لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

ترامپ: ایران به دلیل تحریم‌ها می‌خواهد با ما توافق کند


 سخنرانی دونالد ترامپ در تجمعی در منچستر در ایالت نیوهمپشایر.
سخنرانی دونالد ترامپ در تجمعی در منچستر در ایالت نیوهمپشایر.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۲۴ مرداد بار دیگر تاکید کرد، ایران به دلیل فشار تحریم‌های ایالات متحده به دنبال توافق با واشینگتن است.

​دونالد ترامپ که در تجمعی انتخاباتی در منچستر در ایالت نیوهمپشایر صحبت می‌کرد، گفت: شما شاهد بودید که ما به (توافق) فاجعه بار با ایران پایان دادیم. درباره این چه فکر می کنید که ما به آنها ۱۵۰ میلیارد دلار پول و ۱.۸ میلیارد پول نقد دادیم و هیچ چیز نگرفتیم.

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۱۳۹۴ در وین به توافقی موسوم به برجام برای حل‌وفصل ابهامات برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد. اما امریکا اردیبهشت سال گذشته از این توافق خارج شد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت: آنها (ایرانی‌ها) هم به دنبال توافق هستند. چین هم خواهان توافق است. بگذارید به شما بگویم، ایران خواهان یک توافق است، چرا که تحریم‌های برای آنها خوب نیست و از این مساله خوشحال نیستند. باید دید که کار چگونه پیش خواهد رفت.

ایالات متحده آمریکا پس از خروج از توافق با ایران تحریم‌های لغو شده در نتیجه برجام را بازگرداند. از آن زمان آمریکا ضمن تشدید تحریم ها علیه ایران خواستار توافق تازه‌ای شده است که علاوه بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، شامل فعالیت‌های موشکی و نقش ایران در منطقه نیز باشد.

پیش از این گزارش هایی از تلاش‌های میانجیگرایانه امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای فراهم کردن زمینه مذاکره بین ایران و آمریکا منتشر شد.

اما دونالد ترامپ در ۱۷ مرداد در توئیتی نوشت که ایرانی‌ها «مایوسانه دنبال مذاکره با ایالات متحده هستند، ولی علائم متفاوتی از سوی کسانی که داعیه نمایندگی ما را دارند دریافت می‌کنند از جمله رئیس‌جمهوری فرانسه».

وی با اشاره مستقیم به امانوئل مکرون که در ماه‌های اخیر بارها با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، تلفنی گفت‌وگو کرده است، نوشت: «می‌دانم که نیت امانوئل خیر است، همان طور که دیگران نیز چنین هستند، ولی هیچ کسی نمی‌تواند به نمایندگی از ایالات متحده حرف بزند مگر خود ایالات متحده».

از سوی دیگر، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا گفت بود، «در خصوص موضوع ایران، فرانسه به صورت مستقل موضع خود را بیان می کند. این کشور با جدیت برای صلح و امنیت در منطقه و همچنین کاهش تنش‌ها کار می‌کند و برای چنین اقداماتی به هیچ مجوزی نیاز ندارد.»

آمریکا می گوید، برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی سیاست «فشار حداکثری» علیه تهران را در پیش گرفته است.

در نتیجه تحریم‌های گسترده آمریکا که در یکسال گذشته تشدید شده اند، بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آسیایی بازار ایران را ترک کرده‌اند و فروش نفت ایران نیز تا صدهزار بشکه در روز افت کرده است.

با این حال، کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه اعلام کرده‌اند که همچنان به این توافق پایبند بوده و یک سازوکار ویژه مالی موسوم به «اینس‌تکس» راه‌اندازی کرده‌اند که قرار است مبادلات تجاری با ایران را تسهیل کند.

ولی به رغم گذشت ماه‌ها از اعلام راه‌اندازی این سازوکار، اینس‌تکس هنوز کاملا فعال نشده و مذاکرات فشرده‌ درباره منابع مالی آن در جریان است.

با استفاده از یوتیوپ و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG