لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

آغاز ليگ برتر فوتبال ايران؛ گل برتری پرسپوليس در دقيقه ۸۹


فصل جديد ليگ برتر فوتبال ايران با برگزاری پنج مسابقه آغاز شد و تيم های پرسپوليس، صبا قم، فجرسپاسی و ملوان مقابل حريفان خود به برتری رسيدند.

دوازدهمين دوره ليگ برتر در شرايطی کليد خورد که تا روز قبل از آغاز ليگ، حتی بحث به تعويق افتادن رقابت ها تا پايان ماه رمضان نيز وجود داشت. ضمن آنکه تا ظهر پنجشنبه نيز قرار نبود اين مسابقات از تلويزيون پخش شود.

اختلاف فدراسيون فوتبال با صداوسيما بر سر حق پخش ليگ برتر همچنان لاينحل مانده و فدراسيون نيز ورود دوربين های سيما به ورزشگاه ها را ممنوع اعلام کرده بود. اما نامه ارسالی از حراست وزارت ورزش، راه را برای ورود دوربين ها گشود.

مسلم رمضان‌پور مديرکل حراست اين وزارتخانه‌ در نامه اش به فدراسيون فوتبال، بر لزوم پخش تلويزيونی ليگ برتر تاکيد کرد و رونوشت آن را نيز به نيروی انتظامی فرستاد.

او در نامه خود آورده بود: «با توجه به حلول ماه رمضان و به دليل آنکه در آستانه شروع مسابقات المپيک ۲۰۱۲ قرار داريم، عدم پخش مسابقات فوتبال نمی تواند برای نام ايران زيبنده و خوشايند باشد.»

به اين ترتيب، هفته نخست ليگ برتر با پخش تلويزيونی آغاز شد. رقابت های اين هفته، روز جمعه با چهار بازی به پايان خواهد رسيد. شرح بازی های برگزار شده در ادامه آمده است.

صنعت نفت آبادان ۰ پرسپوليس ۱

با نيمکت نشينی علی کريمی و مهدی مهدوی‌کيا، اين سيدجلال حسينی بود که در اولين بازی رسمی‌اش برای پرسپوليس، بازوبند کاپيتانی سرخپوشان را به بازو بست.

در نيمه اول شوت های سنگين دغاغله در سه نوبت، دروازه پرسپوليس را تهديد کرد. يکی از اين موقعيت ها از فاصله ۴۰ متری و روی ضربه ايستگاهی بود. آخرين موقعيت او نيز قبل از پايان نيمه، توسط شهاب گردان مهار شد.

برتری نسبی آبادانی ها در نيمه دوم نيز تداوم داشت. تا اين که مانوئل ژوزه سرمربی پرسپوليس، علی کريمی را در شصت و هفتمين دقيقه جايگزين محمد قاضی کرد تا در ادامه، پرسپوليسی ها هم حملاتی را جسته و گريخته پايه گذاری کنند.

تک گل پرسپوليس را جواد کاظميان به ثمر رساند. او چهار دقيقه پس از ورود به ميدان، دروازه صنعت نفت را باز کرد تا لحظاتی قبل از سوت پايان بازی، مانع از تقسيم امتيازات شود.

جدی ترين موقعيت نفت را روح الله عرب در محوطه شش قدم و در شرايطی از دست داد که حتی گردان نيز تصور نمی کرد اين توپ وارد چارچوب نشود.

پرسپوليس با ترکيب شهاب گردان، سيدجلال حسينی، محسن بنگر، حسين ماهينی، مهرداد پولادی، سامان آقازمانی، روبرتو سوسا، اميرحسين فشنگچی، افشين اسماعيل‌زاده (۴۶ - حميدرضا علی‌عسگر)، محمد قاضی (۶۷ - علی کريمی) و کريم انصاری‌فرد (۸۵ - جواد کاظميان) به ميدان رفت.

