لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

درخواست کری از ایران: به بازداشت ناعادلانه امیر حکمتی پایان دهید


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه ششم شهریور از ایران خواست تا با آزادی امیر حکمتی به بازداشت «ناعادلانه» این شهروند ایرانی آمریکایی پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز شنبه هفتم شهریور ماه مصادف است با چهارمین سال بازداشت امیر حکمتی. وی مدتی به عنوان تفنگدار دریایی در ارتش آمریکا خدمت کرده است.

امیر حکمتی در حالی ‌که به گفته خود برای دیدار با مادربزرگش به ایران رفته بود، بازداشت و به اتهام‌های «جاسوسی» و «همکاری با کشورهای متخاصم» ابتدا به اعدام محکوم شد، اما این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۱۰ سال زندان کاهش پیدا کرد.

این در حالی است که جان کری روز جمعه با تکذیب «اتهام جاسوسی» امیر حکمتی در بیانیه‌ای گفته است: «ما بار دیگر از مقام‌های ایران می‌خواهیم به دلایل انسان‌دوستانه امیر را آزاد کنند».

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به نزدیک شدن به چهارمین سال بازداشت این شهروند ایرانی- آمریکایی گفته است: «خانواده حکمتی در این سال‌ها روحیه و مقاومت الهام بخشی از خود نشان داده‌اند».

وی اضافه کرده است: «امیر، به عنوان یک تفنگدار سابق ارتش، شجاعت فوق‌العاده‌ای در برابر این بی‌عدالتی از خود نشان داده است».

جان کری همچنین خواستار آزادی سعید عابدینی و جیسون رضایی، دو شهروند دیگر ایرانی- آمریکایی شده است.

سعید عابدینی، کشیش ایرانی- آمریکایی‌ هم اکنون در ایران زندانی است.

جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست، تیرماه پارسال همراه با همسرش و دو نفر دیگر بازداشت شد که به جز او بقیه آزاد شده‌اند.

وزیر امور خارجه امریکا همچنین در این بیانیه خواستار همکاری ایران برای پیدا کردن رابرت لوینسون شده است.

رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی‌ و مامور سابق پلیس فدرال این کشور، بنا بر گزارش‌های اولیه به عنوان بازرس خصوصی برای یک شرکت بزرگ کار می‌کرد و برای تحقیق در مورد «قاچاق سیگار» به جزیره کیش در ایران سفر کرده بود؛ اما بعد از این سفر اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.

XS
SM
MD
LG