آیت الله اسدالله بیات زنجانی، از مراجع تقلید قم ، در پاسخ به نامه میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی که خواستار واکنش علمای شیعه نسبت وقایع پس از انتخابات شده بودند، امر به معروف و نهی از منکر در برابر مسببان و مباشران رویدادهای اخیر را تکلیف دانست.
این مرجع ساکن قم همچنین از مدیران نظام و اهل سیاست خواست خود را از صف کسانی که مردم را سرکوب کرده «جدا سازند» و اعلام «برائت» کنند.
به تازگی شماری از چهرههای سیاسی و دانشگاهی از جمله محمد خاتمی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی با ارسال نامهای سرگشاده به مراجع شیعه از آنان خواستهاند که در برابر شرایط پس از انتخابات ایران و برخورد قهرآمیز با اعتراضهای مردمی، بازداشتهای گسترده و «اعترافگیری» و «شکنجه» سکوت نکنند.
در پاسخ به این نامه آیت الله بیات زنجانی با بیان اینکه «نظام جمهوری اسلامی را برقرار کردیم تا دیگر در این کشور شاهد دینسوزی، خونریزی و مردم ستیزی نباشیم»، مینویسد: « ما امروز شاهد وقایع تأسف باری به نام این نظام و تحت کلمهی عالیه الله آن هستیم که دل همه علاقهمندان به امام و انقلاب اسلامی را به درد میآورد.»
آیت الله بیات زنجانی در ادامه این نامه موضعگیری افراد و گروههای سیاسی را نسبت به رویدادهای پس از انتخابات به سه دسته تقسیم کرده و مینویسد که دسته نخست کسانی هستند که «در حرکتهای غیرقانونی اخیر اعم از استخلافها، بازداشتها و حرمت شکنیها به هر نام و به هر نحو مسبب یا مباشر بودهاند یا به توجیه این رفتارها پرداختهاند.»
به عقیده این مرجع تقلید گروه دوم کسانی هستند «در برابر این حرکتها به هر دلیل سکوت کردهاند.»
گروه سوم نیز از نظر آیت الله بیات زنجانی افرادی هستند «که مسببان و مباشران این حرکات را به هر نحو و به هر وسیلهای، با رعایت شرایط نهی از منکر، تذکر داده و نهی کردهاند.»
آیت الله بیات زنجانی پس از این تقسمبندی تصریح میکند که «بر آحاد دلسوزان نظام، اهالی سیاست و مدیران نظام اعم از قاضی و عامی است که صراحتاً صف خود را از دستهی اول جدا سازند، از آنها برائت بجویند و حتیالإمکان در حد وسع خود در صف سوم به اقدام قانونی یا نهی از منکر بپردازند.»
این مرجع تقلید همچنین نهی از منکر و امر به معروف در رویدادهای اخیر را «تکلیف» دانسته و اعلام میکند: «امروز شما و دیگر آگاهان سیاسی چپ و راست هم باید خود را پیشرو نهی از منکر بزرگی بدانید که ناتمام گذاشتن یا ذرهای تردید در آن منجر به غلبه منکر بر معروف در این کشور خواهد شد. این تکلیفی شرعی، عقلانی و عُقلایی است.»
وی در بخشی دیگر از نامه خود به «مسببان و مباشران» سرکوب مردم هشدار میدهد که اگر خون کسانی که راههای قانونی به «امر به معرف و نهی از منکر» و استیفای حقوق خود و آرائشان برآیند ریخته شود، مسسئولت آن به عهده «همان کسانی است که با نادیده گرفتن آراء اکثریّت، چنین التهاباتی را موجب شدهاند و همواره خود را فراتر از آن دانستهاند که درصدد جبران آن برآیند.»
این مرجع تقلید در ادامه تصریح میکند: «هنگامی که رأی مردم نادیده گرفته شود، افرادی از جمله تعدادی از دلسوزان و شخصیتهای انقلابی را بدون تفهیم اتهام و تشریفات قانونی در اماکن نامعلوم بازداشت کنند، خون کسی بدون حضور در محکمه قاضی عادلی ریخته شود و حرمت شهروندی هتک گردد، چارهای جز امر به معروف و نهی از منکر نمیماند.»
در پایان این نامه آمده است: «اگر چنین نشود و همگان به ویژه فعالان سیاسی نهی از این قبیل منکرات فزاینده را ترک کنند، خواهیم دید که به زودی همان سرنوشتی که امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) در وصیت نامهی خویش برای امّت اسلامی پیش بینی کردهاند، تحقق خواهد یافت که: امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که در آن صورت بدترین شما بر شما مسلط خواهند شد و دعاهایتان هم مستجاب نخواهد شد.»
