لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

نگرانی‌ها از افزایش تلفات ناشی از توفان فیلیپین


یکی از سانحه‌دیدگان روی زمین برای هلیکوپترهایی که از منطقه می‌گذرند می‌نویسد «ما به غذا نیاز داریم»
یکی از سانحه‌دیدگان روی زمین برای هلیکوپترهایی که از منطقه می‌گذرند می‌نویسد «ما به غذا نیاز داریم»
در حالی که ابَرتوفان فیلیپین آن کشور را ترک کرده است، عملیات امدادرسانی به سانحه‌دیدگان ادامه دارد و با پیشرفت آرام آن بر نگرانی‌ها از شمار اصلی قربانیان و نیز کسانی‌که به کمک نیاز دارند، افزوده می‌شود.

خبرگزاری‌ها از قول مقام‌های سازمان ملل نوشته است که آنها هنوز در انتظار دیدن «بدترین‌ها» در آینده هستند.

مقام‌های سازمان ملل نگران افزایش شمار قربانیان‌اند و رئیس امور انسانی این سازمان در بیانیه‌ای گفته است «تنها در یک شهر ممکن است ده هزار نفر کشته شده باشند.»

تا این لحظه شمار قربانیانی که شناسایی شده‌اند، بیش از ده هزار نفر اعلام شده است. اما خبرها از فیلیپین حاکی از پیدا شدن اجساد شمارش‌نشده و زیادی در زمین‌های بایری‌ست که توفان آنها را درنوردیده است.

خبرگزاری فرانسه از قول یکی از سانحه‌دیدگان نوشته است که آنها به گروه‌های آماده و حرفه‌ای نیاز دارند تا «اجساد را جمع کنند، به آنها غذا بدهند و جلوی غارت را بگیرند».

گفته می‌شود هنوز بخش‌های ساحلی زیادی از مناطقی که ابرتوفان هایان آنها را درنوردیده است، از دسترس امدادگران خارج‌اند.

برآورد شده است که تا ده میلیون شهروند فیلیپینی از این توفان آسیب دیده باشند. در عین حال برآوردها حاکی از آن است که بین دو تا سه میلیون شهروند بی‌خانمان شده‌اند. میلیون‌ها نفر اکنون به آب، غذا و نیز سرپناهی موقتی نیاز دارند.

دکتر ناتاش ریس، یکی از اعضای سازمان بین‌المللی «پزشکان بدون مرز» که در منطقه حضور دارد، به خبرگزاری‌ها گفته است اعضای این سازمان در حال حاضر با چشمانی تقریبا بسته و بدون اطلاعات قابل توجه در حال انجام عملیان کمک‌رسانی‌اند.

دکتر ریس می‌گوید «آنچه می‌بینیم فاجعه است، ولی ما بیشتر نگران آن چیزی هستیم که هنوز ندیده‌ایم».

توفان هایان که از روز پنج‌شنبه ۱۶ آبان به فیلیپین رسید و مناطق مرکزی آن کشور را درنوردید، مرگ‌بارترین سانحه طبیعی در فیلیپین طی دهه‌های گذشته به شمار می‌رود.

این ابَرتوفان یکی از بدترین توفان‌های ثبت‌شده بر زمین و ممکن است بدترین فاجعه طبیعی در آسیا و مناطق اقیانوس آرام پس از سونامی سال ۲۰۰۴ میلادی باشد.

تندبادها و گردبادهای ناشی از توفان «هایان» سرعتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر داشته‌اند که بسیار به ندرت رخ می‌دهند.

تا دو روز پیش از این مقام‌ها از «احتمال» قربانی شدن بیش از ده‌هزار نفر خبر داده بودند، در آن زمان اعلام شده بود که در این صورت این تعداد قربانی بدترین تلفات در پی یک فاجعه طبیعی در آن کشور را رقم زده است.

اما اطلاعات و پیش‌بینی‌ها جدید حاکی از آن است که این توفان احتمالا از بدترین فجایع طبیعی سال‌های گذشته بر زمین است.
XS
SM
MD
LG