لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

مراسم يادبود عليرضا پهلوی در واشينگتن؛ «گل اولين گلستان شاهی»


فرح دیبا
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:09:47 0:00


مراسم بزرگداشت درگذشت عليرضا پهلوی، دومين فرزند پسر محمدرضا پهلوی، آخرين شاه ايران، روز يکشنبه در حومه واشينگتن در آمريکا برگزار شد.

عليرضا پهلوی صبحگاه چهاردهم دی ماه ۱۳۸۹، چهارم ژانویۀ ۲۰۱۱، در منزل مسکونی خود در شهر بوستون آمريکا به زندگی خود خاتمه داد.

اين مراسم در مرکز«استراثمور موزيکال سنتر» در شمال واشينگتن برگزار شد و به گفته مسئولان اين مرکز بيش از يک هزار و هشتصد نفر در مراسم یاد شده شرکت کردند.

در مراسم يادبود عليرضا پهلوی، علاوه پخش فيلم های کوتاهی درباره زندگی وی، چند قطعه موسيقی، توسط تارا کمانگر، پيانیست، و سيروس بروخيم، ويولونیست، اجرا شد. ستار، خواننده ايرانی نیز دو قطعه آواز اجرا کرد.

در اين مراسم يادبود، رحيم شايگان، هم دوره ای عليرضا پهلوی در دانشگاه هاروارد و استاد دانشگاه UCLA سخنرانی کرد.

رحيم شايگان در اين مراسم به مرور روند مطالعاتی عليرضا پهلوی پرداخت و گفت: بی شک گرايش عليرضا پهلوی به مطالعه درباره ايران باستان تحت تاثير رويداد های ايران معاصر قرار گرفته بود.

رحیم شایگان
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:05:59 0:00


وی در ادامه گفت: متعددند شاهزادگان درخشان در تاريخ ايران و جهان فارسی زبان، ولی کم شمارند آنان که هم شاهزاده بودند و هم عالم، و نيرو و خرد خود را در عرصه فرهنگی خرج کردند.

رحيم شايگان در ادامه به زندگی دارالشکوه فرزند بزرگ شاه جهان، پنجمين پادشاه گورکانی هند به عنوان نمونه ای از شاهزادگان جهان پارسی زبانان اشاره کرد و گفت: دارالشکوه به دنبال سياست نيای خود «اکبرشاه بود تا در هند مغول که دارای حکومتی مسلمان و گذاشته ای هندو بود در ميان هويت های چند تکه آن سرزمين آشتی برقرار کند.»

رحيم شايگان همچنين گفت که عليرضا پهلوی نيز به دنبال «حکمتی خفته» در انديشه متون کهن ايران بود که توان تقويت فرهنگ معاصر را بدارد که با الهام از گذشته، تحرک مثبتی در راه آشتی فرهنگ اسلامی ايران و تمدن باستانی اش به وجود آيد.

اين استاد دانشگاه در پايان با اشاره به روحيه و اخلاق عليرضا پهلوی گفت: چون محمد صالح لاهوری ( مولف شاه جهان نامه) که خطاب به دارا (الشکوه) گفت وی «گل اولين گلستان شاهی» است.

در اين مراسم همچنين رضا پهلوی سخنرانی کرد و به بيان خاطراتی از برادرش پرداخت.

آخرين سخنران اين مراسم نير فرح ديبا آخرین ملکه ایران، مادر عليرضا پهلوی بود که با استقبال حاضران در سالن روبه رو شد.

رضا پهلوی
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:07:27 0:00
XS
SM
MD
LG