لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

موسوی بدون ارائه توضیحات، سند همکاری ۲۵ ساله با چین را «افتخارآمیز» نامید


در واکنش به برخی گزارش‌ها در زمینه پیش‌نویس «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» و ابراز نگرانی‌ها در این زمینه، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

عباس موسوی که روز دوشنبه ۹ تیرماه در یک نشست خبری سخن می‌گفت، تاکید کرد که این سند که ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی را دربر می‌گیرد به گونه‌ای است که احتمالاً در آینده و پس از تصویب نهایی می‌تواند به‌طور کامل منتشر شود.

او بدون اشاره به جزئیاتی از این سند، گفت که « این سند، سندی افتخارآمیز است که به نفع منافع دو کشور است.»

هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران روز یکم تیرماه پیش‌نویس «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» را تایید کرد و حسن روحانی وزیر خارجه دولتش، محمدجواد ظریف، را مأمور کرد که با انجام مذاکرات نهایی با طرف چینی، این برنامه را به امضای طرفین برساند.

دو روز پس از آن، محمدجواد ظریف در توئیتی به زبان چینی خبر داد که در تماسی ویدئویی با همتای چینی‌اش، درباره «مشارکت جامع استراتژیک دو کشور» و «پیشبرد برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های دوجانبه» گفت‌وگو کرده است.

در همین حال، دو روز پیش محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین، در یک سخنرانی در استان گیلان بدون اشاره مستقیم به این سند، نسبت به قراردادی که مخفیانه با طرف‌های خارجی منعقد شود و به گفته او برخلاف منافع کشور و ملت باشد هشدار داد.

آقای موسوی امروز دوشنبه در واکنش به این اظهارات گفت که این سند در حد «پیش‌نویس» است و «هیچ کدام از مطالبی که در رسانه‌ها و یا توسط برخی افراد در این مورد مطرح شده واقعیت ندارد».

سابقه تدوین این تلاش به سال ۹۴ و دیدار روسای جمهور چین و ایران باز می‌گردد که طرفین بر تنظیم و تصویب یک سند راهبردی همکاری‌های مشترک تاکید کردند.

دولت ایران در طول پنج سال گذشته پیگیر تصویب این سند راهبردی بوده است ولی مقام‌های دولت چین تاکنون به طور رسمی درباره آن اظهارنظر نکرده‌اند.

وبسایت «تابناک» وابسته به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه این نخستین سند همکاری بلندمدت «با یک قدرت بزرگ در چهل سال گذشته» است، نوشته است: نهایی شدن این سند «می‌تواند به معنای چرخش کامل به سمت شرق تلقی شود. در واقع، ممکن است به معنای انتخاب نهایی باشد. ترجیح نهایی شرق به غرب».

منبع: ایسنا، گزارش‌های رادیو فردا، تابناک / ر.ح / پ.پ
XS
SM
MD
LG