لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

واکنش‌ها به گزارش‌ها در مورد انتقادهای تند دولت اوباما از نتانیاهو


در پی انتشار گزارشی در نشریه آمریکایی آتلانتیک که با استناد به «مقامات ارشدی در دولت آمریکا» نوشته بود دولت باراک اوباما منفی‌ترین دیدگاه را به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دارد و او را «یک بزدل حراف» می‌داند، نخست وزیر اسرائیل از خود دفاع کرد و برخی از سیاستمداران آمریکا به اوباما توصیه کردند از تخریب بیشتر روابط با اسرائیل دوری جوید.

نشریه آتلانتیک در شماره سه شنبه ششم آبان در گزارشی به قلم جفری گلدبرگ، بدون آنکه نام «مقامات ارشد» در دولت اوباما را ذکر کند، نوشته بود، این دولت از دست نتانیاهو خسته شده و دیگر حاضر به دادن «باج سبیل» و «کشیدن ناز» دولت اسرائیل نیست.

این «مقامات آمریکایی» به جفری گلدبرگ گفته بودند نتانیاهو همه را دشمن تلقی می‌کند اما «ترسو» بوده و با همه حرافی‌هایش در مورد ایران، «جرات حمله به ایران را هم نخواهد داشت» و دولت اوباما اتفاقا این «بزدلی» نتانیاهو را یک امتیاز مثبت او می‌داند.

جفری گلدبرگ که مانند توماس فریدمن، نویسنده روزنامه نیویورک تایمز، از روزنامه نگاران مهم یهودی آمریکایی حامی باراک اوباما و منتقد بنیامین نتانیاهو به حساب می‌آید، نوشته بود، مقامات ارشد آمریکایی در گفت‌و‌گو با خود او این توصیف‌ها را در مورد نتانیاهو بیان کردند.

به نوشته گلدبرگ، یک «مقام ارشد آمریکایی» حتی از عبارت «پست و حقیر» برای نتانیاهو استفاده کرد.

نتانیاهو چهارشنبه هفتم آبان در یک سخنرانی بدون اشاره مستقیم به مطالب بازتاب یافته در نشریه آتلانتیک، گفت «ترسو نیستم؛ کوماندویی بوده‌ام که سال‌ها برای وطنم جان خود را به خطر انداخته‌ام؛ هر کاری که کرده‌ام برای دفاع از اسرائیل بوده است و حالا نیز حاضر نیستم طرح‌های تحمیلی دیگران را که به زیان اسرائیل است، قبول کنم».

نتانیاهو همچنین در این سخنرانی گفت «افرادی بی‌نام و نشان مطالبی را بیان می‌کنند و خود را بهتر از ما صاحب درک و فضیلت در مسایل خاورمیانه نشان می‌دهند اما امنیت و موجودیت اسرائیل برای آن‌ها ذره‌ای ارزش ندارد».

نخست وزیر اسرائیل این را نیز گفت که «بعد از امضای پیمان‌های سیاسی روی صحن چمن‌های زیبا و در میان کف زدن حضار، موشک به سوی ما شلیک می‌شود و تونل تروریستی حفر می‌کنند اما باز عواملی از اسرائیل که تنها از خود و مردمش دفاع می‌کند، طلبکار هستند».

به گفته نخست وزیر اسرائیل «به من حمله می‌کنند، زیرا می‌دانند که تنها هدف من، دفاع از امنیت اسرائیل است و به خاطر آن هیچ گذشتی نمی‌کنم؛ عقب نشینی و ترسیدن کاری آسان است؛ اما رویه من نیست».

نفتالی بنت، وزیر اقتصاد و رهبر حزب «خانه یهود» که طرح‌های جدید خانه سازی دولت اسرائیل به درخواست او اعلام شده و موجب انتقادهای شدیدی در جهان علیه اسرائیل شده است، نیز از مقامات آمریکایی به سختی انتقاد کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و رویترز، نفتالی بنت، چهارشنبه هفتم آبان، گفت اظهارات منتشرشده در نشریه آتلانتیک، «توهین به همه شهروندان اسرائیل و حتی توهین به یهودیان جهان است».

به گزارش رادیو اسرائیل، اوری آریئل، وزیر شهرسازی این کشور نیز چهارشنبه هفتم آبان گفته بود «مقامات آمریکا توان فهم ریشه‌های مسایل خاورمیانه را ندارند و برای همین است که منطقه با بحران‌های دامنه دار سوریه، عراق، مصر، لیبی و دیگر سرزمین‌ها روبه‌رو شده است».

از آغاز به کار باراک اوباما همواره تنش‌هایی میان او و نخست وزیر اسرائیل بروز کرده بود اما انتشار چنین گزارش تندی با استناد به مقامات آمریکا علیه یک رهبر اسرائیل در میان دو کشوری که مناسبات خود را «راهبردی» و یکدیگر را «نزدیک‌ترین دوست در جهان» می‌نامند، سابقه نداشته است.

در پی پاسخگویی نتانیاهو، الیستر بیسکی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، چهارشنبه شب در واشینگتن، مطالب انتشار یافته در آتلانتیک و نسبت دادن این توهین‌ها به نتانیاهو را تکذیب کرد.

اما سناتور جان مک کین و سناتور لیندزی گراهام، دو چهره بارز کنگره آمریکا، گفتند این نوع سخنگویی علیه نخست وزیر اسرائیل نه تنها مناسبات اسرائیل با آمریکا را خراب می‌کند بلکه به جایگاه آمریکا در خاورمیانه و منافع آمریکا در منطقه لطمه می‌زند.

در این میان، روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال نیز در روزهای گذشته نوشته بود درحالی که مناسبات دولت اوباما با اسرائیل رو به تیرگی گذاشته است و در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به مرحله پایانی خود نزدیک می‌شود، آمریکا به ایران نزدیک می‌شود و از جمله همکاری آرام و مفیدی میان آمریکا و ایران در عراق در مقابله با نیروهای «حکومت اسلامی» (داعش پیشین) درجریان است.

از سوی دیگر، روزنامه واشینگتن پست چهارشنبه هفتم آبان، ۲۹ اکتبر، یادآور شد که نظر به انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا، کنگره در شمار عوامل مهمی خواهد بود که نخواهد گذاشت سیاست دولت اوباما در قبال تعامل با ایران ادامه یابد.

واشینگتن پست تاکید کرده است که اوباما نمی‌تواند به بهای به خطر انداختن مناسبات راهبردی خود با همپیمانانی مانند اسرائیل، به ایران امکان دهد که شرایط منطقه را تغییر دهد، همانگونه که جان بوینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، چهارشنبه هفتم آبان گفت اوباما باید میان «دوست و دشمن تفاوت قائل شود».

XS
SM
MD
LG