لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

«نگرانی غرب از موشک های بالستیک ایران»


شلیک موشک بالستیک قدر (سمت راست) در مانور سپاه، تيرماه ۱۳۹۰
شلیک موشک بالستیک قدر (سمت راست) در مانور سپاه، تيرماه ۱۳۹۰

اميرعلی حاجی زاده فرمانده نيروی هوافضای سپاه پاسداران می گويد سپر دفاع موشکی ناتو که در ترکيه نصب خواهد شد درمقابل موشک های بالستيک ايران کارآيی ندارد.

حدود ۲۰ روز پيش ترکيه که يکی از اعضای پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) است، اعلام کرد با نصب سپر دفاع موشکی ناتو در خاک اين کشور موافق است.

سپر دفاع موشکی قرار است از حريم کشورهای عضو ناتو دفاع کند.

حال سوال اينجاست که تاچه حد اظهارات فرمانده نيروی هوافضای سپاه پاسداران درباره ناکارآمد بودن اين سامانه به واقعيت نزديک است؟

حسين آرين تحليلگر امورنظامی راديو فردا در واشينگتن به اين پرسش پاسخ داده است:


آقای حاجی زاده اطلاعات کافی در مورد آنچه که می تواند با سپر موشکی ناتو مقابله کند، نداده است.

ولی آنچه که در ترکيه نصب خواهد شد، يک رادار هشدار دهنده است و از آن سيستم های رآداری نيست که سپاه پاسدارن بتواند به آسانی با آن مقابله کند و يا آن را ازبين ببرد.

برای اينکه اين رادار جزو تجهيزات ناتو است و هر گونه مقابله با آن به معنای درگيری ايران با همه کشورهای عضو ناتوست، که ۲۸ عضو دارند.

هدف از نصب اين رادار در واقع هشدار دادن است و من فکر نمی کنم که با تجهيزاتی که سپاه پاسداران و ارتش ايران دارند يا با موشکی که نيروی هوايی در مانور اخير خود به نمايش گذاشته است، بتوان با آن مقابله کرد و کارساز باشد.

سرتيپ حاجی زاده در رژه نيروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس از يک نوع خاصی موشک نام برده است به نام موشک «خليج فارس» و گفته است که آزمايش اين موشک هم با موفقيت انجام شده است. در مورد اين موشک خاص چه نظری داريد؟

ما اطلاعات دقيقی از اين موشک خليج فارس نداريم. ولی آن طور که گفته اند اين موشک ۳۰۰ کيلومتر برد دارد.

يکی از اهداف ارتش و نيروی هوايی سپاه پاسداران ايران اين است که پدافند هوايی ايران را با توسعه موشک ها و رادارها غنی کنند.

من فکر می کنم هدفشان بيشتر برای دفاع از حريم هوايی ايران باشد تا برای مقابله با موشکی که در ترکيه از سوی ناتو نصب خواهد شد.

آقای وحيدی، وزير دفاع هم در مراسم رژه نيروهای مسلح در مورد سپر دفاع موشکی صحبت کرده و گفته است که غربی ها می گويند که هدف از نصب سپر دفاع موشکی، دفاع از اروپايی هاست. اين در حالی است که هيچ سند و مدرکی هم وجود ندارد که اروپايی ها از طرف کشورهای منطقه مورد تهديد باشند.

او در ادامه افزوده است که هدف از اين کار، محدود سازی قدرت روسيه و ايران و دفاع از اسرائيل است
.

آقای آرين، چه شده است که بعد از مدتی سکوت، الان مقامات ايران نسبت به تصميم ناتو دارند واکنش نشان می دهند؟

مقامات ايران در وهله اول عکس العمل آنچنانی نشان ندادند. ولی اظهاراتی که بعدا کردند نشان داد که از کشور ترکيه خيلی دلخورند.
در واقع آنچه که باعث نگرانی کشورهای غربی است، بر خلاف آنچه که مقام های ايرانی می گويند و پای روسيه را هم به ميان می کشند، همان موشک های بالستيک ايران است.

برای اينکه ايران دارد برد موشک های بالستيک خود را به طور مداوم افزايش می دهد. «سجيل دو» آخرين موشک بالستيکی بوده است که ايران آزمايش کرده است.

با توجه به نگرانی هايی که در غرب نسبت به برنامه هسته ای ايران وجود دارد و اين که ممکن است اين موشک ها در آينده به کلاهک های هسته ای مجهز شوند، برايشان نگران کننده است و به همين منظور هم با نصب اين سپر دفاعی، دارند از اقدامات و يا تهديدهايی که ايران ممکن است در آينده متوجه اروپا کند، پيشگيری می کنند.

من فکر نمی کنم که اين نگرانی از جانب روسيه باشد. اگر ايران هم بخواهد پای روسيه را به ميان بکشاند، روس ها نگرانی آنچنانی ندارند و به نظر می رسد که با آمريکا به توافق رسيده اند بدين معنا که اين سيستم، تهديدی برای روسيه به شمار نخواهد آمد.

هدف از برقراری و نصب اين رادار، هشدار دادن نسبت به موشک های بالستيکی است که از سوی ايران پرتاب خواهد شد.

يعنی هدف نهايی اين است که قبل از اين هشدار و قبل از اينکه موشک های بالستيک ايران از مرحله پرتاب اوليه رد شوند، آنها را نابود کند.

XS
SM
MD
LG