لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

تعطیلی ۷۶۰ «باشگاه نسخه پیچ» بدنسازی در دو سال گذشته


رییس فدراسیون پرورش اندام ایران از تعطیلی ۴۰۰ «باشگاه نسخه پیچ» بدنسازی در سراسر کشور خبر داد و گفت سال گذشته هم به دلیل مشابه از فعالیت ۳۶۰ باشگاه جلوگیری شده.

ناصر پورعلیفرد یادآور شد بیشتر این باشگاه‌ها فاقد مجوز بودند و فدراسیون به دنبال تعطیلی تمامی باشگاه‌های غیرمجاز است.

بیماری یا مرگ برخی علاقمندان به ورزش پرورش اندام به دلیل استفاده از داروهای غیرمجاز که بعضاً حتی تقلبی یا فاسد و تاریخ گذشته بوده‌اند، باعث بروز حساسیتهای بیشتر نزد مقامات ورزشی و انتظامی نسبت به فعالیتهای دارویی در باشگاهها شده است.

سه ماه قبل نیز پس از تعطیلی تعدادی از باشگاههای غیر مجاز در استان آذربایجان شرقی، رییس اداره ورزش و جوانان تبریز به خبرگزاری ایسنا گفت: «بر اساس مصوبات جلسه کمیته سلامت و نظارت بر اماکن ورزشی آذربایجان‌شرقی، این باشگاهها با هماهنگی نیروی انتظامی پلمپ شد.»

رئیس فدراسیون پرورش در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا، برخورد با باشگاههای غیر مجاز را از مسئولیتهای ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها دانسته و می‌گوید این ادارات، امکانات خوبی را برای برخورد، در اختیار دارند.

از سالهای گذشته، همواره اخبار تأیید نشده‌ای در خصوص همکاری برخی چهره‌های شاخص و دست اندرکاران این رشته ورزشی در تولید یا واردات و توزیع داروهای غیرمجاز وجود داشته.

آقای پورعلیفرد برای مقابله با این پدیده، خواستار "همکاری بیشتر" هیاتهای پرورش اندام استانها با ادارات کل ورزش و جوانان شده است.

با وجود تعطیلی ۷۶۰ باشگاه، باز هم آمار باشگاههای غیر مجاز در کشور بالاست و او تعداد باشگاههای پرورش اندام ایران که به صورت غیر قانونی فعالیت می‌کنند را افزون بر دو هزار واحد اعلام کرد!

پورعلیفرد در عین حال تاکید کرد که ۱۲ هزار باشگاه دارای مجوز در بدنسازی هم فعالند که به گفته او حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جوانان علاقه مند در آنها به تمرین می‌پردازند. پورعلیفرد به همین خاطر، پرورش اندام را رشته‌ای در حال تبدیل شدن به ورزش همگانی قلمداد می‌کند.

آیا تعطیلی باشگاههای غیر مجاز، مجازاتی کافی برای مبارزه با سوداگران داروهای غیرمجاز و تقلبی است؟ فدراسیون پرورش اندام با تاکید بر این که حتی مربیان باشگاههای مجاز هم حق نسخه پیچی برای ورزشکاران ندارند، تاکید کرده است مربیانی که دست به این کار بزنند، مدرک مربیگری‌شان باطل می‌شود.

این هشدار نیز تأثیر خاصی به جا نگذاشته. زیرا بعضی مربیان پرورش اندام به صورت مکاتبه‌ای و پرداخت هزینه‌ای ناچیز، مدارک بین المللی را از برخی کشورهای شرق آسیا دریافت می‌کنند.

فدراسیون بارها اعلام کرده است ورزشکاران از دریافت مکمل‌های دارویی از مربیان خودداری کنند و به کارشناسان یا پزشکان تغذیه مراجعه کنند. توصیه‌ای که در عمل و اجرا، با استقبال چندانی مواجه نشده.

طی سالهای گذشته نه فقط علاقمندان بدنسازی، بلکه قهرمانان سایر رشته‌های ورزشی نیز مکمل‌های مورد نیاز خود را از برخی قهرمانان پرورش اندام تهیه کرده‌اند.

در صفحات اینستاگرام برخی فوتبالیستها، کشتی گیرها و دیگر رشته‌های ورزشی، عکس‌های فراوانی وجود دارد که با مربی شخصی بدنسازی شان انداخته‌اند که سن و سال آن مربیان، گاهی با خود بازیکنان برابری می‌کند.

اغلب اوقات که آزمایش دوپینگ یکی از قهرمانان ملی مثبت اعلام می‌شود، داروی مصرف شده از جمله رایج‌ترین داروهای مورد استفاده در پرورش اندام بوده است.

XS
SM
MD
LG