لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

جام ملت‌های آسیا؛ صعود ایران قطعی شد


سردار آزمون گل ایران را به ثمر رساند
سردار آزمون گل ایران را به ثمر رساند

ديدار تيم‌های ملی فوتبال ايران و قطر در جام ملت‌های آسيا با برتری ۱-۰ ايران به پايان رسيد تا پسران کی‌روش پيش از برگزاری دور سوم، به اتفاق امارات با شش امتياز راهی دور بعد شوند.

بحرين و قطر در اين گروه از گردونه مسابقات خارج شدند تا ديدار آنها در دور سوم، جنبه تشريفاتی داشته باشد.

اين بازی با حضور حدود ۲۳ هزار نفر در ورزشگاه سيدنی برگزار شد که اکثرشان تيم ملی ايران را تشويق می‌کردند.

در نيمه اول همبازيان جواد نکونام بيش از حريف صاحب فرصت شدند و موقعيت‌های بيشتری داشتند اما موفق به گلزنی نشدند. سردار آزمون، پورعلی گنجی، دژاگه و شجاعی می‌توانستند گل بزنند که ضربات آخر وارد دروازه نشد.

در ابتدای نيمه دوم کرنر ايران در دهانه دروازه به آزمون رسيد و ضربه عرضی او بيرون رفت. در ادامه، خطايی که شجاعی لب محوطه جريمه گرفته بود را نکونام نواخت که حاصلی نداشت.

در دقيقه ۵۱ اشتباه سنگربان قطر در شروع مجدد و ناتوانی مدافع چپ قطر در حفظ توپ، باعث شد ايران به گل برسد. تکل تيموريان، سپردن توپ به اشکان، پاس هوشمندانه او به آزمون، چرخش سردار و نشاندن گل درون دروازه قاسم برهان، دروازه‌بانی که يازدهمين سال عضويت در تيم ملی را سپری می‌کند.

پس از اين گل بود که تيم ملقب به عنابی‌ها بی محابا يورش آورد. در دقيقه ۵۶ ضربه کاشته قطر را عليرضا حقيقی به کرنر فرستاد. لحظاتی بعد آزمون مصدوم شد و جای خود را به قوچان‌نژاد داد.

خيمه زدن قطر در زمين ايران باعث شد دژآگه چند ضد حمله خطرناک را پايه گذاری کند اما بدن‌های تحليل رفته بازيکنان ايران، خصوصاً آنهايی که در ليگ داخلی توپ می‌زنند و فقدات سرعت لازم در تيم باعث شد تعداد گل‌ها افزايش نيابد.

حتی قوچان‌نژاد تازه نفس نيز که اين اواخر در ليگ کويت بازی نمی‌کرد نيز نا آماده بود و موقعيت‌های خود را از کف داد.

خسرو حيدری در اين بازی فرصت يافت تا به جای شجاعی که يک کارت زرد هم داشت وارد ميدان شود.

تيموريان در قياس با جام جهانی کمتر دوندگی می‌کرد و اغلب در جدال‌های تن به تن ناموفق بود. چند پاس‌ اشتباه هم داد و سپس دچار گرفتگی عضله شد، روی زمين افتاد تا جای خودش را به صادقی بدهد. گرچه عنوان بهترين بازيکن زمين نصيب آندو شد.

ايران با اين پيروزی صعودش را به مرحله يک چهارم قطعی کرد اما امارات به دليل تفاضل گل بهتر صدرنشين است. ايران دوشنبه آينده در نبرد سرگروهی با امارات بازی می‌کند. اين تيم موفق شده پس از برتری ۴-۱ مقابل قطر، بحرين را هم ۲-۱ مغلوب کند. ايران برای سرگروهی بايد امارات را شکست دهد.

در ترکيب تيم ملی ايران عليرضا حقيقی، سيدجلال حسينی، مرتضی پورعلی‌ گنجی، مهرداد پولادی، احسان حاج‌صفی، وريا غفوری، آندرانيک تيموريان (۸۶- اميرحسين صادقی)، مسعود شجاعی ( ۷۲- خسرو حيدری)، جواد نکونام، اشکان دژاگه و سردار آزمون (۶۱- رضا قوچان‌نژاد) بازی کردند.

تماشاگران ايرانی بعد از پيروزی و با خروج از ورزشگاه در خيابان‌های سيدنی به شادمانی پرداختند. سايت کنفدراسيون فوتبال آسيا در گزارش خود با تمجيد از مهاجم جوان ايران نوشت آزمون در چهار بازی اخير موفق شده سه گل وارد دروازه حريفان کند.

نکته جالب اينکه پس از گل دقيقه ۸۳ بوسنی و هرزگوين در جام جهانی که توسط آوديجا ورسايويچ زده شد، ايران از چهارم تير تاکنون دروازه‌اش را بسته نگه داشته. چهار مسابقه در برابر کره جنوبی، عراق، بحرين و قطر بدون گل خورده.

کارلوس کی‌روش در نشست مطبوعاتی گفت: بازی خوبی شت سر گذاشتيم و توانستيم به هدفمان برسيم. در نيمه دوم می‌شد گل‌های بيشتری بزنيم اما تحت فشار قرار گرفتيم. اين برد را به هواداران ايران در استراليا و آنهايی که طی ماه‌های گذشته از تيم ملی حمايت کرده‌اند تقديم می‌کنم.

XS
SM
MD
LG