لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

ولايتی: ايران تصميمی برای مذاکره مستقيم با آمريکا ندارد


علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران.
علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران.
علی اکبر ولايتی، مشاور امور بين الملل رهبر جمهوری اسلامی ايران در گفت و گو با يک سايت اصولگرا گزارش های مربوط به انجام مذاکره مستقيم خود با مقام های آمريکايی را تکذيب کرد و گفت که ايران تصميمی به مذاکره با آمريکا ندارد.

آقای ولايتی که تا پيش از رياست جمهوری محمد خاتمی به مدت ۱۶ سال سکاندار سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران بود از آن زمان مشاور آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری جمهوری اسلامی، در امور بين الملل است.

هفته گذشته برخی از رسانه های نزديک به مخالفان دولت ايران از جمله سایت «کلمه» گزارش دادند که علی اکبر ولايتی اخيرا در ديدار با مقام های آمريکايی با آنها به مذاکره مستقيم پرداخته است. از اصغر حجازی و حسين طائب از مسوولان امنيتی بيت رهبر جمهوری اسلامی به عنوان کسانی نام برده شده که علی اکبر ولايتی را در اين مذاکرات همراهی کرده اند.

آقای ولايتی در گفت و گو با سايت «مشرق» که نزديک به محافل امنيتی است گفته که مذاکرات مستقيم با طرف آمريکايی «از پايه و اساس دروغ است.»

وی در عين حال اضافه کرده است: «تا آنجا که من از تصميمات نظام اطلاع دارم»، تصمیم جمهوری اسلامی برای مذاکره مستقيم با آمريکا «صحت ندارد.»

روزنامه آمريکايی «نيويورک تايمز» روز ۲۰ اکتبر امسال در گزارشی به نقل از مقام‌های ناشناس در دولت باراک اوباما، نوشته بود که آمريکا و ايران برای مذاکره رو در رو بر سر برنامه هسته ای ايران توافق کرده اند.

تامی ويتور، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا، اين گزارش را تکذيب کرد و علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، نيز روز ۳۰ مهرماه، گفت که «چيزی به نام مذاکره با آمريکا نداريم.»

علی اکبر ولايتی در گفت و گو با سايت «مشرق» مقام های آمريکا را متهم کرده است که «می گويند ما کار هسته ای صلح آميز نکنيم اما اين حق ايران است و ما به هيچ وجه زير بار نمی رويم چرا که اگر به فرض هم ما به طور موقت از حق خود صرف نظر کنيم آنها بهانه ديگری را مطرح می کنند.»

اين اظهارات مشاور امور بين الملل رهبر جمهوری اسلامی در حالی بيان می شود که مقام های آمريکايی از جمله باراک اوباما، رييس جمهوری اين کشور، و هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه، بارها تاکيد کرده اند که حق ايران برای دستيابی به انرژی هسته ای صلح آميز را به رسميت می شناسند.

واشينگتن و متحدان غربی آن در عين حال گفته اند که با توجه به پنهانکاری ايران در دهه های ۶۰ و ۷۰ در زمينه برنامه هسته ای خود، این کشور بايد با آژانس بين المللی انرژی برای راستی آزمايی ماهيت فعاليت خود همکاری کند.

تهران متهم شده است که در پوشش برنامه اتمی خود به دنبال ساخت سلاح اتمی است ولی ايران اين اتهام را رد می کند.

آقای ولايتی غرب را متهم کرده که در برابر «توقف غنی سازی اورانيوم» توسط ايران در اوايل دهه ۸۰ خورشيدی «به هيچ يک از وعده های خود عمل نکرده و روز به روز جلوتر آمدند.»

وی افزوده که توقف غنی سازی «تجربه تلخی بود اما يک خاصيت بزرگ داشت و آن اين بود که برای چندمين بار به خودمان ثابت شد که اگر عقب نشينی کنيم آنها دست از ادعاهای خود بر نمی دارند.»

مشاور رهبر جمهوری اسلامی درباره پيشنهاد «سازش در مذاکرات و نرمش در برابر سياست های آمريکا» گفته است: «آنهايی که اين پيشنهاد را می دهند راه حلی ارائه نکرده اند. سوال من اين است که جمهوری اسلامی تا کجا و تا کی بايد با ملايمت برخورد کند؟ چه تضمينی وجود دارد که اگر به عنوان مثال، ايران به بخشی از خواسته های غرب پاسخ مثبت دهد آنها به ادعاها و قول های خود وفادار بمانند؟ آيا آنها اين اقدام را تفسير به ضعف و ترس جمهوری اسلامی نمی کنند؟»

جمهوری اسلامی ايران به دليل آنچه که اصرار بر غنی سازی اورانيوم عنوان شده است از سوی شورای امنيت سازمان ملل، آمريکا و اتحاديه اروپا هدف تحريم های شديد اقتصادی و مالی قرار گرفته است.

اين تحريم ها باعث شده تا ارزش پول ملی ايران در ماه های اخير بيش از ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهد و صادرات نفت ايران از دو ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه در سال گذشته به حدود ۸۰۰ هزار بشکه افت کند.

علی اکبر ولايتی گفت و گوهای ايران با گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان را با مذاکرات ايران با عراق در پايان جنگ هشت ساله مقايسه کرده و گفته است که در مذاکرات با عراق، «ما بر خواسته خود پای فشرديم و در نهايت، روزی صدام با ارسال آخرين نامه، همه چيز را پذيرفت.»

وی که رياست هيات مذاکره کننده با طرف عراقی را بر عهده داشت در مصاحبه خود گفته است: «آن زمان، از داخل، من را به سرسختی متهم می کردند و حتی بعضی با زبان بی زبانی خواستار تسامح در برابر صدام بودند. اکنون هم اين فشارها وجود دارد، همان طور که برخی خواستار انعطاف در مذاکرات هستند.»

مشاور رهبر جمهوری اسلامی می گويد که ايران «نمی تواند به راحتی از بحث هسته ای بگذرد» و کسانی که خواستار «نرمش ايران» در مذاکرات شده اند را به بی اطلاعی از فضای بين‌المللی متهم کرده و گفته است: «کسانی که اين ادعا را دارند شناختی از فضای بين‌المللی ندارند چرا که اگر اين فضا را می شناختند اين گونه سخن نمی گفتند.»

به ادعای وی، «حرص و طمع غرب تمامی ندارد. غرب، سيری ناپذير است.»

آقای ولايتی به انتخابات رياست جمهوری آمريکا نيز اشاره ای داشته و پيش بينی کرده که «اگر وضع به همين شکل ادامه يابد احتمال پيروزی اوباما بيشتر از رقيبش خواهد بود، مگر اينکه حادثه مهمی در حوزه سياسی و تبليغاتی به ضرر اوباما پديد آيد.»

انتخابات رياست جمهوری آمريکا قرار است روز ششم نوامبر- يک هفته ديگر- برگزار شود و بر اساس نظرسنجی ها، باراک اوباما اندکی از رقيب جمهوريخواه خود ميت رامنی، پيش است.

هر دو نامزد در آخرين مناظره خود که روز دوم آبان ماه برگزار برگزار شد تاکيد کردند که اجازه نخواهند داد، ايران به سلاح اتمی دست پيدا کند.
XS
SM
MD
LG