لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

کمک‌های غذايی سازمان ملل به ۱.۷ميليون آواره سوری متوقف شد


برنامه جهانی خواربار روز دوشنبه دهم آذر اعلام کرد که به دليل کمبود بودجه، کمک‌ غذايی به يک ميليون و ۷۰۰ هزار پناهنده سوری را در اردن، لبنان، ترکيه، عراق و مصر متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز از ژنو، اين نهاد سازمان ملل در بيانيه‌ای گفت: «بدون کمک‌های برنامه جهانی خواربار بسياری از خانواده‌ها گرسنه می‌مانند. پيامدهای توقف اين کمک‌ها برای پناهندگانی که با سرمای طاقت فرسای زمستان روبرو هستند فاجعه بار خواهد بود».

برنامه جهانی خواربار برای ادامه حمايت از پناهجويان سوری در ماه دسامبر به ۶۴ ميليون دلار نياز دارد.

تعليق کمک‌های غذايی به پناهجويان همزمان با شروع چهارمين زمستان سرد و زندگی در شرايط دشواری است که این خانواده‌ها با شروع جنگ داخلی سوريه در مارس ۲۰۱۱ با آن روبرو شده‌اند.

آنتونيو گوترس کميسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در بيانيه‌ای گفت: «قطع کمک‌ها در وضعيتی بدتر از اين نمی‌توانست پيش بيايد».

پيامد توقف کمک‌های سازمان ملل ممکن است به ويژه در لبنان بدتر از ساير کشورها باشد. بنا به آمار کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، بيش از ۱.۱ ميليون آواره سوری که برابر با يک چهارم جمعيت ثابت لبنان است در ۱۷۰۰ شهر و روستا در نواحی مختلف اين کشور پراکنده هستند. بسياری از آنها در اردوگاه‌های موقت، انبارها، گاراژها و ساختمان‌های نيمه کاره زندگی می‌کنند.

سازمان ملل متحد پيشتر از طريق توزيع کوپن‌های الکترونيکی که در فروشگاه‌های کشورهای ميزبان اعتبار دارند، ۸۰۰ ميليون دلار به پناهجويان سوری کمک کرده بود.

برنامه جهانی خواربار گفت به محض دريافت بودجه کافی، کمک‌های خود را بلافاصله از سر می‌گيرد.

رويترز در ادامه این گزارش می‌نويسد هنوز روشن نيست پناهجويان سوری چگونه خلاء کمک‌های سازمان ملل را پر خواهند کرد.

برنامه جهانی خواربار ماه گذشته هشدار داده بود که ممکن است مجبور شود اين کمک‌ها را به حال تعليق در آورد.

اين نهاد افزوده بود که در ماه ژانويه نيز ممکن است مجبور شود تدابير مشابهی را در مورد آوارگان سوری در خود اين کشور اجرا کند. دستکم ۷.۶ ميليون سوری در داخل این کشور بی‌خانمان شده‌اند.

اين نهاد، کوپن‌های بیش از چهار میلیون نفر از کسانی را که در سوريه به کمک‌های غذايی اين سازمان وابسته هستند قطع کرده است.

اليزابت بيرس سخنگوی برنامه جهانی خواربار روز دوشنبه به رويترز گفت: «بدون دريافت کمک‌های مالی بيشتر، برنامه جهانی خواربار در ماه فوريه قادر نخواهد بود عمليات بشردوستانه خود را در سوريه ادامه دهد».

کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گفت به دليل کمبود منابع مالی، اين سازمان مجبور است که کمک‌رسانی خود را الويت بندی کند. با توجه به فصل سرما اين کمکها در درجه اول در اختيار افرادی قرار خواهد گرفت که ساکن مناطق کوهستانی، ارتفاعات سردسير هستند و يا به گروه‌های آسيب پذير از جمله نوزادان داده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG