لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

ظریف در مورد مذاکره با آمریکایی‌ها: خیلی از این مسئله فراری نبودم


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، می‌گوید زمانی که در مردادماه در نیویورک از او برای دیدار و گفت‌وگوی مستقیم با رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید دعوت شده بود، او «خیلی از این مسئله فراری» نبود.

محمدجواد ظریف این مطلب را در گفت‌وگو با «روزنامه ایران» بیان کرد. این گفت‌وگو در شماره روز یک‌شنبه، ۱۰ شهریور، این روزنامه منتشر شده‌است.

وزیر خارجه ایران در این گفت‌وگو در مورد مسئله دیدار و گفت‌وگوی مستقیم با مقامات ارشد دولت آمریکا توضیح داد: «اگر مقامات به من دستور می‌دادند که چنین کاری انجام دهم حتماً انجام می‌دادم با وجود اینکه ممکن بود این کار باعث فشارهای زیاد داخلی شود کما اینکه قبلاً هم نظرات مسئولان کشور را اجرا و فشارهای داخلی آن را نیز تحمل کرده بودم لذا خیلی از این مسئله فراری نبودم.»

آقای ظریف ادامه داد: «ولی این کار مغایر سیاست‌های نظام و کشور بود و با شرایطی که به وجود آمده بود که در کنار پیشنهاد به مذاکره تهدید هم کرده بودند، خیلی این کار را مفید نمی‌دانستم.»

او در مورد این «تهدید» تصریح کرد: «وقتی هم که من به نیویورک رفتم، مسئولان آمریکایی پیش من آمدند و گفتند که آقای ترامپ شما را به کاخ سفید دعوت کرده‌است تا بیایید و با خودش حرف بزنید و همزمان هم گفتند تصمیم‌گیری شده‌است که نام من را ظرف دو هفته در فهرست تحریم‌ها قرار دهند. البته این دو موضوع را خیلی به یکدیگر ربط ندادند.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی افزود: «برداشت من این بود که اگر بروم صحبت کنم کمترین حاصل آن این است که در فهرست تحریم‌ها قرار نمی‌گیرم؛ ولی صحبت کردن با مقام‌های آمریکایی در زمانی که آنها به نتایج مذاکرات قبلی خیلی توجهی نمی‌کنند مورد قبول مقامات ما نیست.»

محمدجواد ظریف روز ۱۴ مرداد در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران گفته بود: «در سفرم به نیویورک گفته شد که ظرف دو هفته تحریم می‌شوم مگر این‌که آن پیشنهاد [مذاکره] را بپذیریم که نپذیرفتم.»

نشریه آمریکایی «نیویورکر» روز ۱۱ مرداد به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته بود که سناتور رند پال دو هفته پیش از آن در جریان دیدارش با محمدجواد ظریف در نیویورک از او برای دیدار و گفت‌وگوی مستقیم با دونالد ترامپ در کاخ سفید دعوت کرده بود.

به گفته نیویورکر، محمدجواد ظریف در پاسخ به دعوت رند پال گفته‌است که برای تصمیم‌گیری در این باره باید با تهران مشورت کند و در نهایت، آن‌چنان‌که نیویورکر نوشته‌است، رهبران ایران اجازه چنین دیداری را نداده‌اند.

انتقاد ظریف از مخالفان داخلی

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با «روزنامه ایران» از حملات صدا و سیما و گروه به گفته او «انقلابیون زیر کولرنشین» به وزارت خارجه جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

محمد جواد ظریف ضمن انتقاد از «فضاسازی جریان‌های مخالف دیپلماسی در قالب دوگانه‌سازی مقاومت- مذاکره» گفت که نفتکش ایرانی با «مقاومت» و دیپلماسی همزمان آزاد شده است.

وی همچنین سریال «گاندو» و برخی از مصاحبه‌های تلویزیون ایران درباره سیاست خارجی را «قلب حقیقت» دانست و تاکید کرد که برنامه های صدا و سیما «برای نقد سیاست خارجی نیست، بلکه برای تخریب آن است».

در سریال گاندو که انتقاد شدیدی به عملکرد وزارت خارجه ایران در آن مطرح است، چهره یکی از بازیگران شبیه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، است اما در این سریال سمت او معاون وزیر ذکر می‌شود.

تلویزیون ایران اخیراً همچنین اقدام به پخش مصاحبه‌هایی از برخی از مردم و فعالان سیاسی در مخالفت با مذاکره با آمریکا کرده است.

پیش از نیز آقای ظریف به سریال «گاندو» اعتراض کرده بود و به گفته عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه، رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به این نامه نوشته که «مطلقاً راضی نیست» به مجموعه وزارت خارجه و ظریف «اهانتی صورت بگیرد».

در همین حال یک مقام آمریکایی با اشاره به نامه گلایه‌آمیز آقای ظریف به رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که او طرف مناسبی برای مذاکره نیست.

آقای ظریف در مصاحبه تازه خود با «روزنامه ایران» همچنین با اشاره به تحریم خود توسط آمریکا گفت: «تحریم نشدن کسانی که فریادهای ضد امریکایی‌شان گوش فلک را کر کرده است، نشان می‌دهد که امریکا هیچ مشکلی با آنها ندارد و کار ایشان مشکلی به وجود نمی‌آورد».

وی اضافه کرد: «ما نزدیک‌تر از سید حسن نصرالله و سردار سلیمانی به مقاومت نداریم حداقل ببینند آنها چه نمره‌ای به دیپلماسی می‌دهند و چه ارتباطی با بنده دارند.آیا آقای نصرالله نماینده مقاومت است یا حضراتی که در اتاق‌شان نشسته‌اند و زیر کولر شعار می‌دهند؟ انقلابیون ایرکاندیشن (زیرکولرنشین) مقداری از انقلابیون واقعی یاد بگیرند».

آقای ظریف همچنین گفت که روابط خوبی با قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران دارد و به طور معمول هر هفته یکدیگر را ملاقات می‌کنند.

وی در عین حال گفت که «ما گاهی اوقات به‌دلیل برخی ناهماهنگی ها دیر از برخی امور خبردار می‌شویم که متأسفانه دود آن به چشم کل کشور می‌رود».

محمدجواد ظریف روز ۶ اسفند ۹۷ و پس از حضور نداشتن در دیدار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، با مقامات جمهوری اسلامی از سمت خود استعفا داد اما این استعفا پذیرفته نشد و او به کار خود ادامه داد.

منابع: روزنامه ایران و رادیو فردا پ.پ و ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG