لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

دنیس راس مشاور ویژه آمریکا در امور ایران شد


دنيس راس
دنيس راس
وزارت خارجه آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد که دنيس راس، ديپلمات با تجربه آمريکايی، در سمت مشاور ويژه این وزارتخانه در امور منطقه خليج فارس از جمله ايران و جنوب غربی آسيا منصوب شده است.

رابرت وود، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، در بیانیه‌ای ضمن اعلام اين خبر، با تاکيد بر اهميت منطقه خليج فارس و جنوب غربی آسيا برای ايالات متحده، اين منطقه را عرصه دو جنگ آمريکا و مشکلات مربوط به تروريسم، منع گسترش سلاح های هسته ای، دسترسی به انرژی، توسعه اقتصادی و دمکراسی خوانده است.

دنيس راس از این پس در مورد وضعيت منطقه -از جمله در مورد ايران- به هيلاری کلينتون، وزیر امور خارجه آمریکا مشورت می دهد.

دنيس راس، در دولت بيل کلينتو ن، از مذاکره کنندگان صلح بين اعراب و اسرائيل و ازمعماران طرح «حبرون» برای واگذاری شهر الخليل به فلسطينی ها دردهه ۹۰ ميلادی بود. وی دراجرای توافق های صلح اوسلو ميان اسرائيل و سازمان آزاديبخش فلسطين نیز نقش عمده‌ای ايفا کرد.

«به همان ميزان که اوباما معتقد به ادامه فشار سياسی و موثر بودن تحريم ها عليه ايران است، گفت و شنود را نيز به عنوان يک کارزار تلقی می کند.» دنیس راس
به گزارش خبرگزاری رويترز انتخاب آقای راس در حالی انجام می گيرد که دولت باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، در حال تجديد نظر سياست واشينگتن در مورد تهران است.

آمريکا از يک سو می خواهد ايران در موارد مختلف -از جمله برقراری امنيت و ثبات در افغانستان- با اين کشور همکاری کند و از سوی ديگر واشينگتن می خواهد ايران را متقاعد کند که غنی سازی اورانیوم را متوقف سازد.

دنيس راس پيشتر در مصاحبه ای با روزنامه اسرائيلی هاارتص در مورد ايران گفته بود: «سياست دولت بوش درقبال ايران ناکام ماند. ايران را اکنون بايد قدرت هسته ای دانست. ايران به انبارکردن اورانيوم غنی شده ادامه می دهد و اگر تغييرات اساسی رخ ندهد، ايرانی ها بمب اتم خواهند ساخت. به همان ميزان که اوباما معتقد به ادامه فشار سياسی و موثر بودن تحريم ها عليه ايران است، گفت و شنود را نيز به عنوان یک راهکار تلقی می کند و براين باور است که از اين راه می توان پيام ها و هشدارهای موثرتری را مستقيما به گوش ايران رساند.»

وی همچنين در اين مصاحبه «ايران هسته ای را نه تنها خطری برای اسرائيل بلکه در عین حال خطری برای آمريکا خواند.»

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، دنيس راس فردی است که می تواند فعالیت نهادهای مختلف دولت آمريکا را هماهنگ کند؛ نهادهایی که در پی آنند تا ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

پيش از دنيس راس، جورج ميچل -سناتور سابق آمريکا- به سمت فرستاده ويژه در خاورميانه برای مذاکرات صلح بين اعراب و اسرائيل، و ريچارد هولبروک که نقش مهمی در مذاکرات صلح بوسنی داشته، به سمت هماهنگ کننده ويژه امور افغانستان و پاکستان منصوب شدند.
XS
SM
MD
LG