لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

اعتراض نمایندگان کردستان عراق به «جاده سازی ایران در عراق»


اندکی پس از تهدید یک مقام بلندپایه نظامی ایران مبنی بر حمله به پایگاه‌های گروه پژاک در خاک عراق، چند نماینده پارلمان محلی کردستان عراق، جمهوری اسلامی ایران را متهم کردند که در مناطقی از خاک عراق که پیشتر از سوی نیروهای ایرانی گلوله باران شده بود اقدام به ساخت جاده می کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۱۰ نفر از نمایندگان پارلمان محلی منطقه کردستان عراق که روز سه‌شنبه از شهرستان مرزی چومان، در نزدیکی مرز ایران، بازدید کرده بودند، اعلام کردند که کارگران ایرانی را در حال ساخت جاده در خاک عراق مشاهده کرده‌اند.

به گفته این نمایندگان، ایرانی‌ها در دو هفته گذشته در روستای چومان بودند که حدود ۱۰ کیلومتر از مرز ایران فاصله دارد و در حال ساخت جاده در مناطقی بودند که بارها از سوی نیروهای نظامی ایران گلوله باران شده بود.

اتهام‌های تازه علیه ایران از سوی مقام‌های منطقه کردستان عراق تنها اندکی پس از آن مطرح می‌شود که یک مقام بلندپایه نظامی در ایران، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، را متهم کرده بود که بدون اطلاع دولت مرکزی این کشور ۳۰۰ هزار هکتار زمین در اختیار «گروهک تروریستی پژاک» قرار داده است.

این مقام نظامی همچنین گفته بود: «حق برای ما محفوظ است تا مراکز تروریستی را در نواحی مرزی فوق مورد هدف قرارداده و ‌آنها را سرکوب و نابود کنیم.»

کاروان صالح، رئیس کمیته دفاعی پارلمان محلی کردستان عراق، خواستار اعمال فشار دولت محلی کردستان عراق و نیز دولت مرکزی این کشور به جمهوری اسلامی برای توقف «این گونه اقدامات» و نیز شکایت از ایران نزد سازمان ملل متحد شده است.

به گفته وی، یک سال پیش نیز ایران به منظور محافظت از نیروهای خود در مقابل حملات اعضای پژاک اقدام به ساخت یک موضع نظامی در خاک عراق و در نزدیکی روستای مرزی حاج‌عمران کرده بود.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هر از چند گاهی برای مقابله با اعضای گروه پژاک که گفته می‌شود اعضای آن در مناطق مرزی نزدیک به ایران مستقر شده‌اند، اقدام به گلوله‌باران این مناطق می‌کنند.

چندی پیش مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، با انتشار بیانیه‌ای گلوله‌باران مناطق مرزی منطقه کردستان عراق توسط جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد و از تهران خواسته بود که به جای «ایجاد رعب و وحشت»، از طریق «گفت‌و‌گو» و «راهکارهای عملی» به حل مسائل بپردازد.

به گفته مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق، اقدام جمهوری اسلامی در حمله به این مناطق، موجب تخریب روستاها و مزارع شده و همچنین ساکنان این مناطق را وادار به ترک محل زندگی خود کرده است.
XS
SM
MD
LG