لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

جعفری: رهبری هیچ محدودیتی برای ماموریت های سپاه قائل نیست


محمدعلی(عزیز) جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران.
محمدعلی(عزیز) جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می گويد که رهبر جمهوری اسلامی ايران هيچ گونه محدوديتی برای سپاه در انجام ماموريت قائل نيست و سپاه «بازوی مسلح و غير مسلح رهبری» محسوب می شود.

محمد علی (عزيز) جعفری در مراسم خداحافظی و معرفی جانشين پيشين و فعلی نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران گفت که «با توجه به گستردگی سپاه پاسداران و اتصال بسيج به آن و عرصه های مختلفی که انقلاب اسلامی با آن روبروست، سپاه ديگر بازوی مسلح و توانمند رهبری نبوده بلکه به عنوان بازوی غير مسلح ايشان نيز محسوب می شود.»

به گفته وی، «ماموريت های سپاه محدود به عرصه نظامی، دفاعی و امنيتی نيست» و همان طور که رهبری «هيچگونه محدوديتی را برای سپاه در انجام ماموريت در ابعاد مختلف انقلاب اسلامی قائل نشده اند، سپاه نيز امروز خود را بايد در همه عرصه ها آماده دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن نگه دارد.»

سپاه پاسداران از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴، حوزه نفوذ خود را در نظام جمهوری اسلامی ايران به شدت گسترش داده و علاوه بر در اختيار گرفتن قراردادهای کلان نفتی و صنعتی، در حوزه های سياسی، فرهنگی و اجتماعی نيز به اعمال نظر می پردازد.

محمدعلی جعفری روز جمعه نيز در گردهمايی «گردان های امام علی» گفته بود که ماهيت تهديدها عليه جمهوری اسلامی ايران در حال تغيير است و سپاه و بسيج می بايست خود را با اين تغيير هماهنگ کرده و شناخت لازم از تهديدهايی که «آينده انقلاب» را به مخاطره می اندازند را به دست بياورند.

وی تيرماه گذشته نيز با اظهار نظر درباره انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی اظهار عقيده کرده بود که تنها اصلاح طلبانی می توانند در انتخابات مجلس نهم شرکت کنند که از خطوط قرمز عبور نکرده باشند.

آقای جعفری همچنين پيشتر گفته بود که مقابله با «جريان انحرافی» و دستگيری آنها به عهده سپاه گذاشته شده است.

اين نهاد نظامی در عرصه مقابله با فعاليت های مخالفان دولت که از آن به عنوان «جنگ نرم» ياد می شود نيز فعال شده و ارتش سايبری را برای ايجاد اخلال در سايت های اينترنتی فارسی زبان و رديابی کاربران تشکيل داده است.

فرمانده سپاه در بخش ديگری از سخنان خود در مراسم معارفه جانشين جديد نماينده ولی فقيه در سپاه خواستار «ارتقای شايستگی و معنويت درونی سپاه» شده و گفته است، اگر همه تلاش ها و منابع خود را بر اين موضوع متمرکز نکنيم «نمی توانيم نقش قابل قبولی را که سپاه در دفاع از انقلاب داشته و دارد حفظ کنيم.»

گزارش پايگاه اينترنتی سپاه پاسداران، سپاه نيوز، حاکی است که در اين مراسم، «حجت الاسلام والمسلمين دکتر حاج عبدالله صادقی» به عنوان جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه معرفی شده است.

بر اساس اين گزارش، آقای صادقی از شاگردان آيت الله مصباح يزدی بوده و آثاری با عنوان «آسيب شناسی ارکان انقلاب اسلامی»، «راهبردهای جهاد اکبر» و «سيمای يهود در قرآن» را تاليف کرده است.

وی پيش از اين، به مدت شش سال مسئوليت مرکز خدمات و واحد نخبگان حوزه علميه قم و مسئوليت گروه فرهنگی مرکز راهبردی سپاه را بر عهده داشته است.

جانشين پيشين نماينده ولی فقيه در سپاه، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور بود که تيرماه گذشته برای شرکت در انتخابات استعفا داد.
XS
SM
MD
LG