لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

یک پزشک کنگویی برنده جایزه حقوق بشری ساخاروف در سال ۲۰۱۴ شد


دنیس موکوگه، پزشک اهل کنگو
دنیس موکوگه، پزشک اهل کنگو

دنیس موکوگه، پزشک اهل کنگو، که به هزاران نفر از قربانیان تجاوز دسته جمعی در جمهوری دمکراتیک کنگو کمک کرده است روز سه شنبه ۲۹ مهر برنده جایزه حقوق بشری ساخاروف در سال ۲۰۱۴ شد.

مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا، خبر برنده شدن آقای موکوگه را اعلام کرد. نام این پزشک کنگویی به خاطر اقداماتش در زمینه مداوای جراحت‌های ناشی از تجاوز به قربانیان، پیش از این به عنوان نامزد جایزه صلح نوبل مطرح شده بود.

آقای شولتز روز سه شنبه گفت: احزاب حاضر در پارلمان اروپا «به اتفاق آراء تصمیم گرفتند تا جایزه ساخاروف را به خاطر مبارزات دکتر مکوگه برای زنان، به وی اهداء کنند».

گروه «یورومیدان» به دلیل نقش‌اش در رهبری شورش علیه ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری مخلوح اوکراین، و لیلا یونس، فعال حقوق بشری جمهوری آذربایجان که هم اکنون به اتهام خیانت در زندان است، از دیگر نامزدهای دریافت جایزه ساخاروف بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پارلمان اروپا تصمیم گرفته است که هیاتی را برای دیدار و حمایت از لیلا یونس ۵۸ ساله به باکو اعزام کند. این فعال آذربایجانی و شوهرش به جاسوسی برای ارمنستان متهم شده‌اند.

گروه‌های شورشی کنگو که بخش‌های زیادی از شرق کشور را در دست دارند برای دهه‌های متمادی از حربه تجاوز دسته جمعی برای ارعاب مردم منطقه استفاده کرده‌اند.

موکوگه ۵۹ ساله، دو سال پیش و پس از اینکه از ادامه استفاده از سلاح تجاوز در درگیری‌ها و ناکامی جهان برای مقابله با آن سخن به میان آورد هدف حمله قرار گرفت.

با این حال، وی پارسال با نادیده گرفتن تهدیدات به کشورش بازگشت و در میان استقبال هزاران تن از مردم گفت: «نه به خشونت جنسی، نه به جنگ و نه به بالکانیزه کردن کنگو».

جایزه صلح ساخاروف در سال ۲۰۱۳ به ملاله‌زی از پاکستان رسید که امسال نیز جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

این جایزه به نام آندره ساخاروف، دانشمند و ناراضی مشهور روسی، نامگذاری شده است و به افرادی اهدا می‌شود که در زمینه ترویج حقوق بشر و دمکراسی در جهان فعالیت می‌کنند.

مبلغ این جایزه پنج هزار یورو است و پیش از این به کسانی چون نلسون ماندلا، قهرمان ضد آپارتاید در آفریقای جنوبی، و کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل، اهدا شده است.

XS
SM
MD
LG