لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

وزارت بهداشت: ۶۰ هزار ايرانی مبتلا به ایدز از بیماری خود خبر ندارند


عباس صداقت
عباس صداقت

عباس صداقت، رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت ضمن اشاره به آمار وجود ۸۰ تا ۹۰ هزار مبتلا به ایدز گفته که ۶۰ هزار ايرانی هم هستند که ممکن است از ابتلای خود به بیماری ایدز خبر نداشته باشند.

به گزارش روز ۲۹ اردیبهشت ماه خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای صداقت گفته است: «تا پايان پاييز سال ۹۳، حدود ۲۹ هزار مبتلا در کشور شناسايی و ثبت شده‌ و تحت پوشش برنامه‌های مراقبتی و درمانی رايگان و محرمانه قرار گرفته‌اند».

وی افزوده است: «در هيچ جامعه‌ای امکان بيماريابی فعال در جمعيت عمومی وجود ندارد،‌ اما بر اساس مدل‌های رياضی می‌توان جمعيت مبتلايان را در کشور تخمين زد. بزرگ‌ترين مشکل ما آن است که ممکن است حدود ۶۰ هزار مبتلا در کشور وجود داشته باشند که از وضعيت بيماری خود آگاه نيستند».

احتمال گروه سنی مبتلایان؛ بین ۲۰ تا ۳۰ سال

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت گفته است: «حدود ۴۶ درصد مبتلايان به اين بيماری در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند. با فرض اينکه چهار تا پنج سال زمان ببرد که فرد مبادرت کرده به رفتار پرخطر، از بيماری خود آگاه شده و برای مراجعه به مراکز مربوطه تصميم بگيرد، می‌توان گفت که تقريبا سن ابتلا به اين بيماری در ۴۶ درصد موارد ثبت شده کشور در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال است».

آقای صداقت گفته است: « آمار يک ساله ۹۲ و در جمعيتی بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ نفر حاکی از آن است که از کل موارد ثبت شده، حدود ۴۵ درصد بيماری از طريق تزريق مشترک در مصرف موادمخدر و حدود ۳۶ درصد از طريق روابط جنسی محافظت نشده بوده است».

وی افزود: «اين امر حاکی از آن است که در سال ۹۲ بيش از يک سوم موارد ابتلا يعنی حدود ۴۰ درصد از طريق روابط جنسی مراقبت نشده بوده است».

تيم‌های سيار اطلاع رسانی «اچ‌آی‌وی/ایدز»

آقای صداقت همچنین گفته در سال جاری و در ایران، قرار است تيم‌های سيار و موبايل برای اطلاع‌رسانی و دسترسی به نظام تشخيص«اچ‌آی‌وی/ایدز» هم راه‌اندازی شود.

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت گفته است: «تقريبا نيمی از جمعيت کشور به عنوان نوجوان و جوان تلقی می‌شوند. اين جمعيت قشری هستند که بسيار آسيب‌پذيرهستند، بنابراين توانمندسازی جوانان و نوجوانان برای محافظت در مقابل رفتارهای مخاطره‌آميز بسيار مهم است».

سال پیش هم علی اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت ایران از احتمال ابتلای «۸۵ هزار نفر» در ایران به ویروس ایدز خبر داده بود.

علی اکبر سیاری با اشاره به ثبت «۲۸ هزار و ۶۳۳ مورد» ابتلا به این ویروس گفته بود که ابتلا به ایدز در بین معتادان تزریقی «از حد بحران» گذشته و در بین «زنان دارای رفتارهای پرخطر جنسی» نیز در «مرحله بحران» است.

وی گفته بود: «در حالی‌که روند ابتلا به ایدز در جهان رو به کاهش است، اما این آمار در منطقه مدیترانه شرقی و ایران رو به افزایش است».

XS
SM
MD
LG