لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

هاموند: دفع «داعش» در عراق تا ۲ سال زمان خواهد برد


یک سرباز ارتش بریتانیا در حال آموزش پیش‌مرگه‌های کرد عراق در اربیل
یک سرباز ارتش بریتانیا در حال آموزش پیش‌مرگه‌های کرد عراق در اربیل

در آستانه آغاز نشست ائتلاف بین‌المللی علیه «حکومت اسلامی» در لندن، وزیر خارجه بریتانیا گفت نیروهای دولتی عراق هنوز با انجام عملیات نظامی مناسب علیه اسلام‌گرایان فاصله دارند و دفع آنها به زمانی تا ۲ سال نیاز خواهد داشت.

نشست ۲۱ وزیر خارجه از ده‌ها عضو ائتلاف علیه اسلام‌گرایان، از روز دوم بهمن در لندن آغاز به کار کرده است؛ نشستی که میزبانی آن بر عهده وزیران خارجه بریتانیا و ایالات متحده، فیلیپ هاموند و جان کری، است.

آقای هاموند در آستانه آغاز به کار نشست گفته است «این کار (شکست نیروهای حکومت اسلامی) کار سه ماه یا شش ماه نیست. یک سال، دو سال طول می‌کشد تا «داعش» را از عراق بیرون کنیم، ولی ما برای تغییر اوضاع، آنچه لازم است انجام می‌دهیم».

از راست: جان کری، حیدر عبادی، فیلیپ هاموند، در نشست لندن
از راست: جان کری، حیدر عبادی، فیلیپ هاموند، در نشست لندن

آقای کری نیز گفته است این گروه افراطی یک مشکل جهانی‌ست و به واکنشی جهانی نیز نیاز دارد. او نیز از میان برداشتن «حکومت اسلامی» را چالشی بزرگ و وظیفه‌ای بسیار سنگین توصیف کرده است.

وزیر خارجه بریتانیا در عین حال گفته است نیروهای نظامی وابسته به دولت مرکزی عراق، هنوز با مرحله‌ای که دست به یک اقدام نظامی گسترده زمینی علیه اسلام‌گرایان بزنند، فاصله دارند.

در نشستی که از روز پنج‌شنبه آغاز شده است، حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، نیز حضور دارد. هدف این گردهمایی بررسی و مرور راه و روش‌هایی‌ست که کارزار شکل‌گرفته علیه «حکومت اسلامی» را گسترده‌تر و شدیدتر می‌کند.

آقای عبادی با دیوید کامرون، هم‌تای بریتانیایی خود نیز در لندن دیدار کرده است. دیوید کامرون در این دیدار تاکید کرده که لندن هر آنچه لازم است انجام می‌دهد تا جلوی رفتن پیکارجویان خارجی به عراق را بگیرد.

قرار است برای هماهنگی بيشتر بين اعضای ائتلاف علیه حکومت اسلامی و تبادل اطلاعات، گروه‌های کاری جديدی میان آنها تشکيل شود.

XS
SM
MD
LG