لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

ژنرال السيسی: روابط مصر با ایران از راه کشورهای خلیج فارس می گذرد


ژنرال عبدالفتاح السيسی
ژنرال عبدالفتاح السيسی
ژنرال عبدالفتاح السيسی رييس پيشين ستاد کل ارتش مصر و يکی از دو نامزد انتخابات رياست جمهوری اين کشور بهبود مناسبات مصر با ايران را به مداخله نکردن ايران در امور مصر مشروط کرده و از حماس نيز خواسته است که «راه و روش خود را تصحيح کند».

ژنرال السيسی که تا چندی پيش وزير دفاع بود، در تازه ترين مصاحبه در آستانه انتخابات رياست جمهوری، گفته است که مصر به اهميت برقراری رابط با ايران آگاه است اما «امنيت کشورهای خليج (فارس) برای مصر نيز حائز بالاترين اهميت است».

السيسی پنجشنبه اول خرداد در مصاحبه با برنامه «الحدث» در شبکه العربيه افزود «رابطه مصر و ايران از راه کشورهای خليج (فارس) عبور می کند» و «امنيت مصر از امنيت خليج (فارس) جدا نيست».

ژنرال السيسی گفت «تعرض به امنيت حوزه خليج (فارس) برای مصر قابل تحمل نيست».

وی در همين حال افزود «ايران نيز محق است که نگران منافع خود باشد».

اين نامزد انتخابات رياست جمهوری مصر به اميرنشين های خليج فارس «اطمينان» داد که مصر از امنيت آنها حمايت می کند و «فراموش نمی کند که کدام کشور از مصر حمايت کرده است».

اشاره آقای السيسی به حمايت عربستان سعودی و شمار ديگری از کشورهای خليج فارس از ساقط شدن حکومت محمد مرسی و روی کارآمدن دولت انتقالی در مصر بود.

ژنرال السيسی تابستان گذشته زمانی که رياست ستاد کل ارتش اين کشور را در دست داشت، محمد مرسی نماينده حکومت اخوان المسلمين را از کار برکنار کرد.

حمدين صباحی، رقيب ژنرال السيسی نيز در روزهای گذشته در کارزار انتخاباتی خود در اشاره به مناسبات مصر و ايران، از جمهوری اسلامی خواسته است «از مداخله در امور مصر دست بکشد».

حمدين صباحی زمانی که در سال ۲۰۱۲ نيز نامزد انتخابات مصر بود، در برنامه های خود «ائتلاف با مصر» را توصيه کرده بود اما اين بار آن را از برنامه انتخاباتی اش حذف کرده است.

احمد کامل، مسئول ستاد انتخاباتی حمدين صباحی نيز در روزهای گذشته در مصاحبه با خبرگزاری ايرانی فارس گفت، «روابط عادی مصر و ايران نيازمند برداشتن گامهايی از سوی ايران نيز هست؛ اينکه در امور مصر دخالت نکرده و يا از نيروهای اخوان المسلمين حمايت نکند».

انتخابات رياست جمهوری مصر هشتم مرداد، سی ام ژوئيه، برگزار می شود.

رای گيری از ميان شهروندان مصری مقيم کشورهای خارجی در روزهای گذشته آغاز شد.

مناسبات ايران و مصر در طول تمامی سی سال رياست جمهوری حسنی مبارک بشدت تيره بود.

جمهوری اسلامی ايران از آغاز موجوديت خود پيمان صلح کمپ ديويد ميان مصر و اسرائيل را «خيانت» ناميده و از خالد اسلامبولی، نظامی مصری که انور سادات رهبر وقت اين کشور را به خاطر امضای پيمان صلح با اسرائيل کشت، تجليل می کرد.

نام خالد اسلامبولی بر خيابانی در شمال تهران، در طول چند دهه يکی از مشکلات اصلی در مناسبات مصر و ايران بود.

در همين حال، ساقط شدن حکومت مبارک و روی کارآمدن دولت وابسته به اخوان المسلمين نيز مناسبات مصر و ايران را بهبود نداد.

درخواست از حماس

ژنرال السيسی و حمدين صباحی در حالی نامزد رياست جمهوری مصر در دوران حيات سياسی تازه اين کشور شده اند که از آمريکا نيز انتقاد می کنند.

هر دو نامزد انتخابات معتقدند که آمريکا هنوز با برکناری محمد مرسی و اخوان المسلمين کنار نيآمده است.

ژنرال السيسی در آخرين مصاحبه با «العربيه» گفت «آمريکايی ها بايد خود را جای مردم مصر بگذارند تا درک کنند که چرا اين تحولات اتفاق افتاد».

ژنرال السيسی دراين مصاحبه، از سران حماس نيز خواست که اگر خواهان ادامه حمايت مصر هستند، بايد «راه و روش خود را تصحيح کنند».

دادگاه مصر به تازگی حماس را «غيرقانونی» اعلام کرد.

بنوشته الشرق الاوسط، وزارت کشور مصر در روزهای گذشته تابعيت مصری محمود الزهار و هزاران فلسطينی ديگر عضو حماس را باطل کرد.
XS
SM
MD
LG