لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

ایران با سه طلا قهرمان کشتی فرنگی آسیا شد


تیم ملی کشتی فرنگی ایران در کره جنوبی؛ عکس از فدراسیون کشتی ایران
تیم ملی کشتی فرنگی ایران در کره جنوبی؛ عکس از فدراسیون کشتی ایران
تیم ملی کشتی فرنگی ایران با کسب ۳ مدال طلا، یک نقره و یک برنز عنوان قهرمانی رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا را نصیب خود کرد. در این مسابقات که به میزبانی کره جنوبی به انجام رسید، تیم‌های چین و کره جنوبی در رده‌های بعدی ایستادند.

ایران در دوره قبلی رقابت‌ها به میزبانی ازبکستان نیز جام قهرمانی را نصیب خود کرده بود. اما از چهار فرنگی کار طلایی ایران در مسابقات سال گذشته، هیچ کدام در ترکیب تیم امسال حضور نداشتند.

هادی علیزاده پورنیا، حبیب اخلاقی و داود گیل نیرنگ مردان طلایی ایران در این مسابقات بودند. افشین بیابانگرد روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد و محمد قربانی نیز تک مدال برنز ایران را نصیب خود کرد.

در روز پایانی این مسابقات که در شهر گومی کره جنوبی برگزار می‌شود، در ۹۶ کیلو داود گیل نیرنگ، ابتدا روسلان کامیلوف از ازبکستان را ۶-۱ مغلوب کرد و سپس مقابل نماینده تاجیکستان با ضربه فنی به پیروزی رسید. گیل نیرنگ که سال گذشته در ازبکستان صاحب مدال نقره شده بود، این بار در فینال مقابل رقیب چینی ۶-۰ برنده شد و به مدال طلا رسید.

در ۱۲۰ کیلوگرم محمد قربانی در گام اول با ۲ امتیاز از سد سوسلان فارنیف از ازبکستان گذشت. سپس مقابل حریف قزاقستانی‌اش به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو شکست خورد و به دیدار رده‌بندی راه یافت. قربانی در این دیدار مقابل نماینده اردن به پیروزی رسید و صاحب مدال برنز شد.


طلایی‌های روز اول

ایران تنها تیم دو طلایی روز اول بود و سه مدال طلای دیگر نصیب چین، کره جنوبی و قزاقستان شد. پورنیا پدیده روز نخست مسابقات بود. اخلاقی نیز که پیش از این طلای نوجوانان و جوانان آسیا را گرفته با طلای بزرگسالان، وی‌ترین افتخارات قاره‌ای خود را کامل کرد.

رافائل مارتینتی رئیس فدراسیون جهانی کشتی در سالن مسابقات با دیدن رسول خادم و حسن رنگرز که به تازگی به عنوان مدیر تیم‌های ملی و نایب رییس فدراسیون کشتی ایران انتخاب شده‌اند، حضور آنها را یک اتقاق خوب برای کشتی ایران دانست.

ملی پوشان آزادکار ایران هم وارد شهر گومی شده‌اند. از نکات جالب نخستین تمرین این تیم، سرشاخ شدن علیرضا رضایی مربی تیم ملی با رضا یزدانی قهرمان ۹۶ کیلوگرم کشتی آزاد جهان در سال ۲۰۱۱ بود. ملی پوشان همچنین با حضور در سالن مسابقات، تماشاگر عملکرد فرنگی کاران در مرحله فینال بودند.

در این رقابت‌ها ۲۵ کشور حضور دارند. کره شمالی سر‌شناسترین غایب رقابت‌هاست. اختلافات سیاسی کره جنوبی با کره شمالی عامل اصلی غیبت کره شمالی در این مسابقات است.

هادی علیزاده پورنیا در نخستین حضورش در رقابت‌های آسیایی، صاحب مدال طلای وزن ۷۴ کیلوگرم شد و پدیده روز اول مسابقات بود. او تازه‌ترین چهره‌ای است که محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران، به کشتی فرنگی جهان معرفی کرده است. او سال ۲۰۱۰ برنز جوانان آسیا را گرفت.‌‌ همان سال در جوانان جهان روی سکوی سوم ایستاد.

علیزاده پورنیا در وزن ۷۴ کیلوگرم مقابل المعارفی از اردن به برتری ۲-۰ رسید. در مرحله نیمه نهایی بر هیلانگ تیان از چین ۴-۰ غلبه کرد. در دیدار پایانی هم مقابل تاکاهیرو کاناکوبو از ژاپن ۴-۰ به پیروزی رسید تا بدون از دست دادن امتیاز، صاحب گردن آویز طلا شود.

کشتی فرنگی ایران در این وزن هنوز سهمیه المپیک را دریافت نکرده است. فرشاد علیزاده عضو تیم ملی ایران در مسابقات جهانی استانبول، از دستیابی به سهمیه المپیک باز ماند اما آزمون‌های دیگری برای کسب ورودی المپیک باقی مانده است.