پیشتر آيتالله يوسف صانعی، از مراجع تقليد قم، نیز در پاسخ به نامه میر حسین ضرب و جرح و قتل و زندانی کردن انسانها در رویدادهای اخیر را ، از «گناهان کبيره» خوانده بود.
این مرجع ساکن قم همچنین از مدیران نظام و اهل سیاست خواست خود را از صف کسانی که مردم را سرکوب کرده «جدا سازند» و اعلام «برائت» کنند.
بیشتر بخوانید:
در پاسخ به این نامه آیت الله بیات زنجانی با بیان اینکه «نظام جمهوری اسلامی را برقرار کردیم تا دیگر در این کشور شاهد دینسوزی، خونریزی و مردم ستیزی نباشیم»، مینویسد: « ما امروز شاهد وقایع تأسف باری به نام این نظام و تحت کلمهی عالیه الله آن هستیم که دل همه علاقهمندان به امام و انقلاب اسلامی را به درد میآورد.»
آیت الله بیات زنجانی در ادامه این نامه موضعگیری افراد و گروههای سیاسی را نسبت به رویدادهای پس از انتخابات به سه دسته تقسیم کرده و مینویسد که دسته نخست کسانی هستند که «در حرکتهای غیرقانونی اخیر اعم از استخلافها، بازداشتها و حرمت شکنیها به هر نام و به هر نحو مسبب یا مباشر بودهاند یا به توجیه این رفتارها پرداختهاند.»
به عقیده این مرجع تقلید گروه دوم کسانی هستند «در برابر این حرکتها به هر دلیل سکوت کردهاند.»
گروه سوم نیز از نظر آیت الله بیات زنجانی افرادی هستند «که مسببان و مباشران این حرکات را به هر نحو و به هر وسیلهای، با رعایت شرایط نهی از منکر، تذکر داده و نهی کردهاند.»
آیت الله بیات زنجانی پس از این تقسمبندی تصریح میکند که «بر آحاد دلسوزان نظام، اهالی سیاست و مدیران نظام اعم از قاضی و عامی است که صراحتاً صف خود را از دستهی اول جدا سازند، از آنها برائت بجویند و حتیالإمکان در حد وسع خود در صف سوم به اقدام قانونی یا نهی از منکر بپردازند.»
این مرجع تقلید همچنین نهی از منکر و امر به معروف در رویدادهای اخیر را «تکلیف» دانسته و اعلام میکند: «امروز شما و دیگر آگاهان سیاسی چپ و راست هم باید خود را پیشرو نهی از منکر بزرگی بدانید که ناتمام گذاشتن یا ذرهای تردید در آن منجر به غلبه منکر بر معروف در این کشور خواهد شد. این تکلیفی شرعی، عقلانی و عُقلایی است.»
وی در بخشی دیگر از نامه خود به «مسببان و مباشران» سرکوب مردم هشدار میدهد که اگر خون کسانی که راههای قانونی به «امر به معرف و نهی از منکر» و استیفای حقوق خود و آرائشان برآیند ریخته شود، مسسئولت آن به عهده «همان کسانی است که با نادیده گرفتن آراء اکثریّت، چنین التهاباتی را موجب شدهاند و همواره خود را فراتر از آن دانستهاند که درصدد جبران آن برآیند.»
این مرجع تقلید در ادامه تصریح میکند: «هنگامی که رأی مردم نادیده گرفته شود، افرادی از جمله تعدادی از دلسوزان و شخصیتهای انقلابی را بدون تفهیم اتهام و تشریفات قانونی در اماکن نامعلوم بازداشت کنند، خون کسی بدون حضور در محکمه قاضی عادلی ریخته شود و حرمت شهروندی هتک گردد، چارهای جز امر به معروف و نهی از منکر نمیماند.»
در پایان این نامه آمده است: «اگر چنین نشود و همگان به ویژه فعالان سیاسی نهی از این قبیل منکرات فزاینده را ترک کنند، خواهیم دید که به زودی همان سرنوشتی که امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) در وصیت نامهی خویش برای امّت اسلامی پیش بینی کردهاند، تحقق خواهد یافت که: امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که در آن صورت بدترین شما بر شما مسلط خواهند شد و دعاهایتان هم مستجاب نخواهد شد.»
پیشتر آيتالله يوسف صانعی، از مراجع تقليد قم، نیز در پاسخ به نامه میر حسین ضرب و جرح و قتل و زندانی کردن انسانها در رویدادهای اخیر را ، از «گناهان کبيره» خوانده بود.