لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

سه ماه پیش از پایان کار دولت دهم، بودجه امسال تصویب شد


مجلس ایران عصر سه‌شنبه هفتم خردادماه، آخرین بخش از بودجه سال ۱۳۹۲ را تصویب کرد. این، درحالیست که عمر دولت محمود احمدی نژاد در مرداد ماه به پایان می‌رسد.

رقم بودجه امسال که با تاخیر تقریبا سه ماهه از سوی دولت به مجلس ارائه شده، ۷۲۷ هزار میلیارد تومان است و بررسی آن از اردیبهشت ماه آغاز شده بود.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت باید حداکثر تا پانزدهم آذر ماه هر سال لایحه بودجه سال بعد را به مجلس ارائه کند، اما لایحه بودجه امسال، نه در مهلت قانونی، بلکه در اسفندماه به مجلس فرستاده شد.

بودجه امسال در حالی تصویب می‌شود که دولت ایران در پانزدهم اردیبهشت ماه، چند ساعت پس از آغاز بررسی و تصویب کلیات آن در مجلس، با نوشتن نامه‌ای به شورای نگهبان از تغییرات گسترده اعمال شده بر آن در کمیسیون تلفیق بودجه، شکایت کرد.

مجلس ایران از مجموع ۹۸ بندی که دولت در لایحه آورده بود ۲۶ بند را حذف کرد، ۳۵ بند را تغییر داد و ۶۸ بند جدید به آن افزود.

از مهم‌ترین تغییرات صورت گرفته در لایحه بودجه امسال، افزایش ۴۳ هزار میلیارد تومان به کل بودجه است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفته است رقم پیشنهادی دولت برای هدفمندی یارانه‌ها به میزان ۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

دولت ایران پیشتر اعلام کرده بود با تصویب بودجه ۹۲ ارز در ایران تک‌نرخی و [دلار] به بهای ۲۴۵۰ تومان معامله خواهد شد. بهای نفت نیز برای هر بشکه ۹۵ دلار پیش‌بینی شده است.

این بودجه در سالی تصویب می‌شود که مرکز پژوهش‌های پارلمان ایران نرخ تورم را ۳۲ درصد و رشد اقتصادی را تا منفی چهار درصد پیش‌بینی کرده است.
XS
SM
MD
LG