(rm) صدا | [ 26:24 mins ]
هرازگاهی در روزنامه ها آمارهایی درباره قاچاق زنان و دختران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس خوانده ایم. بنا به این گزارشها شبکه های فساد دختران و زنان جوان را با دروغ و وعده و وعید به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یا پاکستان می برند. دکتر اکبر مهدی استاد جامعه شناسی در اهایو که به تازگی برای تحقیق در این زمینه به چند کشور منطقه از جمله دوبی سفر کرده بود، در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: فحشا در دوبی یک زمینه ساختاری دارد. بعد ساختاری توریسم و سرمایه در دوبی، جهانی شدن، عبور ومرور ومبادله و انتقال زنان و فقر موجود در ایران. ایرانیانی که در دوبی حضور دارند یا بصورت اختیاری می آیند یا اجباری. در بخش اختیاری عمدتا فقر عامل اصلی است. کلا مساله فحشا در دوبی در رابطه با ایرانی ها بیش از حد غلو شده. اخبار حقوق بشر
پرونده کبری رحمانپور به شعبه اجرای احکام دادسرای تهران ارسال شد تا در نوبت اجرای حکم اعدام قرار گیرد. حکم اعدام پانزده زندانی به زندان گوهر دشت کرج ارجاع شد. احکام اعدام تا پایان اردیبهشت ماه اجرا خواهد شد. سید غلام حیدر بای سلامی مدیر مسول روزنامه همبستگی به دادگاه احضار شد. در ادامه تحصن دانشجویان دانشگاه شهید رجایی جمعی از دانشجویان با وزیر آموزش وپرورش گفتگو کردند. مذاکرات نتیجه ای نداشت.
مریم احمدی (رادیو فردا): هرازگاهی در روزنامه ها آمارهایی درباره قاچاق زنان و دختران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس خوانده ایم. بنا به این گزارشها شبکه های فساد دختران و زنان جوان را با دروغ و وعده و وعید به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یا پاکستان می برند. دکتر اکبر مهدی استاد جامعه شناسی در اهایو که به تازگی برای تحقیق در این زمینه به چند کشور منطقه از جمله دوبی سفر کرده بود، در مصاحبه با رادیو فردا می گوید:
اکبر مهدی: من کار تحقیقم روی ایرانیان دوبی بود و نه بطور مشخص فحشا ولی به هرحال توجه به مشکلات آن جامعه ایجاب می کرد که مساله فحشا را هم بررسی کنم. ما باید به این نکته توجه کنیم که فحشا در دوبی یک زمینه ساختاری دارد. کشور امارات که در مجموع چهار پنجم جمعیتش خارجی است. از این شمار جمعیت خارجی نزدیک به 60 درصد بخش سنی 20 تا 40 ساله اش مجرد و مرد هستند و قاعدتا باید به نیازهای انسانی اینها توجه داشته باشیم. بنابراین وجود نیاز و تقاضا برای فحشا خود بخود یک جنبه ساختاری دارد. بعد ساختاری توریسم و سرمایه در دوبی هست. هرجای دنیا وقتی پول هست، ثروت هست، سرمایه که از نیازها فراتر می رود و جنبه مصرفی پیدا می کند، قاعدتا بخشی از آنهم برای کارهای تفریحی می رود. دوبی اصلا یک مرکز خرید و فروش بزرگی هست که توریسم را برای این کار جذب می کند و قاعدتا توریست شبانگاهان جای تفریح می خواهد. در یک کشور اسلامی که کافه و کاباره هایی به آن صورت وجود ندارد، و مشروب به آن صورت پخش نمی شود، قاعدتا باید جاهایی باشد که این جمعیت بتواند سرمایه اش را بکار ببندد. یکی از تفریحات هم فحشا است. بعد سوم ساختاری مساله عبور ومرور زنان و بچه ها بدلیل جهانی شدن بوجود آمده و دوبی از آنجا که یک شهر جهانی شده است، عبور ومرور ومبادله و انتقال زنان به این شهر هم مثل شهرهای دیگر مثل تایلند و غیره به صورت وسیعی انجام می شود و ایرانیان یک بخشی از این ترافیک جهانی جنسی هستند. در دوبی دختران ایرانی به نحوی از انحا جذب این بازار شده اند که بوجود آمده. فقر موجود در ایران باید بعنوان یکی ازعواملی است که زنان ایران را جلب می کند به دوبی.