مانوئل ژوزه در نشست خبری پس از بازی، ضمن تمجيد از همتای پرتغالی اش در تيم رقيب گفت: پرسپوليس فقط ۱۵ روز است تمريناتش را شروع کرده و از شرايط ايده آل دور هستيم. آنها سه شانس گلزنی داشتند و ما فقط دو تا، اما اين قاعده فوتبال است. هر کسی نکشد، می‌ميرد.

سرمربی پرسپوليس در ادامه گفت: اين فقط ۴۰ درصد توانايی پرسپوليس بود اما تاکيد می‌کنم تيم‌های کمی می‌توانند در آبادان به پيروزی برسند. پرسپوليس هماهنگ نيست با اين حال ما از خستگی بازيکنان نفت و آوردن کاظميان، حداکثر استفاده را کرديم.

سرمربی پيشين باشگاه الاهلی مصر درباره آينده پرسپوليس گفت: بايد خودمان را بکشيم تا قهرمان شويم. همه تيم‌ها هدف‌شان قهرمانی است و ما نيز همين طور. من تجربه زيادی در جام گرفتن دارم و بايد آن را کسب کنيم.

آلبرتو کاستا سرمربی صنعت نفت آبادان هم تاکيد کرد که اگر بازی با نتيجه مساوی به پايان می رسيد، عادلانه تر بود.

کاستا گفت: نبرد تن به تن و برابری با پرسپوليس داشتيم اما آنها خوش شانس بودند و پيروز شدند.

گهر زاگرس دورود ۰ ملوان بندرانزلی ۱

با توجه به اعلام فدراسيون فوتبال مبنی بر غير استاندارد بودن ورزشگاه دو رود، بازی تيم گهر مقابل ملوان انزلی در ورزشگاه انقلاب کرج و با حضور شش هزار تماشاگر برگزار شد.

خبرگزاری فارس گزارش داده است که هواداران دو تيم «شديدا درگير شده و به زد و خورد با يکديگر پرداخته اند».

چند مجروح، حاصل اين ضرب و شتم بود که مداخله نيروی انتظامی را هم در پی داشت. يکی از هواداران به خاطر شدت مصدوميت، با آمبولانس به بيمارستان منتقل شد.

در ترکيب ملوان بازيکنان سرشناسی مثل مازيار زارع، پژمان نوری و جواد شيرزاد حضور داشتند.

عليرضا محمد و مجتبی زارعی هم از جمله بازيکنان سرشناس گهر بودند. عليرضا نيکبخت واحدی و محمد پروين اما در ترکيب ۱۸ نفره گهر حضور نداشتند و بازی را از روی سکوها تماشا کردند.

مهدی تارتار سرمربی گهر در پايان بازی به خبرنگاران گفت: بازی متعادلی بود اما تجربه بازيکنان ملوان بيشتر بود و آنها توانستند پس از گلزنی، با تجربه‌ ای که دارند بازی را کنترل کنند.

فرهاد پورغلامی سرمربی ملوان هم ۳ امتياز برتری را «شيرين» دانست و گفت: اين پيروزی می‌تواند از لحاظ روانی برای ملوان مؤثر باشد. بايد برای ادامه ليگ تمرکز داشته باشيم هر چند که بازيکنان‌مان در اين ديدار فوتبال خوبی ارائه کردند.

فجرسپاسی شيراز ۳ ذوب آهن اصفهان ۰

اگر بهترين نتيجه روز اول از هفته اول ليگ برتر را صبا قم ثبت کرد، مهم ترين شگفتی را نيز شيرازی ها رقم زدند و ذوب آهن را با سه گل بدرقه کردند.

در ورزشگاه دستغيب شيراز، مهدی نظری، بابک لطيفی و رضا حقيقی برای فجرسپاسی گلزنی کردند تا ذوب آهن که سه بازيکن اصلی اش به پرسپوليس رفته اند و سرمربی خود را هم تغيير داده، شکست سنگينی را متحمل شود.

هدايت فجر مثل فصل قبل به عهده محمود ياوری است اما در ذوب آهن محمدرضا کربکندی جانشين منصور ابراهيم‌زاده شده.