افشین بیابانگرد در وزن ۶۶ کیلوگرم مقابل جانگ کیو از کره جنوبی با نتیجه ۳-۰ پیروز شد. در مرحله نیمه نهایی مقابل ولادمیر پوگودین از ازبکستان نیز به برتری ۳-۰ رسید. بیابانگرد که اهل استان اردبیل است، سال ۲۰۰۸ در کرواسی قهرمان ارتش‌های جهان شده، او در فینال رقابت‌های آسیایی مقابل ژنگ از چین در سه تایم با نتیجه ۲-۲ شکست خورد و صاحب مدال نقره شد.

حبیب اخلاقی دیگر مرد طلایی ایران بود. دارنده مدال برنز مسابقات جهانی ۲۰۰۹ دانمارک، در ۸۴ کیلوگرم به روی تشک رفت. او در دور نخست مقابل اوکاتایچی از ژاپن به پیروزی رسید. در دور دوم مقابل نظار صلاح از سوریه برنده شد. در نیمه نهایی هم رقیب چینی را از پیش رو برداشت.

اخلاقی که اهل شهرستان اندیمشک در استان خوزستان است، در فینال به مصاف سالدادزه از ازبکستان رفت و ۳-۰ برنده شد تا به مدال طلا دست یابد. به این ترتیب، او نیز مانند پورنیا بدون از دست دادن حتی یک امتیاز، حرف اول قاره آسیا را زد.

فیلم کامل این مسابقه در سایت رسمی فدراسیون جهانی کشتی قرار گرفته است. اخلاقی با اتکا به توانایی دست‌ها، هر سه امتیازش را با حربه زیر کتف زدن‌های دائمی و از کار انداختن نیروی دست‌های حریف به دست آورد.

جالب آنکه رقیب فینالیست اخلاقی، سال ۲۰۱۰ در رقابت‌های جوانان جهان و یک وزن پایین‌تر، بر هادی علیزاده پورنیا غلبه کرده بود.

نتایج سایر فرنگی کار‌ها

در وزن ۵۵ کیلوگرم محسن حاجی‌پور در دور اول مقابل آرتور آمبتکالیف از قزاقستان با نتیجه ۶-۲ به برتری رسید. حاجی‌پور که دارنده مدال برنز آسیا هم هست، در مسابقات جهانی استانبول با قرعه اسراییل روبرو شده و مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی از انجام مسابقه باز مانده بود.

او در دور دوم مقابل نماینده ازبکستان با نتیجه ۲-۰ مغلوب شد و با توجه به حضور این کشتی گیر ازبکستانی در فینال، حاجی‌پور به گروه بازنده‌ها راه یافت. حاجی‌پور اما در اولین مسابقه خود در این مرحله مقابل جاگیندر سینگ از هندوستان شکست خورد تا از دور رقابت‌ها کنار برود.

در وزن ۶۰ کیلوگرم حمید زارع در دور نخست مقابل چائو از تایوان به پیروزی رسید. او در نخستین تجربه حضورش در این مسابقات، در مرحله یک چهارم نهایی مقابل مال یان از چین شکست خورد. با توجه به شکست کشتی گیر چینی در مرحله نیمه نهایی، زارع نیز از گردونه رقابت‌ها خارج شد.

نتایج انفرادی و نیمی این مسابقات به شرح زیر است.

۵۵ کیلو: ۱- لی جونگ بائک (کره جنوبی) ۲- الموراد تاس مرادوف (ازبکستان) ۳- زولچا بیکوف (قرقیزستان) و تاناکورا (ژاپن)

۶۰ کیلو: ۱- یربول کانیراتوف (قزاقستان) ۲- کوراموتو (ژاپن) ۳- سنگ جائه وو (کره جنوبی) و کوچوکولوف (قرقیزستان)

۶۶ کیلو: ۱- پان ژنگ (چین) ۲- افشین بیابانگرد (ایران) ۳- ولادیمیر پوگودین (ازبکستان) و الدار کراتوف (قزاقستان)

۷۴ کیلو: ۱- هادی علیزاده پورنیا (ایران) ۲- کاناکوبو (ژاپن) ۳- آست آدیلوف (قزاقستان) و هیلانگ (چین)

۸۴ کیلو: ۱- حبیب اخلاقی (ایران) ۲- سالدادزه (ازبکستان) ۳- ماکسات (قزاقستان) و نینگ‌دان (چین)

۹۶ کیلو: ۱- داود گیل نیرنگ (ایران) ۲- ژائو (چین) ۳- روسلان کامیلوف (ازبکستان) ۳- چانگ گان (کره جنوبی)

۱۲۰ کیلو: ۱- یانگ مین (کره جنوبی) ۲- سارت بایف (قزاقستان) ۳- محمد قربانی (ایران) و مرادجان توچیف (تاجیکستان)

رده‌بندی تیمی

۱- ایران ۵۴ امتیاز
۲- چین ۵۱ امتیاز
۳- کره جنوبی ۴۷ امتیاز
۴- قزاقستان ۴۵ امتیاز
۵- ژاپن ۴۵ امتیاز
۶- ازبکستان ۴۰ امتیاز
XS
SM
MD
LG