لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

آمريکا خواستار اعمال تحريم های گسترده تر شورای امنيت عليه ايران شد


سوزان رایس، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل.
سوزان رایس، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل.
سوزان رايس، نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل روز چهارشنبه از شورای امنيت خواست تا تلاش های خود را برای تشديد تحريم ها علیه ايران بيشتر کند و همزمان بيل کلينتون، رييس جمهوری پيشين آمريکا، گفته است که واشينگتن باید راهکارهای ديگری را برای «کندن پوست گربه» مد نظر قرار دهد.

جمهوری اسلامی ايران به دليل ادامه برنامه هسته ای خود که از سوی غرب مشکوک به داشتن ابعاد نظامی است، تاکنون هدف چهار دور تحريم های شورای امنيت سازمان ملل قرار گرفته است.

خانم رايس در نشست شورای امنيت در روز چهارشنبه به گزارش ماه نوامبر آژانس بين المللی انرژی اتمی اشاره کرد که در آن نتيجه گيری شده است، ايران يکسری فعاليت های انجام داده که به جز اهداف نظامی نمی توان کارکرد ديگری برای آن متصور بود.

نماينده آمريکا در سازمان ملل اظهار داشت: «پس از مطالعه گزارش آژانس، هيچ کسی منطقا باور نخواهد کرد که قصد ايران از غنی سازی اورانيوم تنها اهداف صلح آميز باشد.»

وی می گويد که انتقاد شورای حکام آژانس از ايران نشان داد که «فعاليت های هسته ای غير مشروع اين کشور غير قابل قبول است.»

خانم رايس از کميته نظارت بر تحريم های ايران در شورای امنيت و کميته کارشناسان آن خواست تا «قاطعانه» اجرای اين تحريم ها و موارد نقض آن را پيگيری کنند.

قطعنامه های تحريمی شورای امنيت سازمان ملل، ايران را از صدور سلاح منع کرده و فروش انواع قطعات و تجهيزات نظامی از سوی ساير کشورها به جمهوری اسلامی ایران را ممنوع کرده است.

بر اساس اين قطعنامه ها، همچنين ايران حق ندارد تا در معادن اورانيوم سرمايه گذاری کند، و علاوه بر ممنوعيت تجهيزات مورد استفاده در برنامه هسته ای و موشکی تهران، دارايی ها و اموال شخصيت ها، شرکت ها و نهادهای مرتبط با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نيز ضبط خواهد شد.

سوزان رايس می گويد که اضافه کردن شخصيت ها و نهادهای بيشتری به فهرست تحريم ها، «علامت بسيار قدرتمندی از تعهد کميته ناظر به اجرای تحريم های سازمان ملل ارسال خواهد کرد.»

با اين حال وی تاکيد کرد که «تحريم ها تنها يک ابزار برای خاتمه دادن به اين مسئله هستند.»

نماينده آمريکا در سازمان ملل می گويد که اجرای تحريم ها تنها برنامه هسته ای ايران را کند نخواهد کرد بلکه زمان بيشتری را برای حل بحران هسته ای از طريق راهکارهای ديپلماتيک فراهم خواهد کرد.

به گفته خانم رايس، «هدف نهايی» ايالات متحده آمريکا اين است اطمينان پيدا کند ايران به تعهدات بين المللی خود در باره فعاليت های هسته ای پايبند است.

در همين حال بيل کلينتون، رييس جمهوری پيشين آمريکا، از دولت باراک اوباما خواست تا گزينه نظامی را از دستور کار خود خارج نکند و راهکارهای ديگری نيز پيگيری کند تا به گفته وی، «پوست گربه کنده شود.»

وی که در شبکه تلويزيونی فاکس نيوز سخن می گفت، با اشاره به گزارش اخير آژانس درباره ايران گفت: «وقتی شما از خودتان می پرسيد که چه گزينه هايی وجود دارند، من اعتقاد ندارم که رييس جمهوری بايد گزينه نظامی را از دستور کار خارج کند. اما بايد راه های ديگری هم مد نظر قرار گيرد تا پوست گربه کنده شود.»

جمهوری اسلامی ايران هرگونه ادعايی مبنی بر تلاش خود برای دستيابی به سلاح هسته ای را رد کرده است.

تهران در هفته اخير از آژانس بين المللی انرژی اتمی خواست تا گفت و گوهای خود را با ايران آغاز کند. آژانس گفته است که احتمال انجام سفر مسولان آن به تهران برای انجام مذاکرات وجود دارد.

تهران پيشتر تهديد کرده بود که برای حفاظت از تاسيسات هسته ای خود، احتمال دارد که مراکز غنی سازی را به پناهگاه های زير زمينی بويژه به پايگاه فردو، در نزديکی قم، منتقل کند.
XS
SM
MD
LG