این روزها که بحث جام جهانی فوتبال داغ است خیلیها سعی میکنند تیم ملی کشورشان را -حداقل در فضای مجازی- در جریان بازیهای کامپیوتری قهرمان جهان ببینند.
بازیهای کامپیوتری فوتبالی که این روزها بیشتر بر روی کنسولهای «پلی استیشن» و «ایکس باکس» ارائه میشوند از پرطرفدارترین این دست بازیها هستند اما من این بار تجربه متفاوتی را با بازی کامپیوتری فیفا ۲۰۱۸ داشتم که شاید برای شما هم جالب باشد.
دو تیم ایران و مراکش جمعه اولین بازی گروه مرگ مسابقات جام جهانی را شروع میکنند. گمانهزنیها راجع به ترکیب و نتیجه بازی کم نیست اما من سعی کردم مسیر بازسازی واقعیت را برعکس تجربه کنم و به جای اینکه تصمیمگیری انسانی در بازی دخالت داشته باشد، صرفاً یک تماشاگر باشم و به کامپیوتر اجازه بدهم بر اساس اطلاعاتی (که مسلماً بیخطا نیستند) و راجع به تیمها به صورت پیشفرض در دیتابیس بازی وجود دارد، خودش کنترل بازی را به دست بگیرد و به عبارتی یک نسخه شبیهسازی شده از بازی جمعه را ببینم.
با توجه به عدم حضور سعید عزتاللهی، در ترکیب تیم ایران در مقابل مراکش تنها تغییری که در ترکیب پیشفرض تیم ملی دادم حضور شجاعی به جای عزتاللهی بود. بقیه آرایش تیم بر اساس پیشفرض بازی و تقریباً همان ترکیبی بود که قبلاً کیروش برای بازیهای دوستانه استفاده کرده بود.
نتیجه بازی بسیار جالب و حتماً برای طرفداران تیم ملی امیدوارکننده است. ایران یک، مراکش صفر!
اما جدا از نتیجه نهایی بازی، اتفاقات در جریان بازی بود که شاید هم دور از آنچه در دنیای واقعی منتظر تیم ملی است، نباشد.
مراکش در نیمه اول مالکیت توپ بیشتری داشت و میانگین مالکیت توپ ۶۰ به ۴۰ بود، ایرانیها کار سختی در دفاع داشتند و نسبت به مراکش بیشتر خطا میکردند. تیم ایران در دقیقه ۳۹ بر روی یک ضربه کرنر با ضربه سردار آزمون به گل رسید.
جالب اینجاست که نقطه قوت ایرانیها در دفاع ، ضد حمله و ضربات ایستگاهی بود. در نیمه دوم هم ایران با تأکید بر دفاع خوب و ضد حمله بازی را کنترل کرد و فرصت گلزنی هم داشت. تعویضهای کیروش هم بیشتر برای محکم کردن خط دفاعی و سرعت دادن بیشتر به خط حمله برای داشتن ضد حملههای زهردارتر بود.
دقت پاس تیم مراکش از ایران بالاتر بود اما نکته مشترک هر دو تیم بیدقتی در زدن ضربات آخر بود به طوری که از ۹ شوت ایرانیها به سمت دروازه مراکش فقط یک شوت در چارچوب بود که به گل اول منجر شد و در تیم مراکش از ۱۳ شوت تنها ۳ شوت در چارچوب دروازه قرار گرفت.
البته همه این اطلاعات بر اساس یک شبیهسازی کامپیوتری است و فاصله آمار این بازی مجازی با واقعیت در زمین فوتبال را جمعه عصر بعد از پایان بازی ایران و مراکش میتوان مشاهده و مقایسه کرد.