لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

امیرارجمند: به صلاح خودشان است که موسوی و کروبی زودتر آزاد شوند


مهدی کروبی (راست) و میرحسین موسوی.
مهدی کروبی (راست) و میرحسین موسوی.
شورای مشورتی اصلاح طلبان در تازه‌ترين بيانيه خود ضمن تبريک به حسن روحانی، از رهبر ايران و ديگر مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است تا زمينه رفع حصر مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد فراهم شود.

در اين بيانيه از مقام‌های نظام خواسته شده که به «رييس جمهوری منتخب ياری کنند تا ضمن دلجويی از آسيب ديدگان رويدادهای ۸۸ و خانواده و بستگان آنان، نسبت به فراهم آوردن زمينه رفع حصر و محدوديت از حصرشدگان و زندانيان تلاش کنند».

در گفت وگو با اردشير اميرارجمند،سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد و مشاور ارشد ميرحسين موسوی، واکنش او را نسبت به اين بيانيه پرسيدم.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00
لینک مستقیم

اردشير اميرارجمند: اين درخواست بخش عظيمی از مردم ايران است، به ويژه کسانی که عليرغم تمام ابهاماتی که برايشان وجود داشت و دلخوری‌هايی که داشتند، آمدند و رای دادند.

همان طور که خود آقای روحانی هم گفت مردم «نه» گفتند به سياست‌های امنيتی قبلی و نحوه اداره کشور و از جمله يکی از اين موارد هم اين حبس‌ها و زندانی‌هاست.

ديديم هم که هر بار مردم فرصت اندکی پيدا کردند چه در حين برنامه‌های انتخاباتی آقای روحانی و حتی بعد از پيروزی، خواستار آزادی آقايان موسوی و کروبی شدند. لذا اين خواست عمومی مردم است و اگر حکومت قبول کرده است که روشش را يک مقدار تغيير بدهد، بدين معنا که اجازه داد آقای روحانی که انتخاب مردم بود ریيس جمهور شود، بهتر است اين راه را ادامه بدهد وبه خواست حداکثری مردم گردن بگذارد و اين افراد را آزاد کند، هم آقايان موسوی و کروبی و هم ساير زندانيان سياسی را.

هر بار مردم فرصت اندکی پيدا کردند چه در حين برنامه‌های انتخاباتی آقای روحانی و حتی بعد از پيروزی، خواستار آزادی آقايان موسوی و کروبی شدند. لذا اين خواست عمومی مردم است و اگر حکومت قبول کرده است که روشش را يک مقدار تغيير بدهد، بدين معنا که اجازه داد آقای روحانی که انتخاب مردم بود ریيس جمهور شود، بهتر است اين راه را ادامه بدهد وبه خواست حداکثری مردم گردن بگذارد و اين افراد را آزاد کند، هم آقايان موسوی و کروبی و هم ساير زندانيان سياسی را.
اردشیر امیرارجمند
اين درخواست خيلی بزرگی نيست و هيچ دردسری هم برای حکومت ندارد و به نظرم می‌رسد که به نفع حکومت و به نفع همه است. به نفع همدلی و همگرايی برای آينده کشور است و در اين ميان کسی به دنبال انتقام گيری و انتقام کشی نيست بلکه همه می‌خواهند که کشور از اين بن بست خارج شود. اين راه خروج از اين بن بست است و به اعتقاد من بهتر است که به اين ندای عقل گوش بدهند و اين کار را انجام بدهند.

شما گمان می‌کنيد که آقای روحانی بتواند اين کار را انجام دهد؟ يعنی علاوه بر آقايان موسوی و کروبی ساير زندانيان سياسی را هم آزاد سازد؟

به هر حال آقای روحانی هنوز ریيس جمهور نيست ولی منتخب مردم است و افکار عمومی مردم را با خودش همراه دارد. همان طور که خودش هم گفت فضای امنيتی کشور با حضور مردم تا حدود زيادی تغيير پيدا کرده است.

مسئله مهم اين است که ما نشانه‌هايی از تغيير رويکرد حکمرانان را داريم می‌بينيم. اگر آقای روحانی از اين پشتوانه مردمی‌اش استفاده کند می‌تواند تصميم گيرندگان اصلی را قانع کند تا اينها را آزاد کنند.

من فکر می‌کنم الان چيزی که از آقای روحانی انتظار می‌رود اين است که از اين توان و مشروعيت مردمی خودش استفاده کند و با استفاده از امکان روابطی که قبل از اين با بسياری از اين تصميم گيرندگان اصلی داشته است، کاری کند که هر چه زودتر اين اتفاق رخ بدهد. من فکر می کنم که آقای روحانی دارای چنين توانايی هايی هست.

وبسايت «رجانيوز» روز دوشنبه با انتشار مطلبی خواستار برگزاری دادگاه ميرحسين موسوی و مهدی کروبی شد. در اين مورد ارزيابی شما چيست؟ آيا فکر می‌کنيد که تشکيل دادگاه در نهايت به سود رهبران جنبش سبز است؟

بی‌مبنا بودن استدلالات رجانيوز کاملا مشخص است. فردی که مورد حمايت آنان بوده شکست خورده و چهار سال هر چه دلشان خواست و هر تهمتی که خواستند، زدند. گفتند که جنبش سبز و اصلاحات پايگاه مردمی ندارد و امروز خلاف اين ادعاها کاملا ثابت شده است.

مشارکت مردم هم هيچ ارتباطی با فرآيند انتخابات در سال ۸۸ ندارد و اتفاقا آنچه که امسال اتفاق افتاد، نحوه شمارش آراء، فرآيند اعلام نتايج و روند انتخابات کاملا نشان می‌داد که در انتخابات سال ۸۸ تقلب شده و کودتای انتخاباتی صورت گرفته بود.

برای بسياری از افراد هم هيچگونه ترديدی در اين مورد باقی نمانده است. افرادی هم که در اين دوره در انتخابات شرکت کردند می‌خواستند به هر حال از يک فرصتی استفاده کنند و يک عمل دسته جمعی سياسی معنا داری انجام بدهند و شرکت مردم در اين انتخابات به معنای آن نيست که کسی گفته باشد انتخابات سال ۸۸ هيچ اشکالی نداشته است.

به هر حال اگر کسی می‌خواست آقايان موسوی و کروبی را محاکمه کند بايد اين کار را قبلا انجام می‌داد و هيچ فرآيند قانونی در اين مورد طی نشده است. الان هم اين حرف‌هايی که زده می‌شود هيچ کمکی به امنيت ملی کشور و همبستگی مردم نخواهد کرد و تنها می‌خواهد که بين مردم جدايی ايجاد کند.

آقايان انتخابات را باخته‌اند و دست‌شان از بعضی چيزها کوتاه است و دارند دنبال بهانه می‌گردند و اگر خودشان هم مقداری فکر کنند به اين نتيجه می‌رسند که به صلاح خودشان هم هست که هر چه زودتر آقايان موسوی و کروبی آزاد شوند و اين ظلم بی جهتی که اينها هم در آن شريک بوده اند، پايان بپذيرد.
XS
SM
MD
LG