لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

سخنگوی قوه قضاییه: سندی مبنی بر بازداشت سعید زینالی وجود ندارد


پدر و مادر سعید زینالی
پدر و مادر سعید زینالی

با وجود اینکه خانواده سعید زینالی، پیش از این اعلام کرده بودند که مقامات قضایی بازداشت فرزندشان درسال ٧٨ را تائید کرده‌اند، سخنگوی قوه قضائیه ایران می‌گوید «تاکنون سندی مبنی بر بازداشت وی بدست نیامده است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامحسین محسنی اژه‌ا‌ی، روز یکشنبه، ۱۳ دی، در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران اعلام کرد: «من در گذشته این موضوع را پیگیری کردم و از مدعیان بازداشت خواستم مدرک یا حتی سر نخی در این موضوع به من ارائه کنند که آن‌ها حتی سرنخی نیز نداشتند.»

آقای محسنی اژه ای خطاب به خبرنگاری که این سئوال را مطرح کرده بود، گفت: «اینکه می‌گویید یکی از ارکان امنیتی این بازداشت را تأیید کرده به من بگویید تا این موضوع را پیگیر شوم و بدانم که این فرد چرا تاکنون گزارش نداده یا اگر گزارش داده به چه کسی گزارش داده است».

وی تاکید کرد که «امکان ندارد کسی بازداشت شود و این بازداشت مکتوم بماند یا بتوان آن را پنهان کرد.»

خانواده سعید زینالی اعلام کرده اند که او صبح روز ٢٣ تیر ماه ٧٨، چند روز پس از حادثه حمله به کوی دانشگاه تهران، هنگامی که ۲۲ سال سن داشت، در حضور مادرش دستگیر شده و از آن تاریخ اطلاعی از وضعیت او در دسترس نیست.

خانواده آقای زینالی پیش از این بار‌ها اعلام کرده اند که نهادهایی مانند دادستانی و نیروی انتظامی، پذیرفته اند فرزند آنها بازداشت شده و وعده آزادی او را داده‌اند.

اکرم نقابی، مادر سعید زینالی، پیش از این در مصاحبه ای با سایت روزآنلاین گفته بود که «آقای تورج معاون زندان اوین» به او اعلام کرده که پسرش «تا سال ۸۱ هم در اوین زندانی بوده است.»

وی گفته بود که پسرش سه ماه بعد از بازداشت، از زندان به خانه تلفن زده و خبر داده که زندانی است.

هاشم زینالی، پدر، الناز زینالی خواهر، و اکرم نقابی، مادر سعید زینالی درسال‌های گذشته بازداشت شده‌اند. آن‌ها پس از آزاد شدن اعلام کرده‌اند که نیروهای امنیتی در بازجوئی‌ها از آنان خواسته اند که پرونده سعید زینالی را پیگیری نکنند.

در آخرین مورد هاشم زینالی، پدر سعید زینالی، روز شنبه، ۳۰ آبان و در یک تجمع در مقابل زندان اوین به همراه چند نفر دیگر بازداشت و پس از چند روز آزاد شد.

براساس گزارش‌ها در ۱۸ تیر ۷۸ نیروهای پلیس و نیروهای موسوم به لباس شخصی به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران حمله کردند.

مقامات جمهوری اسلامی تنها قتل عزت الله ابراهیم نژاد، فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه چمران اهواز، در این حادثه را پذیرفته اند، اما فردی در ارتباط با قتل او دستگیر نشده است.

با این حال برخی از گروه های سیاسی از جمله دفتر تحکیم وحدت اعلام کرده اند که در این حادثه افراد دیگری نیز کشته شده اند.

در همین حال علی اکبر موسوی خوئینی، نماینده مجلس ششم، پیش از این گفته بود که فرشته علیزاده، دانشجوی دانشگاه الزهرا، در پی حوادث کوی دانشگاه تهران «ربوده و ناپدید» شده است.

XS
SM
MD
LG