لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

استقبال اسرائیل از بیانیه ارتش مصر درباره «پایبندی به تعهدات بین المللی»


نخست وزير اسرائيل روز يکشنبه از بيانيه ارتش مصر برای دفاع از توافق صلح ميان دو کشور ابراز خشنودی کرد.
نخست وزير اسرائيل روز يکشنبه از بيانيه ارتش مصر برای دفاع از توافق صلح ميان دو کشور ابراز خشنودی کرد.
رهبران اسرائيل بيانيه روز شنبه ارتش مصر در زمينه «پايبندی به تعهدات بين المللی» اين کشور پس از کناره گيری حسنی مبارک از رياست جمهوری مصر، را مورد استقبال قرار داده و آن را آمادگی مصر برای حفظ پيمان صلح مصر و اسرائيل تلقی کرده اند.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، روز يکشنبه در آغاز نشست هفتگی دولت خود گفت: «اسرائيل از بيانيه ارتش مصر برای دفاع از توافق صلح ميان دو کشور خشنود است».

نتانياهو اضافه کرد: «سخن از پيمانی است که در طول چند دهه، دولت های مصر آن را مورد حمايت قرار داده و مدافع آن بوده اند، و اين پيمان، سنگ بنای ثبات، نه تنها ميان اسرائيل و مصر، بلکه برای تمامی خاورميانه است».

نتانياهو شامگاه شنبه نيز، اندک زمانی پس از انتشار بيانيه ارتش مصر در زمينه پايبندی به تعهدات بين المللی مصر، از اين بيانيه حسن استقبال کرد.

اسرائيل در طول ۱۸ روز خيزش مردم مصر عليه حاکميت حسنی مبارک، پيوسته تاکيد می کرد که پيمان صلح دو کشور بايد در هر حالتی حفظ شود.

نتانياهو در آن روزها گفته بود که جامعه بين المللی بايد از مصر بطلبد تا تعهدات بين المللی و ارزش های جهانشمول را رعايت کند و برای اينکه در نظر جامعه جهانی مقبول باشد، بايد گامهای لازم را بردارد.

صدراعظم آلمان، دولت آمريکا و مقامات ناتو نيز شامگاه جمعه در نخستين اظهارنظرهای خود درپی اعلام کناره گيری حسنی مبارک، بر ضرورت حفظ پيمان صلح مصر و اسرائيل تاکيد کرده بودند.

اسرائيل و مصر ۳۲ سال پيش، با امضای پيمان صلح «کمپ ديويد»، چند دهه روابط پر از خشونت و جنگ را پشت سر نهادند.

پيمانی که از سوی محمد انور سادات، رهبر وقت مصر در ۲۶ مارس ۱۹۷۹ امضا شد، در نزدیک به سی سال که حسنی مبارک رهبری مصر را در دست داشت، به طور کامل حفظ شد و هيچ موردی از پايمال شدن مفاد صلح ثبت نشده بود.

حسنی مبارک، همپيمان مهم غرب و صلح با اسرائيل، روز جمعه در پی ۱۸ روز خشم مصری ها، از رهبری کشورش کناره گيری کرد و با واگذاری قدرت به شورای عالی نظامی کشور، به شرم الشيخ، در شمال مصر رفته است.

رهبران اسرائيل در سه هفته اخير آشکارا ابراز نگرانی عميق کرده بودند که اخوان المسلمين، امور مصر را در دست گيرد اما به نوشته روزنامه هاآرتص، افتادن امور به دست نظاميان در مصر و اقدام سريع ارتش مصر در صدور بيانيه در زمينه حفظ تعهدات بين المللی آن کشور، موجب شد که «اسرائيل فعلا نفسی به آسودگی بکشد».

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل شنبه تلفنی با ژنرال محمد حسين طنطاوی، وزير دفاع و رييس شورای عالی نظامی مصر گفت و گو کرد، هر چند که آن دو در سال های اخير نيز بارها با يکديگر ديدار کرده بودند.

