لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

هيگل: آمريکا نخواهد گذاشت ايران به جنگ افزار اتمی دست يابد


چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا (چپ) در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا (چپ) در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
درحالی که دور چهارم از مذاکرات هسته ای ايران و شش قدرت در وين ادامه دارد، چاک هيگل وزير دفاع آمريکا که به اسرائيل رفته است، در بيت المقدس گفت «آمريکا هرگز نخواهد گذاشت ايران به جنگ افزار اتمی دست يابد.»

آقای هيگل اين سخنان را روز جمعه، بيست و ششم ارديبهشت در جريان ديدارهايی جداگانه با نخست وزير و رييس جمهوری اسرائيل بيان کرد.

وزير دفاع آمريکا در نشست خبری در آغاز ملاقات با بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، افزود، «همانگونه که رييس جمهوری اوباما تاکيد کرده، آمريکا به اسرائيل و مردم اين کشور اطمينان می دهد که امکان دستيابی ايران به توانايی هسته ای نظامی را نخواهد داد».

اسرائیل و غرب ایران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. تهران همواره این اتهام را رد کرده و برنامه هسته ای خود را برای اهداف صلح آمیز از جمله تولید برق می خواند.

نتانياهو در کنار وزير دفاع آمريکا، به خبرنگاران گفت، ايران از «نيات اصلی خود برای دستيابی به توانايی هسته ای نظامی عدول نکرده است»، و افزود «تازه ترين گزارشهای سازمان ملل نيز بر ادامه تلاش اتمی ايران تاکيد دارد».

نخست وزير اسرائيل به برنامه موشک های دورپرواز ايران نيز اشاره کرد و گفت «قدرت ها بايد در اين زمينه نيز سياست قاطعی در برابر ايران درپيش گيرند».

نتانياهو در روزهای گذشته در سفر رسمی چهار روزه خود به ژاپن، در ملاقات هايش با نخست وزير و وزيرخارجه ژاپن، «خطر ايران برای اسرائيل و خاورميانه» را با «خطر رژيم کره شمالی برای ژاپن و خاور دور» مقايسه کرده بود.

به گزارش راديو اسرائيل، نتانياهو پنجشنبه نيز در بازگشت به اسرائيل گفت، دولت او روند گفت و گوهای اتمی ايران و قدرتها را که در وين در جريان است، «از نزديک دنبال می کند»، و تاکيد دارد که «نرسيدن به توافق خوب با ايران، بهتر از يک توافق بد است»

بنیامین نتانياهو توافق موقت اتمی ايران و قدرت ها در پاييز گذشته را «اشتباه تاريخی» ناميده و خواهان «جبران» اين «اشتباه» در روند مذاکرات جامع هسته ای شده است.

ژنرال موشه يعلون وزير دفاع اسرائيل نيز که پنجشنبه بيست و پنجم ارديبهشت در تل آويو با همتای آمريکايی خود ديدار کرد، گفت بخش مهمی از اين مذاکرات، به برنامه اتمی ايران اختصاص يافت.

چاک هيگل که از چهارشنبه شب در اسرائيل بسر می برد، روز جمعه با شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل نيز ديدار کرد.
XS
SM
MD
LG