لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

انتقاد مجدد «عفو بین‌الملل» از شرایط آماده‌سازی جام جهانی در قطر


عمده کارگران از کشورهای هند و نپال هستند
عمده کارگران از کشورهای هند و نپال هستند

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به کشته‌شدن صدها کارگر در سال ۲۰۱۴، حین آماده‌سازی قطر برای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، می‌گوید آن کشور بر خلاف وعده‌هایی که داده بود موفق به اصلاح وضعیت کاری و بهبود شرایط کارگران نشده است.

از جمله مواردی که این سازمان مدافع حقوق بشر، ۳۰ اردیبهشت ماه، به آن‌ها اشاره کرده است سیستمی به نام «کفاله» است که جلوی خروج کارگران را از کشور می‌گیرد. موارد دیگری مانند پرداخت‌ها و محدودیت‌ها در تغییر کارفرمایان، از جمله «وعده‌هایی» برای بهبود است که به گفته «عفو بین‌الملل»، قطر آنها را عملی نکرده است.

به گفته سازمان عفو بین‌الملل، در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۴۴۱ کارگر خارجی، از هند و نپال، دو کشوری که بیشترین شمار کارگران خارجی از آنها در قطر مشغول به کار هستند، جان خود را حین آماده‌سازی تاسیسات و تجهیزات جام جهانی از دست داده‌اند.

آمار کشته‌شدگان از دولت‌های این دو کشور گرفته شده است، اما به جزئیات و نحوه مرگ آنها اشاره‌ای نشده است.

این سازمان از فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، خواسته است، به طور عمومی و خصوصی از دوحه بخواهد، اصلاحاتی موثر در مورد وضعیت کارگران خارجی به اجرا درآورد.

در عین حال روز دوشنبه گذشته خبرنگاران شبکه بی‌بی‌سی که برای تهیه گزارش در مورد وضعیت کارگران به قطر رفته بودند، بدون تفهیم اتهامی، دستگیر شده و دو روز را در بازداشت به سر بردند.

در همان روز کارزار «فیفای جدید؛ اکنون» با ارسال نامه‌ای به هشت حامی مالی بزرگ جام جهانی، از جمله شرکت آدیداس، گازپروم یا کوکاکولا، از آنها خواست تا به وضعیت کاری در قطی اعتراض کنند.

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر نیز به شرایط آماده‌سازی جام جهانی در قطر اعتراض کرده بود؛ در آبان سال ۱۳۹۲، این سازمان با انتشار گزارشی در مورد وضعیت «بهره‌کشی» از کارگران ساختمانی در قطر، گفته بود صاحبان صنایع ساختمانی و کارفرمایان کارگران خارجی را «در حکم حیوانات» تلقی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG