لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

واکنش انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر به بازداشت مجید توکلی


مجید توکلی عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک
مجید توکلی عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک
دو روز پس از بازداشت تعداد زیادی از دانشجویان از جمله مجید توکلی در روز دانشجو، انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر که از دانشگاه های پیشرو در اعتراضات اخیر بوده با صدور اطلاعیه ای به بازداشت ها واکنش نشان داد و نوشت: «تمامی دانشجویان دربند استبداد، افتخار جنبش دانشجویی هستند چه با لباس زنانه چه با لباس مردانه.»

اشاره نویسندگان بیانیه به خبرهایی است که رسانه های حامی دولت از جمله روزنامه کیهان و خبرگزاری های ایرنا و فارس پس از بازداشت مجید توکلی از فعالان سرشناس جنبش دانشجویی منتشر کردند و در آن ادعا کردند که «وی در حالی که با لباس زنانه قصد فرار داشته از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده است.»

این رسانه ها همچنین اقدام به انتشار تصاویری از مجید توکلی در لباس زنانه کردند.

بعدها خبرهایی منشتر شده که حکایت از «ضرب و شتم وحشيانه مجید توکلی در مقابل دانشگاه» در هنگام بازداشت وی داشت.

در بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر که در پایگاه اینترنتی «خبرنامه امیرکبیر» منتشر شده است با اشاره به این تصاویرآمده است:«اعتراض های پرشکوه و گسترده دانشجویان مقاوم ایران در سراسر کشور آنچنان مستبیدین فرومایه کشور را گیج کرده است که راهی جز، لباس‌ مبدل بر تن مجید توکلی کردن و عکس انداختن از وی را پیدا نکرده اند».

این بیانیه همچنین مجید توکلی را «افتخار جنبش دانشجویی» خوانده است.

در بخشی از این بیانیه با ذکر این نکته که «١۶ آذر سال ١۳۸۸ به راستی یادآور ١۶ آذر ١۳۳۲ بود» آمده است: «روز گذشته دانشگاه نماد انسانیت و اخلاق بود و نیروهای سرکوبگر و مزدور حکومت نماد زشتی و پلشتی.»

انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر در بیاینه خود با طرح این پرسش از «آنان که این روزها داعیه عدالت و صلح خواهی شان گوش فلک را پر کرده است، با دانشجویان چه کردند؟» در پاسخ نوشته اند: «چشمشان را بر شعارهای حق طلبانه دانشجویان بستند و دهان هایشان را گشودند، گاز های اشک آور را به محیط دانشگاه پرتاب می کردند و در نهایت اتوبوس هایشان را در مقابل درها مستقر نمودند و دسته دسته دانشجویان را به اسارت بردند.»

مجید توکلی پیش از این و در سال ١۳۸۵ در جریان انتشار نشریه دانشجویی و با اتهام «توهین به مقدسات» بازداشت شد. این در حالی است وب سایت های خبری گزارش دادند که دادگاه مشخص شد این نشریات «جعلی» بودند. مجید توکلی بیش از یک سال را در بازداشت سپری کرد و گفته می شود وی به همراه تعدادی دیگر از دانشجویان این دانشگاه «تحت شکنجه هایی» که همان زمان نیز بازتاب هایی فراوانی در پی داشت به «اعترافات دورغین» اجبار شده بودند.

مجید توکلی همچنین در بهمن سال گذشته نیز به هنگام شرکت در مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان بازداشت شد و بیش از سه ماه را در زندان سپری کرد.

مجید توکلی پس از آزادی از زندان نیز برای ادامه تحصیل به بندر عباس «تبعید» شد و از آغاز مهرماه امسال به آنجا نقل مکان کرده بود.

با این حال رسانه های حامی دولت در خبرهای منتشره پس از بازداشت مجید توکلی، وی را دانشجویی «اخراجی» اعلام کرده بودند.

در همین زمینه انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر در بیانیه خود با اشاره به این ادعا آورده است: «سرکردگان کودتاگر که یکی پس از دیگری مدارک جعلی، مقالات کپی شده و اختراعات دزدیده شده شان قطار می شود، با رتبه های نجومی در دانشگاه های تهران تحصیل می کنند و در نهایت دانشگاه آکسفورد مدرک دکترا تقدیمشان می کند از عدم صلاحیت علمی کسانی می گویند که تنها به جرم آزادی خواهی برای دانشگاه و جامعه از تحصیل محروم گشته و تبعید شدند.»

روز دوشنبه در حالی دانشجویان دانشگاه های مختلف سراسر کشور به استقبال روز دانشجو رفتند که در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه سال جاری معترضان اعلام کرده بودند برای تداوم اعتراض ها در این روز به خیابان خواهند آمد.

برگزاری تجمع های دانشجویی در چندین دانشگاه مهم تهران از جمله امیرکبیر، تهران، صنعتی شریف و شهید بهشتی و همچنین دانشگاه های دیگر شهرستان ها از جمله مشهد و شیراز و ... موج جدیدی از اعتراضات را در پی داشت که با گذشت دو روز از روز دانشجو همچنان خبرهایی از فضای ملتهب دانشگاه منتشر می شود.

تجمع های روز دانشجو که با سرکوب و اعمال خشونت نیروهای بسیج و لباس شخصی همراه بود بازتاب های فراوانی را در پی داشت.

برخی از دولت های خارجی از جمله دولت امریکا، بریتانیا و آلمان با صدور اطلاعیه هایی «خشونت» علیه تجمعات مسالمت آمیز در روز دانشجو توسط حکومت را محکوم کردند.

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل نیز در واکنش به رویدادهای این روز با صدور بیانیه خواستار پایان دادن به اعمال خشونت علیه معترضان توسط حکومت ایران شد.

با این وجود مقامات ارشد ایران از جمله غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور اعلام کرد که با معترضان با شدت بیشتری برخورد خواهد شد.

در این بین نیروی انتظامی دیروز اعلام کرد که در این روز بیش از ۲٠٠ نفر را بازداشت کرده است.
XS
SM
MD
LG