مریم احمدی (رادیو فردا): آقای دکتر مهدی دختران ایرانی به چه وسیله ای و از چه راه هایی به آنجا می آیند. اینها یا بصورت اجبار از شبکه های مافیایی و باندهای مختلفی که بعضی از اینها را دولت ایران دستگیر کرده می آیند. بعضی از اینها هم بصورت اختیاری با پای خود به آن کشور می آیند برای بدست آوردن درآمد خوب بصورت سریع. هستند افرادی که برای تجربه وتفنن آمده اند و فکر می کردند یک تجربه کوتاه مدت خواهد بود. ولی یکی از خطرات این حرفه اینست که وقتی کسی واردش می شود خروج از آن مشکل است. یکی از مواردی که به فحشا کمک میکند کلفت های خانگی است. ایرانیان هنوز خوشبختانه موقعیت چنان بدی پیدا نکرده اند مانند کشورهای دیگر مثل فیلی پین و سری لانکا. من در مشاهدات خودم اینها را به 4 نوع تقسیم می کنم: فحشای شبکه ای، فحشای دیسکویی یا هتلی، فحشای خیابانی و فحشای زیرزمینی هتلی بصورت فاحشه خانه. هرکدام از اینها قاعدتا دختران جوان هستند که از کشورهای مختلف می آیند.
م.ا: شما در تحیقاتی که کردید اشاره ای شد که چه چیزی باعث می شود ایران را ترک کنند وبه دوبی بیایند.
اکبر مهدی: ایرانیانی که در دوبی حضور دارند یا بصورت اختیاری می آیند یا اجباری. در بخش اختیاری عمدتا فقر عامل اصلی است. بعضی ها اشاره می کنند که محدودیت های ایران آنها را آنچنان زده کرده که فکر می کردند اگر بیایند به دوبی آن آزادی ها را بدست می آورند. نمونه هایی هم بوده که اینها بدنبال بدست آوردن شغلی وارد این حرفه شده اند. درمورد بخش اجباری بخشی که دختران کوچک و جوان را از روستاهای می دزدیدند و به اینها وعده کار می دادند و به خانواده هایشان وعده می دادند که به آنها در تهران کار می دهند. درواقع یک نوع دزدی و تقلب است. بسیاری از اینها زنان شوهردار هستند. نمونه هایی از دختران ایرانی را داشتیم از این قشر.
م.ا: حالا اگر مقایسه کنیم با ایران که خیلی از این کارها بصورت مخفی است ولی اگر وضع دوبی را با ایران مقایسه کنیم چه در زمان حاضر چه قبل از انقلاب، چه تفاوتهایی را می بینید؟
اکبر مهدی: ایران امروز با دوبی مقایسه اش سخت است. در ایران این کار قانونی نیست و وجودش هم تحمل نمی شود. در دوبی درحالیکه دولت از این کار آگاهی دارد و تقاضای این کار یک تقاضای ساختاری است و توریست هایی از دور تا دور می آیند آنجا برای استفاده از این بازار. شاید فحشای دوبی را بشود با تایلند مقایسه کرد. یک بازار رقابتی شدیدی هست. به همین علت ویژگی دوم دیده می شود که افراد حرفه بیشتر جوان هستند. افرادی که پا به سن می گذارند، آنها را از بازار خارج می کنند. یکی دیگر از این ویژگیها اینست که در امارات قیمت گذاری بر اساس سن وزیبایی و ملیت است. برخی کشورها ارجحیت بیشری دارند. بعضی کشورهای آسیایی در طبقه پایئن و با امنیت کمتری قرار دارند. کلا در دوبی یکی از ویژگیهای صنعت توریسم و فحشا اینست که مواد مخدر به آن صورت واردش نشده است.
م.ا: در این بازار سخت رقابتی با آن تبعیض نژادی ایرانی ها جایشان کجاست؟
اکبر مهدی: ایرانی ها تقریبا از حد متوسط به بالا در آن بازار حضور دارند. کلا بعنوان افرادی مطلوب قرار می گیرند و انتخاب می شوند. آنها هم که نتوانسته اند جذب بشوند اغلب خودشان را خارج کرده اند و به کشور بازگشته اند. خوشبختانه نمی بینید ایرانی هایی که در خیابانها ولو باشند. کلا مساله فحشا در دوبی در رابطه با ایرانی ها بیش از حد غلو شده. اینطور نیست که دوبی را دختران ایرانی برداشته اند. یکی از عواملی که باعث می شود چنین تصوراتی پیش بیاید امنیت بیش از حدی است که برای خانمها وجود دارد. شاید جالب باشد بسیاری از خانمهای ایرانی حتی آنها که مذهبی هستند از آزادی اجتماعی که در دوبی دارند بعنوان یک انگیزه ماندگار شدن در دوبی نام می برند.
«نظرات و پیشنهادات خود را درباره این برنامه با آدرس الکترونیکی democracy@radiofarda.com یا با شماره فکس 2028287239 با ما در میان بگذارید».