روزنامه اسرائيلی «معاريو» روز شنبه نوشت مکالمه تلفنی اهود باراک با ژنرال طنطاوی در راستای کاهش تنش های احتمالی، در پی وضعيت جديد مصر بوده است.

يووال اشتاينيتس، وزير دارايی اسرائيل نيز شنبه گفت: «پيمان صلح اسرائيل و مصر، منفعت مشترک و سرمايه راهبردی هر دو کشور است».

وزير دارايی اسرائيل اضافه کرد که کشورش «برای برقراری مردمسالاری حقيقی در مصر نيايش می کند» ولی افزود که «بسياری ها از احتمال افتادن مصر به دست اسلامگرايان نگران هستند».

وزير دارايی اسرائيل که از اعضای مهم حزب حاکم ليکود است، گفت که «اين روزها بی ثباتی تنها از مصر متوجه منطقه نيست، بلکه لبنان نيز هم منشا مهمی برای تنش های تازه و نبود اطمينان است».

«وای.نت»، وبسايت روزنامه يديعوت آخرونوت روز شنبه نوشته بود که نگرانی های ارتش اسرائيل از احتمال گشوده شدن جبهه ای جديد عليه اسرائيل از ناحيه مصر، بسيار جدی است و برای همين است که ارتش اسرائيل، احتمال آرايش نظامی و تقويت توان خود را عميقا" بررسی می کند.

همزمان با پايان دوران رهبری حسنی مبارک در مصر، ارتش اسرائيل نيز از دوشنبه از رياست جديد ستاد کل ارتش برخوردار می شود.

با پايان گرفتن دوره رياست ارتشبد گابی اشکنازی بر ستاد کل ارتش اسرائيل، دولت اسرائيل يکشنبه ژنرال بنی گانتس را به عنوان رييس بعدی ستاد معرفی کرد.

آقای نتانياهو پس از رای موافق وزيران با اين انتصاب، گفت: «ثبات ارتش دفاعی اسرائيل در اين برهه حساس زمانی که تکان های عميق منطقه ما را در برگرفته است، اهميت ويژه ای دارد».

در همين حال، درياسالار مايک مولن، رييس ستاد کل نيروهای مسلح آمريکا که برای بررسی وضعيت منطقه به خاورميانه آمده است، روزهای يکشنبه و دوشنبه با نخست وزير، وزير دفاع و رييس جديد ستاد کل ارتش اسرائيل ديدار می کند.

رسانه های اسرائيل نوشتند که وضعيت منطقه اين رايزنی ها را ضروری کرده است. يک «دستيار ارشد» درياسالار مولن به روزنامه يديعوت آخرونوت گفته است که در وضعيت جديد، همکاری های نظامی آمريکا و اسرائيل مستحکم و پايدار می ماند.

اين در حالی است که در اوج خيزش مصری ها عليه حسنی مبارک، اهود باراک در روزهای اخير به واشينگتن رفته و با وزيران خارجه و دفاع، و نيز با تام دونيلون، مشاور امنيت ملی آمريکا گفت و گو کرده بود.

دريا سالار مولن همچنين در امان، پايتخت اردن هاشمی، با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و نيز با فرمانده کل ارتش اردن ديدار می کند.

رسانه های اسرائيل نوشتند که ماموريت درياسالار مولن، «دادن اطمينان به همپيمانان آمريکا در منطقه» است.

اين در حالی است که تحليلگران اسرائيلی و رسانه های اين کشور در هفته های اخير تاکيد کرده اند که سران اسرائيل از عملکرد و اظهارات دولتمردان آمريکا در قبال مصر ناخشنود بوده و اعتقاد داشتند که آمريکا همپيمانان مهم منطقه ای خود را در سر بزنگاه ها رها می کند، هر چند که سران اسرائيل اين انتقادها را آشکارا بيان نکرده اند.
XS
SM
MD
LG