لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

بیش از یک میلیارد نفر دسترسی به توالت ندارند


چیزی نزدیک به دو و نیم میلیارد جمعیت کره زمین به سرویس‌های بهداشتی تمیز و قابل قبول دسترسی ندارند. از این تعداد، نزدیک به یک میلیارد مجبور به دفع ادرار و مدفوع در فضاهای باز هستند که خطر ابتلا به بیماری‌های مهلک را افزایش می‌دهد.

به گزارش رویترز، نامگذاری نوزده نوامبر‌ (۲۸ آبان) به عنوان روز جهانی توالت از سوی سازمان ملل متحد، گامی در جهت اطلاع‌رسانی و بسیج همگانی برای رفع این مشکل جهانی است. «بهداشت نامناسب توالت، خطر بیماری و سوء تغذیه را به‌ویژه در کودکان افزایش می‌دهد.» سازمان ملل خواستار برپایی توالت‌های امن به خصوص برای زنان و دختربچه‌هاست.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، می‌گوید که «از هر سه زن در سراسر دنیا یکی به توالت امن دسترسی ندارد. به همین خاطر آنها با خطر بیماری‌ها، شرمساری و خشونت از طرف بقیه مواجه‌اند.»

از سوی دیگر در بسیاری از مناطق با آنکه محل‌هایی به اسم توالت موجودند، اما آنها در واقع چیزی جز گودالی پر از مدفوع و ادرار نیستند. این مکان‌ها از لحاظ بهداشتی و پزشکی بسیار خطرناکند.

گزارش سازمان ملل با آنکه کره زمین به میزان کافی آب آشامیدنی برای همه جمیعتش دارد، اما «اقتصاد ضعیف و زیرساخت‌های صنعتی نامناسب» باعث شده که هر ساله میلیون‌ها نفر، به‌ویژه کودکان، در اثر بیماری‌های ناشی از بهداشت نامناسب، سرویس‌های غیربهداشتی و کمبود آب آشامیدنی سالم از بین بروند.

بان کی مون می‌گوید: «ما از نظر اخلاقی موظفیم که به این شرایط (دفع مواد زائد از بدن) نامناسب و غیر بهداشتی پایان دهیم و مطمئن شویم که زنان و دختران وقتی می‌خواهند به توالت بروند در معرض آزار و اذیت قرار نمی‌گیرند.»

XS
SM
MD
LG