لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

رئيس جمهوری سودان به نسل‌کشی محکوم شد


عمرحسن‌البشیر
عمرحسن‌البشیر
روز دوشنبه دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه ر‌ئيس جمهوری سودان را به نسل‌کشی محکوم کرد. اين دادگاه می گويد شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد رئيس جمهوری سودان حداقل در سه مورد مرتکب نسل کشی شده است.

دو سال پيش دیوان بین‌المللی کیفری رئيس جمهوری سودان را به نسل‌کشی در دارفور متهم کرد. سال گذشته همين دادگاه به اتهام جنايت عليه بشريت و جنايات جنگی به محکوميت او رای داد. دو ماه پس از صدور آن حکم، عمر حسن‌البشير ضمن رد اتهامات وارد شده، حکم دادگاه کیفری را توطئه غرب عليه کشورش توصيف کرد.

در فوريه سال جاری ميلادی دیوان بین‌المللی کیفری اعلام کرد مدارک کافی که نشان دهد عمرحسن‌ا‌لبشير در نسل‌کشی هم نقش داشته در دست ندارد.

اين دادگاه سرانجام روز دوشنبه اعلام کرد مدارکی بدست آورده که نشان می‌دهد رئيس جمهوری سودان در کشتار گروه‌های قومی فور، ماساليت و زاقاوا مرتکب نسل‌کشی شده و از طريق کشتار – آسيب‌های جسمانی و روحی برای نابودی اين سه قوم تلاش کرده است.

در همين باره سازمان ملل متحد می‌گويد در جريان تنش‌های سودان بيش از ۳۰۰ هزار نفر کشته و شمار نامعلومی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و بيش از ۲.۵ ميليون نفر آواره شده‌اند. اين در حالی است که رئيس جمهوری سودان شمار کشته شدگان را ۱۰ هزار نفر اعلام کرده است.

از زمان صدور نخستین حکم دیوان بین‌المللی کیفری در سال گذشته عمر البشير از چند کشور ديدن کرده اما حکم تازه اين دادگاه که نسل کشی را هم به پرونده او اضافه کرده محدوديت‌هايی را برای سفرهای خارجی او پيش خواهد آورد و او برای دريافت کمک از ساير کشورها با مشکلات بيشتری رو به رو خواهد شد.

عمرحسن‌البشير در ۲۶ آوريل سال جاری ميلادی در اولين انتخاباتی که پس از ۲۴ سال در آن کشور برگزار شد با ۶۸ درصد آرا به رهبری خود به عنوان ريئس جمهوری سودان ادامه داد. انتخاباتی که ناظران آن را فاقد استانداردهای جهانی اعلام کردند.

رئيس جمهوری سودان پس از آن انتخابات گفت که به همراه سالوا گير – ديگر نامزد آن دوره از انتخابات که از بشير شکست خورده بود – دولت ائتلافی تشکيل خواهد داد.

سالوا گير پس از شکست در آن انتخابات همچنان به عنوان رئيس جمهور بخش نيمه خودمختار جنوب سودان باقی ماند. قرار است سال آينده انتخاباتی برگزار شود که ممکن است جنوب سودان را از بقيه کشور جدا کرده و سودان به دو کشور تجزيه شود.
XS
SM
MD
LG