لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

نخستین تماس تلفنی نتانیاهو و موگرینی پس از ماه‌ها تنش در روابط


گفت‌وگوی تلفنی روز جمعه ۲۳ بهمن، میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «پایان» تنش سه‌ماهه در مناسبات اسرائیل و اتحادیه اروپا تلقی شده است.

به گزارش روزنامه هاآرتص، این مکالمه نخستین تماس میان نخست‌وزیر اسرائیل با ارشدترین مقام اتحادیه اروپا در دوره اخیر بوده است.

خانم موگرینی نتانیاهو را به دیدار از مقر اتحادیه اروپا در بروکسل دعوت کرده، و رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که این دیدار تا دو هفته دیگر انجام می‌شود.

در این زمینه وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای گفته است، خانم موگرینی «با مردم اسرائیل که در ماه‌های اخیر مورد خشونت خیابانی قرار گرفته‌اند، ابراز همبستگی کرده است».

به نوشته هاآرتص، نتانیاهو و موگرینی «توافق» کرده‌اند گفت‌وگوهای اسرائیل با اتحادیه اروپا در ارتباط با قضیه فلسطینی را نیز از سربگیرند؛ اسرائیل در دوره اخیر اتحادیه اروپا را از تماس‌های مرتبط با نزاع اسرائیلی- فلسطینی کنار گذاشته بود.

تصمیم سه ماه پیش شورای اتحادیه اروپا در برچسب گذاری کالاها و محصولات تولیدی در یهودی‌نشین‌های غیرقانونی در اراضی تحت سلطه اسرائیل، با خشم شدید دولت نتانیاهو روبه‌رو شده بود.

بر اساس تصمیم شورای اتحادیه اروپا، محصولات تولیدی در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری، شرق بیت‌المقدس و جولان اشغالی برچسب می‌خورد تا خریداران در فروشگاه‌های اروپایی بدانند که این محصولات تولیدی محدوده رسمی اسرائیل نیستند.

نتانیاهو تصمیم اتحادیه اروپا را «تداعی‌کننده عملکرد حکومت آلمان نازی در الصاق وصله یهودی بر لباس یهودیان و محل‌های کسب و کار یهودیان» نامیده بود.

اما به نوشته هاآرتص، دولت نتانیاهو با درک اینکه گسیختگی در روابط با اتحادیه اروپا به زیان منافع اسرائیل است، منتظر دریافت «نوعی غرامت» از سوی اتحادیه اروپا بود.

بر اساس این گزارش، اسرائیل «تعهد فدریکا موگرینی به متوقف کردن ابتکارات اتحادیه اروپا علیه اسرائیل» را «نوعی غرامت» تلقی کرده و حاضر به بهبود مناسبات شده است.

در همین حال، تنش در مناسبات اسرائیل با کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنها به خاطر محصولات تولیدی در یهودی‌نشین‌های غیرقانونی نبوده است.

اظهارات خانم مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه سوئد، که گفته است اسرائیل به جای کشتن فوری فلسطینی‌های عامل حملات خیابانی به اسرائیلی‌ها، باید آنها را دستگیر و محاکمه کند، موجب شده که دولت اسرائیل ورود مقامات سوئدی به اسرائیل را محدود کند و به جنگ لفظی شدید علیه دولت سوئد برود.

اما وزیر خارجه سوئد گفته است که یک نهاد بین‌المللی باید واکنش اسرائیل به خشونت‌های خیابانی اخیر را بررسی کند.

دولت اسرائیل به تازگی با فرانسه نیز به خاطر ابتکار سیاسی دولت پاریس در برگزاری یک کنفرانس صلح اسرائیلی- فلسطینی دچار درگیری سیاسی شده است.

اسرائیل از تقویت جنبش بی دی اس در اروپا نیز ناخشنود است. این جنبش حامی فلسطینی‌ها تحریم، منزوی کردن و عدم سرمایه‌گذاری در اسرائیل را در اروپا را تشویق می‌کند.

برخی از مؤسسات اروپایی مانند مراکز علمی بریتانیا تحریم‌هایی علیه اسرائیل اعمال کرده‌اند؛ در همین حال، دولت بریتانیا این تحریم را مغایر با سیاست رسمی خود در مورد اسرائیل توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG