لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

«بمب های جدید سنگرشکن آمريکا تا عمق ۶۲ متر نفوذ می کند»


حسین آرین
حسین آرین
به گزارش نيويورک تايمز، ايالات متحده، هواپيماهای جنگنده بيشتری را برای مقابله احتمالی با تهديدهای جمهوری اسلامی در خليج فارس آماده کرده است.

از طرفی نشريه الکترونيکی « انتی وار دات کام» که يک نشريه ضد جنگ است، می نويسد که نيروی هوايی آمريکا، پس از سالها کار و صدها ميليون دلار هزينه، به بمب های سنگرشکن تازه ای مجهز شده که قادر است حتی به تاسيسات هسته ای زيرزمينی فردو در قم نيز نفوذ کند.

بر اساس اين گزارش، آمريکا در همان حال، توانايی های دفاعی اسرائيل و کشورهای عرب منطقه را هم تقويت می کند.

رادیو فردا در گفتگو با حسين آرين کارشناس نظامی راديو فردا، نخست در مورد اين بمب های جديد سنگرشکن پرسيده است

آرين: آمريکا مدت هاست که دارد توانايی خودش را برای ساختن بمب های سنگر شکن پيشرفته بالا می برد.

اين بمب ها ، بمب های ۳۰ هزار پوندی يا همان ۱۳ و نيم تنی است که می توانند تا عمق ۲۰۰ پا- يعنی حدود ۶۲ متر – به اهداف پنهان شده در زير زمين نفوذ پيدا کند.

آمريکا اينها را برای روز مبادا ساخته است تا در صورتی که بخواهد تاسيسات هسته ای ايران به ويژه تاسيسات ناحيه فردو را بمباران کند.

باراک اوباما سال گذشته بمب های قدری سبک تر را به اسرائيل داد. اسرائيل سال ها بود که اين بمب ها را می خواست از آمريکا بگيرد ولی جورج بوش با اين امر مخالفت می کرد.
بمب جی بی يوی ۲۸ که تقريبا از نوع بمب های سنگرشکن پيشرفته است، به اسرائيل هم داده شده است.

با اين اوصاف اين بمب هايی که اسرائيل دارد تا ۳۰ متر می تواند به زير زمين نفوذ کند. اگر زمين بتون آرمه باشد تا شش متر اين بمب ها می توانند نفوذ کنند و اهداف زير بتون آرمه را نابود کنند.

اينها ، همگی آمادگی اسرائيل و آمريکا برای روز مباداست.
در همين حال هم اعلام شده است که کويت تعداد بيشتری از سيستم دفاع موشکی پاتری يت ساخت آمريکا را دريافت خواهد کرد. روز جمعه هم پنتاگون تعداد موشک های فروخته شده به کويت را ۶۰ عدد ذکر کرد.

ارزيابی شما از اين افزايش موشک های دفاعی در کويت چيست؟

با توجه به تهديداتی که کشورهای جنوب خليج فارس و آمريکا از ناحيه ايران و در رابطه با موشک های ايران به ويژه موشک های بالستيک حس می کنند، کشورهای عربی هم دارند در اين رابطه توانايی خود را افزايش می دهند.

خريد موشک های پاتری يوت.پی.ای .سی ۳ که کويت از آمريکا خريداری کرده است هم در همين رابطه است.

اين مجموعه خريداری شده از سوی کويت همان طور که شما هم گفتيد، ۶۰ موشک پاتری يوت و ۲۰ سکوی پرتاب است. ضمن اينکه آمريکا متعهد شده است آموزش های لازمه را به پرسنل کويتی بدهد.

آيا اين تکميل کننده همان طرحی است که در امارات و يا در قطر هم پياده شده است؟

در رابطه با همان است. اينها در واقع همديگر را تقويت می کنند. آن سيستمی که آمريکا به امارات فروخته است، يک سامانه پدافند موشکی در ارتفاع بالا موسوم به تاد است که آنهم يک سيستم بسيار پيشرفته برای مقابله با تهديدات موشکی بالستيک ايران است.
در همان رابطه هم قرار است آمريکا يک رادار بسيار پيشرفته را در قطر نصب کند که با سيستم تاد امارات در ارتباط باشد.

نکته ديگری که بايد عرض کنم اين است که عربستان سعودی به تازگی با چين گفت و گو کرده است تا موشک های بالستيک دان فنگ ۲۱ را از چين خريداری کند.

جالب توجه اين است که اين موشک ها، موشک های دو مرحله ای سوخت جامد است که قابليت حمل کلاهک هسته ای را دارد.

اگر ما قابليت کلاهک هسته ای را ناديده بگيريم درست مثل موشک های بالستيک سجيل يا شهاب سه ايران خواهند بود.

حسين اعلايی، فرمانده سابق نيروی دريايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری ايسنا گفته است که جمهوری اسلامی با تحريم نفتی، انگيزه ای برای بازنگاه داشتن تنگه هرمز نخواهند داشت.نظر شما در اين مورد چيست؟

اين يک جنگ لفظی است که مدتهاست ادامه دارد. آمريکا با توجه به رشته اقداماتی که چه به تنهايی در خليج فارس در رابطه با ناوگان پنجم و چه در رابطه با تجهيز کشورهای جنوب خليج فارس انجام داده است، عملا دارد خودش را تقويت و آماده می کند.

در همين رابطه هم ايران در واقع دارد به اقدامات آمريکا جواب می دهد. همه اينها به مسئله هسته ای مربوط است که تا به حال مذاکرات حتی در سطح کارشناسان در استانبول هم به جايی نرسيده است.

مدت هاست که فرماندهان سپاه پاسداران اين را تکرار می کنند اما کار ساده ای نخواهد بود. آمريکا در اين مورد تمهيداتی قائل شده است. ايران می تواند اختلالاتی را در تنگه هرمز به وجود بياورد ولی در مقابل آمريکا هم برای بازنگه داشتن تنگه هرمز اقداماتی را انجام داده است.
همه اينها را فعلا بايد در سطح يک جنگ لفظی تلقی کنيم که بين دو طرف کماکان ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG