لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

باراک اوباما، پنج درصد از حقوق خود را پس می دهد


کاخ سفید واشینگتن روز چهارشنبه اعلام کرد باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا به منظور نشان دادن همبستگی با کارمندان ادارات دولت فدرال که تحت تاثير کاهش بودجه بخشی از حقوق آنها کاسته می شود، پنج درصد از حقوق خود را به خزانه داری بازمی گرداند.

طبق اعلام کاخ سفید، تصميم باراک اوباما حقوق ماه مارس (ماه گذشته میلادی) را نيز شامل خواهد شد و تا پايان سپتامبر امسال (شهریور ماه سال جاری) که پايان سال مالی است را دربرمی گيرد.

به نوشته روزنامه « نيويورک تايمز» اين تصميم باراک اوباما درست يک روز پس از آن اعلام شد که چاک هگل وزير دفاع آمريکا و اشتون کارتر معاون وی اعلام کردند که درصدی از حقوق خود را به خاطر همبستگی با کاهش حقوق کارمندان غيرنظامی اين وزارتخانه در سال مالی جاری بازپس خواهند داد.

حقوق سالانه رييس جمهور آمريکا حدود ۴۰۰ هزار دلار است و پنج درصد اين رقم حدود ۲۰ هزار دلار خواهد بود. باراک اوباما قصد دارد تمام اين مبلغ را در ماه های باقی مانده از سال مالی جاری يعنی تا پايان ماه سپتامبر به خزانه داری آمريکا بازگرداند.

حقوق روسای جمهور آمريکا طبق قانون تعيين شده و در دوران رياست جمهوری تغيير آن مجاز نيست. بنابراين آقای اوباما اين مبلغ را با نوشتن چک هر ماهه به حساب خزانه داری پرداخت خواهد کرد.

طبق آمارهای رسمی موجود در سال ۲۰۱۱ درآمد مشترک و خالص باراک اوباما و همسر وی ميشل حدود ۷۹۰ هزار دلار بوده است. بخش اعظم رقمی که در اين درآمد علاوه بر حقوق سالانه وی مشاهده می شود مربوط به فروش کتاب اوست. در همان سال خانواده اوباما حدود ۱۷۰ هزار دلار يعنی رقمی معادل ۲۲ درصد از درآمد خالص خود را به نهادهای خيريه اهدا کرده اند.

به نوشته روزنامه « نيويورک تايمز» مقامات کاخ سفيد می افزايند که کارمندان بخشی از ادارات تابع کاخ سفيد از جمله اداره مديريت و بودجه نيز مشمول اين کاهش حقوق خواهند شد. علاوه بر اين کاخ سفيد از طريق کاستن از ساير هزينه ها مثل خريد وسايل اداری و امثال آن قصد دارند بودجه نهادهای تابع خود را کاهش دهد.

این گزارش می گوید در حالی که رییس جمهوری آمريکا و خانواده وی در کاخ سفيد و بدون پرداخت هيچ هزينه ای زندگی می کنند و با هواپيمای مخصوص رييس جمهوری و ساير امکانات دولتی سفر می کنند، بازپس دادن پنج درصد از حقوق ساليانه اقدامی نمادين تلقی می شود.

منتقدان می گويند که شيوه زندگی باراک اوباما، به عنوان مثال ورزش پر هزينه گلف و يا موارد ديگری از تفريح و مسافرت های وی نشان می دهد که رييس جمهوری و خانواده وی به هيچ وجه از کاهش بودجه ادارات دولتی تحت تاثير قرار نگرفته اند.

باراک اوباما علاوه بر حقوق ساليانه خود درست مثل جورج دبليو بوش رييس جمهور قبلی آمريکا ۵۰ هزار دلار برای هزينه های جاری و ۱۰۰ هزار دلار برای هزينه مسافرت دريافت می کند. برخی از هزينه ها و مخارج باراک اوباما و يا هر رييس جمهور ديگری از محل هزينه های شخصی و يا سياسی به وی بازگردانده می شود.

روزنامه « نيويورک تايمز» می افزايد که اقدام وزير دفاع و معاون وی برای باز پس دادن بخشی از حقوق خود ممکن است ساير مقامات ارشد دولت فدرال را در موقعيتی قرار داده باشد که آنها نيز اين اقدام نمادين را تکرار کنند. کاخ سفيد هنوز اعلام نکرده که آيا جو بايدن معاون رييس جمهور نيز درصدی از حقوق ساليانه ۲۳۰ هزار دلاری خود را پس خواهد داد يا نه.

پس از اعلام تصميم باراک اوباما، سناتور دمکرات ايالت آلاسکا نيز اعلام کرد که بخشی از حقوق خود را پس خواهد داد. سخنگويان ساير اعضای سرشناس کنگره از جمله « جان بینر» رييس مجلس نمایندگان (جمهوریخواه) و سناتور میتچ مک کانل رييس فراکسيون جمهوری خواهان مجلس سنا اعلام کرده اند که اين دو نفر تاکنون در اين مورد تصميم خاصی نگرفته اند.
XS
SM
MD
LG