لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

پیشنهاد رهبران احزاب رقیب به نتانیاهو برای عفو مشروط او


بنیامین نتانیاهو همچنان با قاطعیت خود را تنها سیاستمدار شایسته مقام نخست وزیری اسرائیل می‌داند
بنیامین نتانیاهو همچنان با قاطعیت خود را تنها سیاستمدار شایسته مقام نخست وزیری اسرائیل می‌داند

دو تن از رهبران احزاب اسرائیلی به بنیامین نتانیاهو پیشنهاد کردند که اگر از سیاست کناره‌گیری کند، از عفو او و جلوگیری از آغاز محاکمه‌اش حمایت خواهند کرد.

بنی گانتس و آویگدور لیبرمن، رهبران حزب آبی- سفید و اسرائیل خانه ما، این پیشنهاد را پنجشنبه ۲۱ آذر در سخنانی جداگانه و پس از انحلال مجلس و کشیده شدن کشورشان به برگزاری سومین انتخابات پارلمانی در کمتر از یک‌ سال اخیر، مطرح کردند.

بنیامین نتانیاهو در سه پرونده به رشوه‌خواری و خیانت در امانتی که رای‌دهندگان به او سپرده‌اند، متهم شده و باید در دادگاه اورشلیم محاکمه شود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنی گانتس و آویگدور لیبرمن عنوان کرده‌اند که تنها با خروج آقای نتانیاهو از قدرت و سپرده شدن رهبری لیکود به سیاستمداری دیگر، بن‌بست پیچیده‌ سیاسی کشورشان شکسته خواهد شد.

ساعاتی پیش از سخنان این دو سیاستمدار، مجلس اسرائیل بامداد پنجشنبه در سه دور رای‌گیری، به انحلال دوره خود که بعد از انتخابات ۲۶ شهریور تشکیل شده بود، رای داد؛ این کوتاه‌ترین دوره پارلمانی در تاریخ ۷۱ ساله مجالس اسرائیل بود که از دوره پیشین نیز که از ۱۷ فروردین تا شهریور برقرار بود، عمری کوتاه‌تر داشت.

با شکست رهبران دو حزب اصلی برای تشکیل دولت در دو انتخابات پیشین، مجلس تاریخ ۱۲ اسفند را برای انتخابات بعدی تعیین کرده است.

سران دو حزب عمده رقیب در حالی به بنیامین نتانیاهو، ۷۰ ساله، پیشنهاد حمایت از «عفو» را دادند که وی تمایلی برای ترک دنیای سیاست و رهبری حزبش پس از ۱۴ سال نخست وزیری نشان نداده و همچنان با قاطعیت خود را تنها سیاستمدار شایسته این مقام معرفی می‌داند.

در این میان، نتایج اولین نظرسنجی بعد از تعیین تاریخ انتخابات جدید نشان می‌دهد حزب آبی- سفید با ۳۷ کرسی همچنان بزرگ‌ترین حزب خواهد بود که ۶ کرسی بیشتر از لیکود است.

بر اساس این نظرسنجی که جمعه ۲۲ آذر در روزنامه اسرائیل هیوم، حامی بنیامین نتانیاهو، منتشر شد، با وجود احتمال تقویت چشم‌گیر حزب آبی- سفید، انتخابات بعدی نیز بن‌بست سیاسی را حل نخواهد کرد زیرا جناح میانه و چپ با احتساب ۳۷ کرسی آبی- سفید ۵۶ کرسی خواهند داشت.

بر اساس نظرسنجی تازه، جناح راست و احزاب مذهبی با احتساب ۳۱ کرسی لیکود، ۵۱ کرسی خواهند داشت.

تشکیل دولت به حمایت حد نصاب لازم، ۶۱ کرسی که نیم به اضافه یک از اعضای مجلس است، نیاز دارد.

بر اساس این نظرسنجی، حزب آویگدور لیبرمن همچنان ۸ کرسی‌اش را حفظ می‌کند و تنها در صورت تمایل او به پیوستن به ائتلاف میانه و چپ، دولت تشکیل خواهد شد.

اما آقای لیبرمن نه تنها با چپ‌ها و حمایت اعراب اسرائیل از چنین ائتلافی مشکل دارد بلکه مخالف برخی از سیاستمداران اصلی حزب آبی- سفید است.

با وجود احتمال تضعیف لیکود و متهم شدن رسمی بنیامین نتانیاهو به فساد، بر اساس نظرسنجی جدید هنوز ۴۲ درصد از مردم او را شایسته نخست وزیری می‌دانند در حالی که ۴۰ درصد از نخست وزیری آقای گانتس حمایت کرده‌اند.

در این میان، رئوون ریولین، رییس جمهوری اسرائیل، پنجشنبه به مردم کشورش گفت که «نباید وارد فاز ناامیدی و استیصال» شوند.

آقای ریولین پیش‌تر کشیده شدن کشورش به سومین انتخابات در کمتر از یک سال را «فاجعه» و دارای زیان‌های سیاسی و اقتصادی عظیم نامیده بود.

ولی وی در سخنان تازه خود افزود که «باور به مردمسالاریِ نظام و توان مردم برای شکل دادن به واقعیت زندگی بر اساس حق دموکراسی را باید حفظ کرد».

آخرین ائتلاف دولت این کشور حدود یک سال و نیم پیش با خروج حزب آویگدور لیبرمن شکسته شد و دو انتخابات فروردین و شهریور به تشکیل دولت جدید منجر نشد. بنیامین نتانیاهو تا هر زمان که این بحران ادامه یابد، نخست وزیر موقت باقی خواهد ماند، حتی اگر محاکمه شود.

XS
SM
MD
LG