لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

روزنامه آسمان رفع توقيف شد


I
I

جمال خندان کوچکی، وکيل مديرمسوول روزنامه «آسمان» روز يکشنبه ۲۵ آبا ماه گفته است که شعبه ۷۹ دادگاه کيفری استان تهران، دستور رفع توقيف اين روزنامه را صادر کرده و بزودی «آسمان» انتشار مجدد خود را از سر خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، وکيل مدير مسئول روزنامه آسمان گفته است: هيات منصفه مطبوعات عباس بزرگمهر مديرمسوول روزنامه «آسمان» را در انتشار گزارش مورد شکايت مدعی العموم مجرم تشخيص داد و مستحق تخفيف در مجازات نيز ندانست.

جمال خندان کوچکی اضافه کرده است: دادگاه مطبوعات نيز مديرمسوول روزنامه را به پرداخت مبلغ ۲۰ ميليون ريال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم کرد، البته اين حکم قطعی نبوده و در ديوانعالی کشور قابل اعتراض است.

وکيل مديرمسوول روزنامه «آسمان»در پاسخ به اين پرسش که با توجه به قطعي نبودن حکم صادره، چگونه دادگاه روز شنبه دستور رفع توقيف «آسمان» را داده، گفته است: حکم صادره از سوی دادگاه مطبوعات مبتنی بر مجازات سلب حقوق اجتماعی برای شخصيت حقوقی روزنامه و يا مديرمسوول آن نيست، بنابراين از نظر دادگاه موجبی برای توقيف روزنامه وجود نداشت و بادرخواست ما برای رفع توقيف از روزنامه موافقت شد.

دادسرای فرهنگ و رسانه جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه، اول اسفند، حکم به توقيف روزنامه تازه منتشرشده آسمان داد. گزارش‌ها حاکی است که عباس بزرگمهر٬ مديرمسئول اين روزنامه، نيز بازداشت و به زندان اوين منقل شد.

روزنامه آسمان که تنها کمتر از يک هفته مجال انتشار پيدا کرده بود، با موجی از حملات اصولگرايان نزديک به حکومت ايران مواجه شده بود که خواستار توقيف آن بودند.

اين روزنامه در شماره روز سه‌شنبه، ۲۹ بهمن، اظهارات داوود هرميداس باوند، استاد علوم سياسی، را منتشر کرده بود که در جايی از آن از مجازات قصاص به عنوان مجازاتی «غير انسانی» نام برده شده است.

اما محافظه‌کاران و رسانه‌های آنان مانند خبرگزاری فارس، نزديک به سپاه پاسداران، گردانندگان روزنامه آسمان را به «تضعيف ارزش‌های اسلامی» و «قداست‌شکنی» متهم کردند.

با اين حال عباس بزرگمهر، مديرمسئول روزنامه آسمان، گفته بود که اظهارات آقای باوند درباره مجازات قصاص قبل از انتشار حذف شده بود، اما به دلايل فنی اين حذف اعمال نشده است.

XS
SM
MD
LG