لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

تداوم حمله و سرکوب در بحرین؛ کشته شدن «دست‌کم چهار تن»


حمله نیروهای پلیس به کمپ معترضان در میدان «لولو»، مروارید
حمله نیروهای پلیس به کمپ معترضان در میدان «لولو»، مروارید
يک روز پس از اعلام وضعيت فوق‌العاده در بحرين و در حالی که نیروهای حکومتی تلاش دارند معترضان حاضر در يکی از ميدان‌های اصلی منامه را متفرق کنند، گزارش‌ها حاکی از کشته شدن دست‌کم چهار تن دیگر در درگیری‌هاست.

خبرگزاری فرانسه شمار کشته‌های بحرین را سه نفر و رويترز در گزارشی آمار این کشته‌ها را شش تن اعلام کرده است. آمار دقيق تلفات جانی در جريان سرکوب‌های بحرين هنوز مشخص نشده است.

به گزارش آسوشيتدپرس، نيروهای نظامی و امنيتی با باتوم و شليک گاز اشک‌آور سعی دارند مردم را از حضور در ميدان «لولو»، ميدان مرواريد منامه، متفرق کنند. اين گزارش حاکی است چادرهايی که مردم در اين ميدان زده بودند به آتش کشيده شده و ابری از دود سياه فضای اين ميدان را فراگرفته است.

پلیس بحرین، چهارشنبه، به معترضان حمله کرد


شاهدان عينی می‌گويند دست‌کم دو تن از تظاهرکنندگان کشته شده‌اند و تلويزيون دولتی بحرين هم می‌گويد دو تن از نيروهای پليس در درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

اين گزارش حاکی است مشخص نيست حمله نيروهای امنيتی و نظامی از سوی نيروهای بحرينی انجام شده يا نيروهای کمکی عربستان سعودی و امارات متحده عربی و ديگر کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس در این حملات دخالت داشته‌اند.

تصاوير تلويزيون دولتی بحرين حاکی است که نيروهای امنيتی در ميدان «لولو» مستقر شده و مرکزی برای نگهبانی درست کرده و مردم را متفرق کرده‌اند.

گزارش شده است که مردم معترض از ميدان گريخته و به خيابان‌های اطراف رفته‌اند. نيروهای نظامی راه‌های اصلی منتهی به اين ميدان در منامه، پايتخت بحرين، را بسته‌اند.

در همین حال همزمان با بالاگرفتن درگيری‌ها، تلفن‌های موبايل در منامه مختل شده و سرعت خطوط اينترنت هم پايين آمده است.

«حامد ظهر»، يک معترض ۳۲ ساله، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: «ابتدا نيروهای نظامی پياده به ميدان آمدند و با شليک گاز اشک‌آور و تيرهوايی سعی کردند مردم را متفرق کنند. ما دست‌ها را بالا بردیم و فرياد زديم که صلح‌آميز و عاری از خشونت به اينجا آمده‌ايم، اما در ميان تيراندازی و گاز اشک‌آور صدای ما شنيده نشد و مجبور شديم فرار کنيم.»

در روستاهای شعيه‌نشين بحرین، مردم به نشانه اعتراض به مساجد رفته و دست به تحصن زده‌اند و شماری هم اقدام به برپايی آتش کرده‌اند.

گزارش شده است که در ديگر نقاط شيعه‌نشين بحرين هم درگيری‌هايی ميان مردم و نيروهای نظامی روی داده و نيروهای نظامی و امنيتی در جاده‌ها ايستگاه‌های بازرسی برقرار کرده‌اند.

در همین حال نيروهای نظامی جلو مردمی را که سعی داشتند به بيمارستان مرکزی منامه بروند گرفته و مانع از آن شده‌اند که مجروحان به بيمارستان منتقل شوند.

خبرگزاری رسمی بحرين اعلام کرده است که بر اساس وضعيت اضطراری، رفت و آمد محدود شده و ملاحظات بيشتر امنيتی هم اعمال خواهد شد.

شبکه تلويزيونی سی‌ان‌ان روز چهارشنبه در گزارشی به نقل از شاهدان عينی اعلام کرده است که حتی پزشکان و مجروحان هم مورد حمله نيروهای امنيتی قرار گرفته‌اند.

روز سه‌شنبه اعتراض‌ها در بحرين بالا گرفت و بر اساس اعلام منابع بيمارستانی دست‌کم ۲۰۰ نفر از معترضان بر اثر شليک گلوله از سوی نيروهای نظامی زخمی شدند و يک سرباز عربستانی نيز به دست معترضان کشته شد.

همچنين چند تن از روحانيان برجسته شيعه بحرين روز سه‌شنبه با انتشار بيانيه‌ای نسبت به کشتار معترضان از سوی نيروهای حکومتی هشدار داده و از سازمان کنفرانس اسلامی و شورای امنيت سازمان ملل متحد تقاضای کمک کرده‌اند.

در اين بيانيه آمده است: «ما از حوزه‌های علميه، سازمان کنفرانس اسلامی و شورای امنيت سازمان ملل متحد می‌خواهيم هر چه زودتر برای جلوگيری از بروز بحران وارد عمل شوند.»
XS
SM
MD
LG