لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

ترامپ ضمن حمله به ایران، حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت شناخت


آمریکا نخستین کشوری است که با امضای دونالد ترامپ، حاکمیت اسرائیل بر جولان را می‌پذیرد.
آمریکا نخستین کشوری است که با امضای دونالد ترامپ، حاکمیت اسرائیل بر جولان را می‌پذیرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه پنجم فروردین در مراسمی در کاخ سفید با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را با امضای فرمانی به رسمیت شناخت.

پیش از امضای این فرمان در برابر دوربین‌ها، دونالد ترامپ با بنیامین نتانیاهو که روز یکشنبه به واشینگتن سفر کرد، دیدار و گفت‌وگوی کاری انجام داد.

آقای ترامپ تنها پنج روز پیش در صفحه توئیتر خود اعلام کرده بود که «پس از ۵۲ سال زمان آن رسیده است که حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان به طور کامل به رسمیت شناخته شود».

اسرائیل در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷/ خرداد ۱۳۴۶، بر ارتفاعات سوری جولان مسلط شد؛ اسرائیل در سال ۱۹۸۱/ ۱۳۶۰ این منطقه را رسما به خاک خود منضم کرد؛ امری که با انتقادها و مخالفت شدید جامعه جهانی روبر شد.

آمریکا نخستین کشوری است که با امضای دونالد ترامپ، حاکمیت اسرائیل بر جولان را می‌پذیرد.

دونالد ترامپ در این مراسم گفت: «دولت من امروز یک گام تاریخی برای ارتقای توان کشور اسرائیل در دفاع از خود بر می‌دارد».

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «اقدامات ایران در سوریه و گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه از جمله حزب‌الله، جولان را به منطقه‌ای تبدیل کرده که پتانسیل تهاجم از آن (علیه اسرائیل) وجود دارد و ما نمی‌خواهیم شاهد حملاتی (از جولان) باشیم، شبیه حملاتی که بامداد امروز از غزه علیه تل‌‌آویو صورت گرفت».

دونالد ترامپ (راست) بنیامین نتانیاهو را در مراسم امضای فرمان به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندهای جولان را در آغوش می‌گیرد.
دونالد ترامپ (راست) بنیامین نتانیاهو را در مراسم امضای فرمان به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندهای جولان را در آغوش می‌گیرد.

آقای ترامپ به حمله‌ای اشاره می‌کرد که در آن، بامداد دوشنبه شلیک یک راکت فلسطینی‌ها از غزه به تل‌آویو، خانه یک خانواده اسرائیلی را ویران و هفت تن از اعضای خانواده را زخمی کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «در دولت من، اتحاد اسرائیل و آمریکا قوی‌تر از هر زمان دیگری است، اورشلیم پایتخت ملت یهود است و سفارت آمریکا را نیز که اسرائیل از مدت‌ها پیش خواهان انتقال آن بود، دولت ما به اورشلیم منتقل کرد».

وی همچنین به خروج دولت خود از برجام، توافق هسته‌ای با ایران، در اردیبهشت پارسال اشاره کرد و گفت: «تحریم‌ها اثرات بزرگی داشته و ایران دیگر آن کشوری نیست که من رئیس‌جمهور شده بودم؛ ما از دیکتاتوری که مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل می‌گوید و فراخوان کشتار قوم یهود می‌دهد، هراسان نمی‌شویم؛ ما فرصت آن را نخواهیم داد که حتی این فکر خود را عملی کند».

آقای ترامپ، بنیامین نتانیاهو را «انسانی ویژه که کار کردن با وی لذت‌بخش است» توصیف کرد و افزود که مسائل مهم خاورمیانه را در مذاکرات کاری امروز با او در میان نهاده است.

بنیامین نتانیاهو نیز در این مراسم، حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان را برای جلوگیری از حملات دشمنان اسرائیل از این منطقه ضروری خواند و از رئیس‌جمهوری آمریکا به گرمی قدردانی کرد.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری، مایک پمپئو، وزیر خارجه، جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری، هیات مذاکرات صلح خاورمیانه و نیز سفیران آمریکا و اسرائیل در این مراسم حضور داشتند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه سوریه شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد که این عملکرد واشینگتن را «حمله آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه» می‌داند.

به گزارش سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، یک مقام مسئول در وزارت خارجه این کشور افزود، تصمیم آمریکا، «نشان‌دهنده بی‌احترامی به مشروعیت بین‌المللی است و (دونالد) ترامپ هیچ حقی برای تصویب و تایید اشغالگری اسرائیلی ندارد».

جامعه جهانی در روزهای اخیر گفته است که از اقدام آمریکا پیروی نخواهد کرد و جولان را به عنوان بخشی از محدوه رسمی خاک اسرائیل به رسمیت نخواهد شناخت.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در مخالفت شدید با تصمیم آمریکا، تاکید کرده که این امر را از طریق نهادهای بین‌المللی به چالش خواهد کشید.

XS
SM
MD
LG