کربکندی در نشست خبری پس از بازی گفت: فجر سرتر از ما بود و پيروز شد. از بازيکنانم راضی هستم ولی نشان داديم که خيلی کار داريم.

محمود ياوری هم با تمجيد از عملکرد رضا حقيقی، او را بهترين بازيکن ميدان ناميد.

حقيقی در بازی دوستانه ايران مقابل اردن، در پست هافبک دفاعی به ميدان رفت و اولين بازی ملی اش را انجام داد.

نفت تهران ۱ راه آهن ۱

مجتبی شيری برای راه آهن و يعقوب کريمی برای نفت تهران گلزنی کردند تا هر دو تيم با يک امتياز، ليگ دوازدهم را آغاز کنند.

نيمه اول اين مسابقه با حاشيه هايی همراه بود و بازيکنان دو تيم در دو صحنه درگير شدند. علی دايی نيز در چند بار به تصميمات داور اعتراض کرد.

خبرگزاری ايسنا درباره اعتراضات دايی نوشته: «ناظر به او تذکر داد تا تمرکز داور را برهم نزده و از خط مجاز مربيان عبور نکند. البته اعتراضات دايی موضوع جديدی نيست و در فصل گذشته نيز بارها تکرار شده بود.»

دايی در نشست خبری پس از بازی گفت: شرايط بدنسازی نفت با ما زمين تا آسمان تفاوت داشت. اما اگر داور اشتباه نمی‌کرد نتيجه می‌توانست به نفع ما تمام شود.

سرمربی راه آهن در توضيح علت نارضايتی اش از داور گفت: دروازه‌بان نفت در نيمه اول می‌توانست اخراج شود. در نيمه دوم نيز سيفی بايد اخراج می‌شد.

سرمربی سابق تيم ملی ايران با ابراز نارضايتی از وضعيت نور ورزشگاه گفت: دروازه‌ها تاريک بود و دروازه‌بان نمی‌توانست آن را ببيند. دروازه‌بان ما گفت اگر ديد داشتم شيرجه می‌زدم و آن را می‌گرفتم.

سرمربی راه آهن به ممنوع شدن تمرينات تيم‌ها قبل از افطار نيز اشاره کرد و ضمن انتقاد از اين موضوع گفت: کدام تيم امکانات کافی دارد تا پس از غروب آفتاب تمرين کند؟ ما تنها يک زمين داريم که آن را هم هفته‌ای يک بار به ما می‌دهند. تمرين بايد قبل از افطار باشد و تا قبل از افطار هم تمام شود.

دايی همچنين درباره ماجرای حق پخش تلويزيونی بازی‌ها گفت: حق فوتبال بيشتر از اين‌هاست. انواع و اقسام برنامه‌ها از همين فوتبال درست می‌شود، برنامه ۹۰، ورزش و مردم، ورزش از نگاه دو و ورزش از فلان شبکه! اگر قصد خصوصی‌سازی دارند، حق پخش بايد به فوتبال برسد.

صبا قم ۴ پيکان تهران ۰

اين بازی از حساسيت ويژه ای برخوردار بود زيرا عبدالله ويسی سرمربی پيکان، فصل گذشته روی نيمکت صبا می نشست و سرانجام نيز با حاشيه های فراوانی که همچنان ادامه دارد، از اين تيم جدا شد.

ميلاد نوری دوبار، محسن بيات و رامين رضاييان گل های صبا را وارد دروازه تيم تازه وارد به ليگ برتر کردند.

يحيی گل‌محمدی سرمربی صبا به خبرنگاران گفت: شناخت خوبی از پيکان داشتيم و اين تيم را به خوبی آناليز کرده بوديم. با پرس و توپ‌گيری از راه‌های مختلف به سمت دروازه پيکان حمله کرديم و به گل رسيديم. با اين حال می‌توانستيم گل‌های بيشتری هم بزنيم.
XS
SM
MD
LG