لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

مجازات ۴ هزار تومانی «خودی‌ها» و حبس چندین‌ ساله غیرخودی‌ها


فرج‌الله سلحشور
فرج‌الله سلحشور
در حالی که جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد، از رایزنی ها برای تغییر حکم جعفر پناهی سینماگر شناخته شده ایرانی خبر داده، فرج الله سلحشور کارگردان سریال «یوسف پیامبر» و هوادار حاکمیت تنها به پرداخت ۴ هزار تومان جزای نقدی در دادگاه محکوم شده است.

خبرها در حاشيه و اطراف سينمای ايران اين روزها زياد است. در حالی که اعتراض به حکم صادره برای جفعر پناهی و محمدرسول اف، دو سينماگر شناخته شده سينمای ايران، همچنان ادامه دارد، محمود احمدی نژاد ، رئيس جمهور ايران، در نخستين جلسه شورای تازه تاسيس عالی سينما، حاضر شد.

آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند او در اين نشست تصميماتی برای حل مشکلات سينمای ايران مانند تامين تجهيزات سينما، احداث سالن های سينمايی، رفع مشکل بيمه و بازنشستگی و بيکاری سينماگران و همچنين تشکيل سازمان مستقل سينمايی گرفته است.

با آنکه پيش از اين گفته می‌شد نمايندگانی از خانه سينما، نهاد صنفی سينماگران ايرانی، هم در اين نشست حاضر خواهند بود، اما حاضران جلسه همگی از طيف سينماگران همراه و طرفداران دولت و حاکميت انتخاب شده بودند.

مسعود ده نمکی، جمال شورجه، احمد نجفی، محسن علی اکبری، شهريار بحرانی و داوود ميرباقری، سينماگران حاضر در نشست شورای عالی سينما بودند.

رضا صديق، روزنامه نگار حوزه فرهنگ و هنر، درباره تشکيل اين شورا و کارکردهايش به راديو فردا می گويد: «اولين جلسه شورای عالی سينما، آنهم با اعضای دولتی و به اصطلاح خودی برگزار شد.

البته رئيس دولت که رئيس شورای عالی سينما هم هست، در جلسه اول این شورا صحبت‌های بدی نکرده است و به طور مثال گفته است بايد برنامه‌هايی تهيه شود که همه هنرمندان و سينماگران مورد حمايت قرار بگيرند. يا اينکه در عرصه فرهنگ و هنر بايد نخبگان را مورد حمايت قرار داد و موانع را از جلوی مسيرشان برداشت تا حرکتشان به نتيجه برسد. اين حرف‌ها زمانی زده می‌شود که چنين احکامی برای محمدرسول‌اف و جعفر پناهی صادر شده است و معلوم نيست همه هنرمندانی که ايشان می‌گويند يا چهره های عالی سينما، منظورشان چه کسانی هستند.»


همزمان با تشکيل نخستين جلسه شورای عالی سينما، خبرگزاری ايسنا گزارش داده است که فرج الله سلحشور،کارگردان سريال يوسف پيامبر و از هواداران سر سخت حاکميت،‌به دنبال شکايت خانه سينما، به پرداخت جزای نقدی چهار هزار تومانی محکوم شده است.

خانه سينما از آقای سلحشور به دليل ايراد اتهام به اعضای اين نهاد صنفی در مصاحبه‌های متعددش شکايت کرده بود.

حکم صادره برای آقای سلحشور از حداقل ميزان جزای نقدی قانون مجازات اسلامی به دليل آنچه سابقه و وضع خاص متهم عنوان شده، کمتر است.

آقای صديق صدور چنين حکمی را اقدام نمادين ديگری عليه خانه سينما و کليات سينمای ايران در شرايط فعلی می‌داند.

رضا صديق می‌گوید: «آقای سلحشور خانه سينما را خانه ضد انقلاب و محل فساد از اين تعابير آشنا خوانده بود. به همين دليل هم خانه سينما از ايشان به جرم نشر اکاذيب و توهين شکايت کرد و دادگاهی هم تشکيل شد و ايشان محکوم گرديد.اما حکمی که برای آقای سلحشور صادر شد با توجه به احکام سنگينی که اين روزها می شنويم، مخصوصا درباره محمدرسول‌اف و جعفر پناهی، خنده دار به نظر می‌رسد. اما حقيقت امر را اگر بخواهيم نگاه کنيم با توجه به فعل توهين و افترا نسبت به هيات مديره خانه سينما که مورد تاييد و انتخاب اکثر سينماگران هم هستند، اين مسئله می‌تواند يک جور دهن‌کجی و ادامه کم لطفی های دولت و حکومت نسبت به خانه سينما باشد.
وقتی برای جعفر پناهی به دليل يک فيلم ساخته نشده، چنين حکم سنگينی صادر می شود و برای توهين و افترا و دورغ پراکنی، چنين حکم خنده‌داری! مسئله خودی و غير خودی بودن حالت علنی به خودش می‌گيرد. در حالی که آقای سلحشور در دادگاه ديگری نيز مورد شکايت قرار گرفته و متهم به سرقت ادبی فيلمنامه يوسف پيامبر شده است، جالبی اين موضوع اينجاست که آقای سلحشور از طرف رهبر و رئيس جمهور مورد تقدير قرار گرفته و شخصيت مورد تاييد آنهاست.»

و در ميانه چنين اخباری سينمای ايران همچنان در التهاب حکم صادره برای جعفر پناهی است. آنچنان که حجم اعتراض ها و رايزنی‌ها به ويژه در داخل کشور افزايش يافته است و هر روز جمع مختلفی به مخالفان اين حکم می پيوندند.

در آخرين اقدام ۱۱۳ نفر از هنرمندان، روزنامه‌نگاران و نويسندگان ايرانی با صدور بيانيه‌ای خواستار لغو اين حکم شدند.

جعفر پناهی به اتهام اجتماع و تبانی و تبليغ عليه نظام به شش سال حبس تعزيری و به عنوان تتميم مجازات به ۲۰ سال محروميت از حقوق اجتماعی شامل ساختن فيلم، نوشتن هر نوع فيلمنامه، مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شده است.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG