لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

سومین خودرو ملی ایران با نام رانا رونمایی شد


مراسم رونمایی رانا سومین خودروی ملی ایران
مراسم رونمایی رانا سومین خودروی ملی ایران
سومین خودروی ملی ایران با نام «رانا» ساخت کارخانه ایران خودرو روز شنبه با حضور علی اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن جمهوری اسلامی، رونمایی شد.

خودرو ملی رانا که به گفته خبرگزاری‌های داخل ایران سال آینده در تعداد ۲۰ تا ۳۰ هزار تولید خواهد شد، در ابتدا با موتور بنزینی و قیمت پایه ۱۰ تا ده و نیم میلیون تومان به بازار فرستاده می‌شود.

اما مجید شیخانی، قائم مقام مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، می‌گوید قیمت خودرو رانا با موتور گازسوز در دست بررسی است و «تاکنون مشخص نشده است».

خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس می‌گوید خودرو ملی رانا با تولید نهایی سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه قرار است بدون محدودیت در بازار داخل ایران عرضه شود، اما ۲۵ درصد از تولید آن به بازارهای خارجی فرستاده خواهد شد.

وزیر صنایع و معادن ایران دلیل اهمیت تولید دومین خودرو ملی ایران را آن دانسته است که در شرایطی که غول‌های خودروسازی جهان به دلیل بحران مالی جهانی رو به ورشکستگی می‌روند، «خودروسازان داخلی بازارهای خود را در مناطق مختلف جهان گسترش داده‌اند».

به گزارش خبرگزاری مهر، خودرو ایکس دوازده رانا در راستای توسعه برند ملی ایران خودرو با طراحی و استانداردهای روز، مناسب برای خانواده، ارزان‌قیمت و در کلاس C خودرو صندوق‌دار تعریف شده است.

خبرگزاری‌های ایران همچنین می‌گویند رانا نخستین خودرو ایرانی است که با استانداردهای محافظت از عابر پیاده در هنگام تصادف مطابقت دارد و «استانداردهای آلایندگی یورو چهار و پنج را اخذ می‌کند».

در آذر ماه سال گذشته نیز دومین خودرو ملی ایران با نام مینیاتور با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، رونمایی شد.
XS
SM
MD
LG