لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

ملاله يوسف زی و اسنودن در فهرست نامزدهای دريافت جايزه ساخاروف


گزارش ها حاکی است انتخاب برنده برای جايزه امسال ساخاروف پارلمان اروپا در مراحل پايانی است و «ملاله يوسف زی»، فعال آموزش دختران از پاکستان، «ادوارد اسنودن» عامل افشای عمليات شنود مخفيانه و دسترسی به ای ميل در آمريکا، «آليس بالاياتسکی»، فعال سياسی در بلاروس، «ادوارد لابو» و «ميکولا استاتکويچ» در فهرست نهايی ديده می شوند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:29 0:00
لینک مستقیم


جايزه ۵۰ هزار يورويی (۶۵ هزار دلاری) ساخاروف سالانه از سوی پارلمان اروپا به برگزيده يا برگزيدگانی در حوزه حاميان حقوق بشر و مدافعان آزادی بيان اعطا می شود.

به گزارش راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، ملاله يوسف زی از احتمال های جدی برای برنده شدن اين جايزه است که تا کمتر از ده روز ديگر و در تاريخ ۱۰ اکتبر نتيجه آن اعلام می شود.

گروه هايی چون «ائتلاف ليبرال ها و دموکرات های اروپا» و «سوسياليست و دموکرات های اروپا» و نيز حزب هايی چون «حزب مردم اروپا» و «گروه محافظه کاران اصلاح گرای اروپا» از نامزدی ملاله يوسف زهی برای جايزه ساخاروف اعلام حمايت کرده اند.

ادوارد اسنودن که برای افشای برنامه شنود مخفيانه و کنترل اطلاعات محرمانه کاربران اينترنت از آمريکا گريخت و در روسيه به عنوان پناهنده به سرمی برد از سوی احزاب سبز و آزادی های فردی مورد حمايت قرار گرفته است.

بالاياتسکی، لابو و استاتکويچ هم از حمايت نمايندگان لهستان برخوردارند و هريک به نمايندگی از جامعه ناراضيان و دگرانديشان بلاروس، نامزد کسب جايزه ساخاروف معرفی شده اند.
XS
SM
MD
LG