لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۶

برایان هوک: فشار حداکثری آمریکا ۵۰ میلیارد دلار از منابع ایران را گرفت


برایان هوک هدف اصلی فشار بر حکومت ایران را جلوگیری از تروریسم دانست و گفت این موضوع از نظر اخلاقی و استراتژیک مهم است.
برایان هوک هدف اصلی فشار بر حکومت ایران را جلوگیری از تروریسم دانست و گفت این موضوع از نظر اخلاقی و استراتژیک مهم است.

نماینده ویژه وزارت امورخارجه آمریکا در امور ایران می‌گوید کارزار فشار حداکثری ایالات متحده باعث شده که ایران از دستیابی به ۵۰ میلیارد دلار از منابع مالی خود محروم شود.

برایان هوک روز دوشنبه اول مهرماه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در «موسسه جامعه آسیا» گفت ایران از این منابع مالی برای گسترش فرقه‌گرایی و افزایش بی‌ثباتی در منطقه استفاده می‌کرد.

او با تاکید بر اینکه برجام باعث نشد «رفتارهای مخرب ایران» تغییر کند، گفت: حکومت ایران در سال‌های گذشته صدها میلیون دلار به گروه‌های نیابتی در سوریه، عراق، یمن، فلسطین و لبنان کمک کرده است.

به گفته آقای هوک، «کارزار فشار حداکثری» آمریکا سبب شده که منابع مالی ایران محدود شوند و گروه‌هایی مثل حزب‌الله لبنان به خاطر نداشتن پول شکایت کنند.

او هدف اصلی فشار بر حکومت ایران را جلوگیری از تروریسم دانست و گفت این موضوع از نظر اخلاقی و استراتژیک مهم است.

ایالات متحده اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرد. دولت دونالد ترامپ گفته که برای تغییر رفتار منطقه‌ای ایران و دستیابی به توافق تازه موشکی و هسته‌ای «کارزار فشار حداکثری» بر جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند.

رفتار فیفا «نشانه مفید» فشار بین‌المللی

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در بخش دیگری از سخنرانی‌اش به موضوع ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌‌ها اشاره کرد و گفت رفتار فیفا در این موضوع نشان داد که وارد کردن فشار جهانی به حکومت ایران برای تغییر رفتارش، مفید است.

او همچنین خودسوزی سحر خدایاری، مشهور به «دختر آبی» را یک تراژدی خواند و گفت مقام‌های ایرانی پس از فشار فیفا قول داده‌اند که زنان را به ورزشگاه راه می‌دهند و باید دید که چگونه رفتار می‌کنند.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، روز ۳۱ شهریور اعلام کرد مقام‌های ایرانی برای ورود زنان به استادیوم ورزشی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی در تهران «تضمین» داده‌‌اند.

در تاریخ ایران، رهبرانی مانند کوروش وجود داشته که جان یهودیان را نجات داده‌اند و اکنون رهبران انقلابی این کشور خواستار نابودی اسرائيل هستند.
برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران


توجه جهانی به موضوع ورود زنان به ورزشگاه پس از آن بالا گرفت که سحر خدایاری، طرفدار تیم فوتبال استقلال تهران، نتوانست وارد ورزشگاه شود و پس از تشکیل پرونده قضایی برای وی، اقدام به خودسوزی کرد و درگذشت. این رخداد بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت و فیفا را وادار کرد تا در بیانیه‌ای از مقام‌های دولت ایران بخواهد تا «آزادی و امنیت» زنان را در این مسیر فراهم کند.

واکنش جامعه جهانی به «رفتار مخرب ایران»

برایان هوک در بخش دیگری از سخنرانی خود با تاکید بر اینکه آمریکا بدنبال مذاکره درباره برنامه موشکی ایران است، گفت جامعه جهانی باید درباره «رفتار مخرب» ایران واکنش نشان دهد.

او گفت همان‌گونه که فشار جهانی برای پایان آپارتاید در آفریقای جنوبی موثر بود، درباره ایران هم می‌تواند این موضوع صادق باشد.

آقای هوک گفت سپاه پاسداران با استفاده از گروه‌ شبه‌نظامی حوثی در یمن، دولت قانونی این کشور را تضعیف کرده و می‌خواهد موقعیتش را در منطقه خاورمیانه تثبیت کند.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، فعالیت‌های سپاه پاسداران را مغایر با هنجارهای بین‌المللی دانست ولی گفت این فعالیت‌ها با جهان‌بینی رهبران حکومت ایران هماهنگ است.

او گفت «ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان است» و خواستار افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در واکنش به این اقدامات شد.

این مقام دولت آمریکا حکومت ایران را یک حکومت اقتدارگرای مذهبی توصیف کرد که در داخل کشور نیز فشارهای گسترده‌ای بر منتقدان و مخالفان وارد کرده و باعث به زندان افتادن بسیاری از ایرانیان یا مهاجرت آنها از کشورشان شده است.

آقای هوک گفت رهبران ایران باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند فشار بیشتری را تحمل کنند یا می‌خواهند به انقلابی‌گری ادامه دهند.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران همچنین گفت در تاریخ ایران، رهبرانی مانند کوروش وجود داشته که جان یهودیان را نجات داده‌اند و اکنون رهبران انقلابی این کشور خواستار نابودی اسرائيل هستند.

بر اساس پخش مستقیم برایان هوک و سایت رادیو فردا/ر.ح/ ک.ر
XS
SM
MD
LG