لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

واکنش‌های آمریکا و ایران به آزادی مایکل وایت


برایان هوک و مایکل وایت
برایان هوک و مایکل وایت

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۵ خرداد در واکنش به آزادی مایکل وایت، عضو پیشین نیروی دریایی آمریکا، از آنچه که « اقدام سازنده ایران» خوانده ابراز خشنودی کرده و گفته است،کارهای بیشتری باقی مانده که باید انجام شود. ایران نیز به آزادی «همزمان» مایکل وایت و مجید طاهری٬ پزشک ایرانی-آمریکایی، واکنش نشان داده است.

گزارش‌ها حاکی است که مایکل وایت، شهروند آمریکایی که بیش از دو سال پیش در ایران بازداشت شد، روز پنجشنبه با یک هواپیمای سوئیسی ایران را ترک کرد. مایکل وایت در حالی از ایران خارج شده است٬ که خبر آزادی مجید طاهری پزشک ساکن فلوریدا نیز مننتشر شده است. مجید طاهری به دلیل نقض تحریم های ایران بازداشت شده بود.

لحظاتی پس از انتشار خبر آزادی مایکل وایت٬ دونالد ترامپ از تلاش‌های سوئیس قدردانی کرده است.

مایک پومپئو در پیام خود گفته است: ما آمریکایی دیگر را به خانه باز می‌گردانیم. . مایکل وایت ، عضو سابق نیروی دریایی ایالات متحده که پس از نزدیک به دو سال حبس ناحق در ایران، آزاد شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا می گوید، مایکل وایت در مسیر پیوستن به خانواده اش است.

او در ادامه این پیام از برایان هوک، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران، به دلیل مذاکراتش با مقام های ایران برای آزادی مایکل وایت و همچنین سفارت سوئیس در تهران جهت تسهیل این مذاکرات تشکر کرده است.

مایک پومپئو گفته است، «در حالی که ما از نقش سازنده ایران در این موضوع خرسند هستیم، کارهای بیشتری وجود دارد که باید انجام شود.»

او تصریح کرده است که ایالات متحده آمریکا تا زمانی که تمامی آمریکایی‌های دربند در ایران و در سراسر دنیا را به خانه و نزد عزیزانشان بازنگرداند، از پا نخواهد نشست.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه خواستار آزادی باقر نمازی، سیامک نمازی، و مراد طاهباز شده و گفته است٬ ایران می بایست در مورد سرنوشت رابرت لوینسون اطلاعات کاملی ارائه کند.

واکنش ایران

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم روز پنجشنبه گفته است، مایکل وایت با «گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود و با در نظر داشت ملاحظات حقوق بشری»، با حکم قاضی پرونده آزاد و از ایران خارج شده است.

عباس موسوی در ادامه تاکید کرده است: «همزمان با آزادی وایت، مجید طاهری دانشمند ایرانی که به دلایل واهی در آمریکا زندانی شده بود حکم آزادی خود را از دادگاه دریافت کرده و از زندان آزاد شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم در ادامه از همکاری نزدیک قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و همچنین سفارت سوئیس در تهران، در ترتیبات منجر به آزادی مایکل وایت و مجید طاهری تشکر و قدردانی کرده است.

شبکه خبری فاکس پیشتر به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داده است ایالات متحده در مقابل آزادی مایکل وایت «از جمله پذیرفت» که مجید طاهری را از زندان آزاد کند.

طبق این گزارش، مجید طاهری، پزشک ایرانی -آمریکایی، ۱۶ ماه پیش به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران بازداشت شده بود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، هم در توئیتی نوشت از اینکه «دکتر مجید طاهری و آقای وایت بزودی به خانواده‌هایشان می‌پیوندند» خوشحال است.

وی همچنین با اشاره به آزادی سیروس عسکری و بازگشت او به ایران نوشت: این موارد «می‌تواند برای تمامی زندانیان دو طرف روی دهد. نیازی نیست که گزینشی عمل کرد».

در همین زمینه، مهدی عاطفت، سرپرست دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشینگتن اعلام کرد دادگاه پرونده مجید طاهری را مختومه اعلام کرده است.

مهدی عاطفت تصریح کرد: پرونده مجید طاهری در جلسه امروز دادگاه مختومه شد و احتمالا فردا به ایران بازمی‌گردد.

مقام‌های رسمی آمریکا هنوز واکنشی به خبر آزادی مجید طاهری نشان نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG