لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

روسیه از انهدام ۲۵ هزار تن از سلاح‌های شیمیایی خود خبر داد


روسیه به مناسبت سالروز امضای معاهده بین‌المللی منع سلاح‌های شیمیایی، ۲۹ آوریل برابر با یکشنبه ۱۰ اردیبهشت، اعلام کرد که حدود ۲۵ هزار تن از ذخایر سلاح‌های شیمیایی خود را منهدم کرده است.

به گزارش خبرگزاریریانوستی روسیه، این حجم برابر ۶۲ درصد از کل ذخایر سلاح‌های شیمیایی روسیه است و این کشور متعهد شده است که تا آغاز سال ۲۰۱۵ تمامی سلاح‌های شیمیایی خود را از بین ببرد.

روسیه، بزرگ‌ترین دارنده سلاح‌های شیمیایی در جهان، طی ۱۵ سال گذشته دو سوم سلاح‌های شیمیایی خود، معادل ۴۰ هزار تن، را منهدم کرده است.

۱۸۸ کشور در جهان عضو کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی هستند و متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۱۲ تمامی ذخایر سلاح‌های شیمیایی خود را منهدم کنند.

هم اکنون روسیه دارای ۴۰ هزار تن و ایالات متحده ۲۷ هزار تن سلاح‌های شیمیایی هستند و از زمان‌بندی مفاد کنوانسیون مبنی بر انهدام این سلاح‌ها تا سال ۲۰۱۲ عقب مانده‌اند، با اینهمه ضرب‌الاجل انهدام کل ذخیره سلاح‌های شیمیایی خود را تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۵ به تاخیر انداخته‌اند.

این گزارش در ادامه می‌نویسد که ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که تا ۹۰ درصد از سلاح‌های شیمیایی خود را از بین برده است، اما وزارت دفاع این کشور تصمیم دارد که ۲ هزار تن از باقیمانده ذخایر سلاح‌های شیمیایی را تا سال ۲۰۲۱ و مابقی آن را در سال ۲۰۲۳ از بین ببرد.

تا ژانویه سال جاری، ۲۰۱۲، مجموعا ۵۰ هزار تن، معادل ۷۳ درصد از انواع سلاح‌های شیمیایی موجود در جهان نابود شده است.

کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی از ۲۹ آوریل سال ۱۹۹۷ اجرایی شده است. ۱۸۸ کشور از ۱۹۵ عضو سازمان ملل این کنوانسیون را امضا کرده‌اند. اسرائیل و میانمار نیز جزو امضاکنندگان این کنوانسیون هستند، اما هنوز اجرای آن را به تصویب نهادهای مربوطه در داخل کشور نرسانده‌اند.

تنها سوریه، مصر، کره شمالی، آنگولا و سومالی از امضای این کنوانسیون سرباز زده‌اند.
لیبی، عراق، آلبانی، هند، روسیه، کره جنوبی و آمریکا تابه حال رسما تایید کرده‌اند که سلاح شیمیایی در اختیار دارند.
XS
SM
MD
LG