لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

هشدار خطیب جمعه تهران به مسئولان دولتی در مورد تبعیت نکردن از رهبری


در حالی که اختلاف نظر میان رهبر جمهوری اسلامی و رئیس دولت دومین هفته خود را سپری می‌کند، احمد خاتمی، خطیب جمعه تهران به مسئولان دولتی هشدار داد که تنها تا زمانی که از ولایت فقیه تبعیت کنند، مورد حمایت مردم خواهند بود.

از زمان مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با تغییر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، نشانه‌هایی بارز از اختلاف‌نظر در حاکمیت جمهوری اسلامی دیده می‌شود و در حالی که آیت‌الله خامنه‌ای شکاف دوگانه در حاکمیت جمهوری اسلامی را رد کرده، محمود احمدی‌نژاد متهم است که به خواست رهبر جمهوری اسلامی تمکین نکرده است.

آقای احمدی‌نژاد از زمان صدور حکم آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به حیدر مصلحی در مورد ادامه فعالیت در وزارت اطلاعات، در هیچ یک از نشست‌های رسمی دولت حاضر نشده است و آخرین خبر مربوط به وی در سایت رسمی نهاد ریاست جمهوری به ۳۱ فروردین همزمان با سفر استانی‌اش به کردستان بر می‌گردد.

در این مدت همچنین جلسه شورای انقلاب فرهنگی نیز بدون حضور وی و با ریاست علی لاریجانی برگزار شده و کار آنچنان بالا گرفته است که نمایندگان اصولگرای مجلس دو نشست فوق‌العاده مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان را در بعد از ظهر چهارشنبه و صبح پنجشنبه به وضعیت اخیر دولت اختصاص داده‌اند.

در این میان حملات رسانه‌های و شخصیت‌های حامی رهبر جمهوری اسلامی به چهره‌های شاخص دولت افزایش یافته است و همچنین روحانیان نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای و فرماندهان سپاه نسبت به شکل‌گیری جریان جدید هشدار داده‌اند و در سخنان حامیان رهبر نام ابوالحسن بنی‌صدر و اختلافات وی با آیت‌الله خمینی که به برکناری وی انجامید تکرار می‌شود.

در تازه‌ترین واکنش‌ها، احمد خاتمی امام جمعه تهران، موفقیت‌های جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف را مدیون حضور ولی‌فقیه در کشور دانسته و افزوده است که «این کشور اگر دست بنی صدر و بنی صدرها بود که تا کنون فروخته شده بود».

احمد خاتمی همچنین هشدار داده است که «مشروعیت کل نظام به ولایت فقیه است و سه قوه وقتی مشروعیت دارند که امضای رهبری پای آنها باشد و هیچ قوه‌ای بدون امضای رهبری اعتبار ندارد، بنابراین اطاعت از ولایت فقیه بر مسئولان کشور بدون تردید واجب شرعی و قانونی است.»

وی همچنین حمایت مردم از مسئولان کشور را مشروط به اطاعت از رهبری دانسته و تأکید کرده است که ان حمایت «مطلق» نیست و «مردم نگاه می‌کنند، هر مسئولی که به گفتمان ولایت نزدیک‌تر باشد او را حمایت می‌کنند و محبوب‌تر است».

امام جمعه تهران در عین حال وجود حاکمیت دوگانه در کشور را رد کرده و گفته است که در جمهوری اسلامی «حاکمیت یگانه است و حاکمیت قانون اساسی است که در متنش ولی فقیه است». وی در ادامه از مسئولان خواسته است که «به گونه‌ای عمل کنند که دشمنان را در القای حاکمیت دوگانه در کشور ناکام بگذارند.»

اما احمد خاتمی تنها چهره‌ای نیست که با اشاره به اختلافات منجر به برکناری نخستین رئیس‌جمهور ایران، خواهان تبعیت مسئولان کنونی از ولایت فقیه شده است.

در همین روز محی‌الدین حایری شیرازی، نماینده پیشین آیت‌الله خامنه‌ای در استان فارس، به خبرگزاری فارس گفته است که «بنی‌صدر باور کرده بود که مردم به دلیل خودش به وی رأی داده‌اند در حالی که وی تنها آهنی بود که متصل به آهن‌ربا بود و مردم رأی خود را به خاطر اینکه گمان می‌کردند وی مدنظر امام خمینی است، به نام وی در صندوق‌ها انداختند.»

وی افزوده است که ولی فقیه معصوم نیست و می‌توانیم نظر مشورتی خود را به وی بدهیم «اما وقتی که نظر رهبری به صورت حکم درآمد باید اجرا شود.»

اظهارات این دو روحانی نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای در حالی است که علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم، نیز روز پنجشنبه با تمجید از «نقش تعیین‌کننده ولایت فقیه» در بحران‌های مختلف کشور، بخشی از سخنان خود را به یادآوری نحوه برخورد آیت‌الله خمینی به عنوان ولی‌فقیه وقت با ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس‌جمهور برکنار شده ایران اختصاص داد.

آقای لاریجانی در این زمینه با یادآوری ماه‌های نخستین جنگ هشت ساله ایران و عراق و اختلاف دیدگاه نخستین رئیس‌جمهور ایران با آیت‌الله خمینی گفت که «امام با نصیحت کسانی مانند آیت‌الله بهشتی که از جدال‌آفرینی‌های بنی‌صدر نگران بودند فرصتی را برای اصلاح وی در نظر گرفته بود؛ اما ناکارآمدی بنی‌صدر کار را به جایی رساند که امام فرماندهی کل قوا را از او باز پس گرفت و او را برکنار کرد.»

رئیس مجلس هشتم پس از این اشاره، به نقش تعیین کننده ولایت فقیه در مسائل داخلی و بین‌المللی پرداخت، گرچه حاضر نشد که به اختلافات کنونی دولت و رهبری در ایران اشاره مستقیمی داشته باشد.

با این حال یادآوری دوباره اختلافات ابوالحسن بنی‌صدر و آیت‌الله خمینی از آن رو حائز اهمیت است که اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در نامه بحث‌برانگیزی که پیش از انتخابات خرداد ۸۸ به رهبر جمهوری اسلامی نوشته بود، با اشاره به اینکه قصد مقایسه دولت کنونی و دولت بنی‌صدر را ندارد، از آیت‌الله خامنه‌ای خواشته بود که مانع گرفتار شدن کشور به سرنوشت آن روزگار شود.

آیت‌الله خامنه‌ای البته این نامه هشدار آمیز را بی‌جواب گذاشت اما پس از انتخابات در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ با ذکر سابقه دوستی ۵۰ ساله خود با آقای هاشمی رفسنجانی تصریح کرد که در مسایل مورد اختلاف‌نظر میان آقای هاشمی و محمود احمدی‌نژاد، نظر رئیس‌جمهور به وی نزدیک‌تر است.
XS
SM
MD
LG