لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

قرارداد انتقال گاز ایران به پاکستان امضا شد


روز یکشنبه ایران و پاکستان قرار داد گاز امضا کردند.
روز یکشنبه ایران و پاکستان قرار داد گاز امضا کردند.
در نشست سه جانبه همکاری بين ايران، افغانستان و پاکستان، که در تهران برگزار شد، قرار داد خط لوله انتقال گاز از ايران به پاکستان، موسوم به «خط لوله صلح»، روز یکشنبه، به امضای روسای جمهور ايران و پاکستان رسيد.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی فارس، خط لوله ۲۷۰۰ کيلومتری «صلح»، بر اساس برنامه‌ريزی اوليه قرار است گاز ايران را به پاکستان و از آنجا به هند منتقل کند و پيش‌بينی شده است در صورت توافق نهايی ۱۱۰۰ کيلومتر از اين خط لوله در ايران، ۱۰۰۰ کيلومتر در پاکستان و در صورت توافق با هند، ۶۰۰ کيلومتر نيز در اين کشور احداث شود.

این خبرگزاری می افزاید : «با تکميل اين طرح، روزانه ۱۵۰ ميليون متر‌ مکعب گاز ايران به هند و پاکستان صادر می‌شود که ۹۰ ميليون متر‌مکعب آن برای هند و ۶۰ ميليون مترمکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده است. »

روسای جمهوری ايران، افغانستان و پاکستان، همچنین در نشستی سه جانبه در تهران، متعهد شدند تا با افراط گرايی اسلامی و قاچاق مواد مخدر، مبارزه کنند.

به گزارش خبرگزاری ها، محمود احمدی نژاد، حامد کرزی و آصف علی زرداری، با امضاء سندی، که بيانيه تهران نام گرفت، در برقراری امنيت در منطقه، تلاش خواهند کرد.

رئيس جمهوری ايران در پايان نشست گفت، اين سه کشور می توانند با تکيه بر توان، برنامه ريزی و همکاری ميان خود، با افراط گرايی اسلامی و قاچاق مواد مخدر، مبارزه کنند.

۹۰درصد مواد مخدر دنيا در افغانستان توليد می شود. افغانستان و پاکستان، همچنين، با موجی از خشونت و ناآرامی از سوی اسلام گرايان افراطی روبرو هستند.
XS
SM
MD
LG