لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

پایان نشست ظریف و اشتون برای نگارش متن توافق نهایی هسته‌ای


گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین حاکی است که نشست عصر وزیر امور خارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای آغاز نگارش پیش نویس متن توافق نهایی هسته‌ای لحظاتی پیش پایان یافت ولی هنوز گزارش رسمی درباره نتیجه آن منتشر نشده است.

این گزارش حاکی است که محمدجواد ظریف و کا‌ترین اشتون قرار است ساعاتی دیگر دیدار بعدی خود را آغاز کنند و در حال حاضر گفت‌وگوهایی برای هماهنگی در بین هیات‌ها در حال انجام است.

خبرگزاری ایرنا نیز گزارش داده که مذاکرات میان طرفین دو ساعت به طول انجامیده و قرار است که از ساعت ۹ شب به وقت وین، گفت‌وگو‌ها از سر گرفته شود.

بر اساس برنامه ریزی‌های اعلام شده قرار است در چارچوب دیدارهای اشتون و ظریف پیش‌نویس توافق جامع نوشته شده و در هر مرحله روند کار به اطلاع هیات‌های مذاکره کننده گروه ۱+۵ برسد.

پیش از این عباس عراقچی، عضو ارشد و سخنگوی تیم مذاکره کننده ایران، به خبرگزاری ایسنا گفته بود که برای دستیابی به توافق نهایی همچنان «اختلافات سیزده گانه‌ای» میان طرفین وجود دارد.

ایرنا از محمد جواد ظریف و عباس عراقچی نقل و قول کرده که «برای این مرحله از مذاکرات هسته‌ای با دستور کار تدوین متن مشترک توافق جامع هسته‌ای، سه دور مذاکره دیگر پیش‌بینی شده که دو دور آن در خردادماه و دور سوم نیز در تیرماه خواهد بود».

به گفته وزیر امور خارجه ایران، «مرحله در نظر گرفته شده برای مذاکرات هسته‌ای در تیرماه بسیار فشرده و سنگین‌تر در نظر گرفته شده و ممکن است بسیار طولانی مدت باشد، به همین خاطر از طرف‌های مذاکره خواسته شده که تقریبا همه روزهای نیمه دوم تیرماه خود را به این منظور اختصاص دهند».

دور چهارم مذکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ از روز چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه، در وین آغاز شده و قرار است تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه ادامه پیدا کند.

ایران و ۱+۵ سوم آذر ۱۳۹۲ در ژنو به توافق موقت هسته‌ای دست پیدا کردند و حال در تلاش هستند تا پیش‌نویس توافقی نهایی و جامع را تهیه کنند.
XS
SM
MD
LG